Puheenaihe

Kysely paljasti tabut: Näistä aiheista somevaikuttajat vaikenevat – suuri osa uskoo, että vaikuttajat levittävät virheellistä tietoa

Kuvituskuva.

Toni Tervo

Yli puolet suomalaista somevaikuttajista kertoo vaikenevansa arkaluontoisista aiheista.

Keskiviikkona julkaistun kyselun mukaan 63 prosenttia somevaikuttajista jättää systemaattisesti tiettyjä aiheita käsittelemättä niiden aiheuttamien reaktioiden pelossa. 

Eniten vaietaan maahanmuutosta, politiikasta, seksuaalisuudesta ja sukupuolesta sekä kasvatukseen ja ympäristöön liittyvistä aiheista.

Vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen Ping Helsingin tekemän kyselyn mukaan 83 prosenttia somevaikuttajista uskoo kollegoidensa myös levittävän virheellistä tai tarkistamatonta tietoa. 

– Suomalaisten somevaikuttajien käsitys faktantarkistuksesta ja vaikuttajien vastuusta vaihtelee suuresti riippuen vaikuttajan taustasta. Järjestelmällistä tapaa suhtautua tiedon luotettavuuden arviointiin ei ole eivätkä kaikki vaikuttajat tunnista rooliaan tiedon jakajana, todetaan Ping Helsingin tiedotteessa.

Somevaikuttajilla on suuri rooli etenkin lasten ja nuorten mielipiteiden muokkaajina. Heidän vaikutusvaltansa on kasvanut aikuisväestössäkin etenkin ruokavalioon ja sairauksiin liittyvissä aiheissa.

Toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti muistuttaa, että keskustelua somevaikuttajien vaikutusvallasta pitää käydä entistä enemmän ja aiempaa avoimemmin. 

Kyselyn vastaajila oli jopa 100 000 seuraajaa somessa."

– Valtaosalla vaikuttajista ei ole lainkaan viestintäalan koulutusta ja moni on itse oppinut ammattinsa. Kaupallisuudesta on puhuttu jo pitkään, nyt olisi aika puhua myös sisältöjen paikkansapitävyydestä, Lahti perää.

Kyselystä paljastui, että joka kolmas somevaikuttajista uskoo, että vaikuttaja voi toimia sosiaalisessa mediassa myös yksityishenkilöinä. 

Omaa roolia julkisuuden henkilönä ja esikuvana ei siten välttämättä tunnisteta, eikä yksittäinen vaikuttaja osaa arvioida kanaviensa vaikuttavuutta. 

Lahden mielestä erityisesti tässä olisi paljon kehitettävää.

– Somevaikuttaja ei voi olla vaikuttaja vain silloin, kun hän itse päättää niin. Somevaikuttajien tulisi ymmärtää, että jokainen teko vaikuttaa, eikä vaikutusvaltaa voi päivästä tai julkaisusta riippuen säädellä, vaan vaikuttavuuden tehon määrittelee aina yleisö. 

Kyselyssä selvisi myös, että yli kolmannes vaikuttajista saa säännöllisesti yhteydenottopyyntöjä, joiden tarkoitusperistä he eivät ole täysin selvillä. 

Kysely tehtiin osana Mediapoolin ja Ping Helsingin yhteistyötä. Kyselyyn vastasi loka–marraskuussa 87 somevaikuttajaa. Vastaajien seuraajamäärät vaihtelivat 5 000–100 000 välillä. 

Vastauksia kerättiin verkkokyselylomakkeella, minkä lisäksi vaikuttajille järjestettiin kaksi keskustelutilaisuutta.

Suurin osa vastaajista oli ensisijaisesti bloggaajia. Tubettajia ja instaajia oli molempia noin joka kymmenes vastaajista. Kolme neljästä vastaajasta oli naisia.

Kuka on somevaikuttaja?

Somevaikuttaja on ihminen, jolla on oma yleisönsä somekanavissaan. Somevaikuttajan suhde seuraajiinsa saattaa olla hyvin interaktiivinen.

Somevaikuttajia ovat muun muassa bloggaajat, tubettajat ja instaajat. 

Heidän lisäkseen myös monilla urheilijoilla ja artisteilla on merkittävät yleisöt sosiaalisessa mediassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu