Liikenne

Hyvää: tyyli, tila, tunne, huonoa: tyyli nipistää tilasta – Tällainen on kesällä Suomeen saapuva toisen polven Peugeot 508 SW

Uudistunut Peugeot 508 ei hylkää farmarikoria edes toisessa mallipolvessa.

Aake Kinnunen, Moottori.fi

Uudistunut Peugeot 508 ei hylkää farmarikoria edes toisessa mallipolvessa. Pitkä korimalli on suunniteltu samalla pieteetillä kuin porrasperä, joten tyylistä ei tarvitse tinkiä.

Toisen polven 508 SW tarjoaa 530-litraisen tavaratilan, joka on 30 litraa edeltänyttä farmaria pienempi, mikä taas johtuu kaksi senttimetriä lyhyemmästä kokonaispituudesta. Mittasuhteita on viilattu myös madaltamalla kattolinjaa lähes kuudella senttimetrillä.

Sedan-malliseen 508:aan verrattuna korin takaosaa on venytetty maltillisesti, joten porrasperää syvempi tavaratila on saavutettu neljä senttimetriä pidemmällä autolla. Farmarin pysty takaluukku helpottaa kuormaamista myös lastauskorkeuden osalta. Takaistuimet kääntämällä tarjolla on 1 780 litraa lähes tasapohjaista kantokykyä.

508 SW säilyttää sedanin karmittomilla ikkunoilla varustetut ovet. Takaovien takaa paljastuu kuitenkin iloinen yllätys, sillä farkun suorana jatkuva kattolinja korjaa myös takaistuinten pääntilaa. Mallipituisten kannattaa olla edelleen tarkkana, mutta keskimittaisille aikuisille 508 SW lähentelee jo taksikelpoisen takapenkin tiloja.

Farmari pitää myös pyöräntuennan lähes sellaisenaan: ainoat säädöt koskevat muuttunutta peräylitystä ja painopistettä. Saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus, joka muuttaa kulkua ajotilan mukaan havaittavasti, joskin miedosti.

508 SW liikkuu kuitenkin sopivalla tasapainolla leppoisuutta ja terävyyttä, mistä suurin kiitos kuuluu lähes saumattomasti toimivalle automaattivaihteistolle.

Hyvän äänieristyksen ja nöyrän vaihteiston ansiosta käytettävällä polttoaineella on merkittävää vaikutusta vasta tankattaessa.

Hyvän äänieristyksen ja nöyrän vaihteiston ansiosta käytettävällä polttoaineella on merkittävää vaikutusta vasta tankattaessa.

Muilta osin SW on ehta 508. Konepellistä löytyvä mallimerkintä muistuttaa ikonisesta 504:stä, ja takalasin alareunan tekstillä Peugeot kokeilee siirtymistä kahden logon kerhoon.

Keulan pystysuorat valot on nimetty leijonan kulmahampaiksi, ja komeat takavalot on saatu istutettua huomaamattomin saumoin myös farmarin takaluukkuun. Sisustassa materiaalivalinnat istuimista koristelistoihin kohottavat 508:n perusharmauden yläpuolelle.

Matkustamoa hallitsee merkin tuttu i-Cockpit, joten näyttävästi animoitu digimittaristo näkyy pienikokoisen ohjauspyörän yli. Ratin koko on lopulta makuasia, mutta käytännössä siihen tottuu nopeasti.

Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmä on tuttu valmistajan muista malleista, mutta Peugeotin pianonäppäimet ovat esimerkiksi Citroënin hipaisukytkimiä tyylikkäämpi ja miellyttävämpi ratkaisu toiminnosta toiseen loikkaamiseksi.

Peugeotilla arvioidaan, että SW kaappaa koko 508-mallistosta peräti 60 prosentin markkinaosuuden, joten usko D-segmentin farmariin on edelleen vahva.

Farmari onkin suunniteltu sulattavan erityisesti työsuhdeautoilijoiden sydämiä. Tällaisella tyylin ja tarkoituksen yhdistelmällä sen luulisi onnistuvan.

Suomeen 508 SW saapuu kesän kuukausina. Hinnat varmistuvat jo keväällä. Moottorivalikoima laajenee myöhemmin mielenkiintoisella lataushybridillä, joka ei nipistä 508:n tavaratilaa.

Teksti: Aake Kinnunen, Moottori.fi

Peugeot 508 SW Puretech 180 S&S EAT8 GT Line

  • Hinta ei tiedossa
  • Bensiinimoottori: 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto
  • 133 kW (180 hv) / 5 500 r/min
  • 250 Nm / 1 650 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h: 8,0 s
  • Huippunopeus: 225 km/h
  • NEDC-kulutus (yhd.): 5,4 l/100 km
  • CO2-päästöt: 125 g/km
  • Mitat (p/l/k): 4790/1859/1420 mm, akseliväli 2 793 mm
  • Euro NCAP: 5
  • Takuu: 3 vuotta / 100 000 km
  • Hyvää: tyyli, tila, tunne.
  • Huonoa: tyyli nipistää tilasta, GTi:n houkutus.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Haaveiletko matkailuautosta? – Kiinnitä huomiota näihin 8 asiaan10.2.2019 21.00
Moottoritielle näkyvä maamerkki remontoidaan 1,5 miljoonalla Keimolassa – "Siitä tulee elektroninen soitin"8.2.2019 06.40
Koeajo: Kasvanut ja kypsynyt Subaru sai korkeimmat turvaluokitukset Japanissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa24.6.2018 21.25
Koeajo: Skoda Karoq vakuuttaa – keskikokoinen katumaasturi tarjoaa hyvän vastineen 32 000 eurolle14.6.2018 21.42

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu