Puheenaihe

Moottoritielle näkyvä maamerkki remontoidaan 1,5 miljoonalla Keimolassa – "Siitä tulee elektroninen soitin"

TILATEOS Entisen moottoriradan valvontatornin lähiympäristö muuttuu vähitellen asukkaiden oleskeluaukioksi.

Vasta neljä kuukautta Keimolanmäessä asunut Eliise Vestmann ei vielä tiennyt, että taustalla häämöttävästä huputetusta tornista tulee taideteos. Hänestä on hyvä, että siinä tuodaan esiin paikan historiaa.

Armi Suojanen

Se on nyt piilossa eikä se herätä mitään huomioita. Se on Keimolan entisen moottoriradan noin 16-metrinen valvontatorni Lincolninaukion pohjoispäässä, aivan Hämeenlinnanväylän tuntumassa.

Tornin peittää huppu, koska sille tehdään parhaillaan peruskorjausta ennen kuin se muutetaan monialaiseksi Ombra-nimiseksi tilateokseksi. Teos muistuttaa 1966–78 toimineen radan historiasta ja muuttaa tornin lähiympäristön asukkaiden oleskelupaikaksi.

– Perustukset ja runko vahvistetaan. Pinnat kunnostetaan, kiteyttää rakennuttajapäällikkö Juha Vuorenmaa Vantaan kaupungilta.

Siitä tulee elektroninen soitin."

Tornin pinnat muun muassa hiekkapuhalletaan ja laastipinnoitetaan. Lisäksi yksi tornin kyljessä olleista moottoriöljymainoksista konservoidaan ja tornin katolle asennetaan lasinen, teräsrakenteinen katos. Sen halkaisija on 18 metriä.

Vuorenmaa arvioi, että runsaan miljoonan euron kunnostukset saadaan valmiiksi kesäkuun loppuun mennessä. Sen jälkeen alkavat taiteeseen liittyvät työt, joiden kokonaiskustannukset ovat arviolta noin 500 000 euroa.

Taidepuoli on kuvanveistäjä Marjukka Korhosen heiniä. Korhonen on Ombran taiteellinen suunnittelija ja työryhmän vetäjä, joihin kuuluu muun muassa äänisuunnittelija Markus Raivio.

Tornin juurelle tulevalle aukiolle Korhonen veistää "oleskeltavia muotoja", joiden malli on rata-auton renkaasta. Hän sai vantaalaiselta autoharrastajalta Juha Liukkoselta lainaksi alkuperäisen renkaan, josta hän teki veistosmallin. Se ei kuitenkaan ole aivan yksi yhteen oikean renkaan kanssa.

– Olen käyttänyt myös taiteellista vapautta, Korhonen sanoo.

Muotilla renkaasta valetaan 20 betonista ja viisi pronssista rengasta. Ne kiinnitetään maahan pystyssä ja niistä saadaan noin 60 sentin korkuisia "istuttavia muotoja". Korhonen ei kutsu renkaita penkeiksi, vaikka niillä voikin istua.

– Renkaiden kylkiin tulee kilpa-autoiluun liittyvää termistöä ja sitaatteja, kuten se, että Mini Cooperia kutsuttiin koirankopiksi ja Leo Kinnusen rataennätys, Korhonen kertoo.

Muodoltaan sienimäiseksi muuttuvaan torniin saadaan myös ääntä.

– Siitä tulee elektroninen soitin.

Tornin juuren betoniseen alustaan sävelasteikkomerkinnät ja tornin tasoille liiketunnistimet, jotka signaalin saatuaan soittavat noin sekunnin mittaisen soinnun. 12 pisteen säveljärjestelmä on muodostettu kilpa-autojen äänistä. Soittaminen tapahtuu niin, että soittaja liikkuu metallisten merkkien päällä.

– Esimerkiksi kädenliike käynnistää liiketunnistimien avulla äänet. Se tuo aukiolle liikunnallisuutta ja tanssillisuutta.

Lincolninaukio ei tule täyttymään mistään kovaäänisestä moottorimetelistä, vaan äänet jäävät katoksen alle.

Kilpailutuksella valittu Ombra-teos niin kuin koko Lincolninaukio valmistuu syksyllä. Tilateos liitetään Vantaan taidemuseon Artsin kokoelmiin.

Rata ja Keimola

Keimolan moottorirata toimi 1966–78.

Radan perusti kilpa-autoilija Curt Lincoln 1965. Lincolnia muistetaan Keimolanmäen kadunnimillä: Lincolniaukio ja Currenkuja.

3,3, kilometrin mitaisen radan ennätyksen, 1.11,74, ajoi Leo Kinnunen vuonna 1972. Myös Kinnunen löytyy kadunnimistä. Hänelle on nimetty Leksankuja.

Keimolanmäen alueen muuttaminen asumiskäyttöön alkoi 2015 ja ensimmäiset asukkaat muuttivat keväällä 2016.

Alueella rakennetaan vielä vuosia. Sinne arvioidaan muuttavan kaikkiaan 2 500 asukasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Klikkaa uusin lehti!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu