Puheenaihe

Kalasataman kakkostornista ei vieläkään päätöstä, Keilaniemeen pitäisi tulla 4 – SRV kiistää ongelmat: "Redistä tuli lunta tupaan, mutta se ei vaikuta enää"

RAKENTAMINEN Keilaniemen ensimmäisen asuintornin rakentamista varjostaa oikeuden käsittelyssä oleva valitus.

Keilaniemen tunnelissa kulkee toistaiseksi vain työmaaliikennettä. Urakoitsijan projektipäällikkö Olli Sihvola SRV:ltä esitteli tunnelia ja sen ympäristöä.

Sirkku Aalto

Keilaniemen tunnelin läpi kulkee harvakseltaan työmaaliikennettä, eikä ruuhkista ole vielä tietoakaan.

Kesällä liikenne tunnelissa vilkastuu, kun syksystä 2016 lähtien rakenteilla ollut tunneli on tarkoitus avata muullekin liikenteelle. Tunnelin auettua sen läpi sujahtaa arviolta 30 000 autoa päivässä, kertoo rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare Espoon kaupungilta.

Lähes puoli kilometriä pitkä tunneli on rakenteiltaan lähes valmis. Kesken ovat vielä tunnelin turva-, liikenteenhallinta- ja valvontajärjestelmien asentaminen sekä testaaminen.

Tunnelin yläpuolelle on tulossa puistokansi. Kannen kevyen liikenteen väyliä on tarkoitus rakentaa tulevana kesänä. Niitä kaikkia ei Lehtikankareen mukaan pystytä tekemään ennen kuin metroaseman ympäristöön kaavaillut talot ovat valmiita.

– Istutusten tekeminen saattaa jäädä seuraavaan vuoteen, Lehtikankare sanoo.

Puistokannen ja tunnelin lisäksi leimallinen osa tulevaisuuden Keilaniemeä ovat alueelle suunnitellut asuintornit. Kaava mahdollistaa Kehä I:n ja Keilaniementien väliin neljä korkeaa asuinkerrostaloa. Rakennusyhtiö SRV:llä on Espoon kaupungin kanssa esisopimus kahdesta asuintornista.

Keilaniemen ensimmäisen asuintornin rakentaminen voi alkaa vuoden 2020 alkupuolella, kun nykyinen kiertotie on purettu, arvioi SRV:n asunnot-yksikön johtaja Antero Nuutinen.

Asuintornin rakentamista varjostaa vielä Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) käsittelyssä oleva valitus, joka koskee Espoon kaupungin ja SRV:n välistä kauppaa tornin tontista.

Ennen rakentamista SRV selvittää 32-kerroksisen tornin asuntojen menekkiä markkinoimalla niitä ennakkoon. Ensimmäiseen torniin on tulossa noin 300 asuntoa aina yksiöistä isompiin perheasuntoihin. Asukkaita torniin mahtuu arviolta 600–700.

– Ennustan, että asuntojen ennakkomarkkinointi alkaa syksyllä, jos KHO:ssa oleva valitus saadaan käsiteltyä, Nuutinen sanoo.

Kalasataman Majakka-asuintornin asunnot maksavat Nuutisen mukaan keskimäärin 7 500 euroa neliöltä. Keilaniemen ensimmäisen tornin asuntojen hinnoittelu on kesken.

– Neliömetrihinta riippuu asunnon koosta, kerroksesta ja siitä, missä kohdassa asunto on tornissa. Tapiolan hintataso määrittelee paljon, hän sanoo.

SRV tiedotti hiljattain viime vuoden tuloksestaan, jota yhtiön toimitusjohtaja Juha Pekka Ojala kuvaili historian heikoimmaksi tulosmielessä. SRV:n operatiivinen liikevoitto painui 10 miljoonaa euroa tappiolle.

Heikko tulos ei vaikuta asuintornitalohankkeisiin Keilaniemessä tai Kalasatamassa, vakuuttaa Antero Nuutinen.

– Redin kauppakeskuksesta tuli viime vuonna lunta tupaan, mutta se ei vaikuta enää tänä vuonna. Sekä Keilaniemen että Redin asuintorneja painetaan eteenpäin täysillä, Nuutinen sanoo.

Kalasataman toisen asuintornin asunnoista yli puolet on varattu, kertoo rakennusyhtiö SRV:n asunnot-yksikön johtaja Antero Nuutinen.

Loistoksi-nimetyn asuintornin ennakkomarkkinointi alkoi viime heinäkuussa. Torniin tulee 249 asuntoa. Kerroksia asuintorniin tulee 32, ja valmiina se yltää 124 metrin korkeuteen.

Loisto on hieman matalampi kuin Kalasatamaan ensin valmistuva 35-kerroksinen asuintorni Majakka, joka yltää 134 metrin korkeuteen. Kesällä valmistuvan Majakan asunnoista on Nuutisen mukaan myyty 98 prosenttia. Majakan rakentaminen alkoi 2015.

Loisto-asuintornin rakentamisen olisi pitänyt alkaa viime vuonna, mutta töiden aloittaminen on lykkääntynyt.

Loiston rakentamisen on Nuutisen mukaan tarkoitus alkaa pian, mutta päätöstä rakentamisen aloittamisesta ei ole vielä tehty.

– Päätöstä pantataan vielä esimerkiksi asuntojen myyntivalmiuteen saattamiseen liittyvien asioiden takia, Nuutinen sanoo viitaten myyntiaineiston viimeistelyyn.

Loiston piti valmistua vuoden 2020 lopulla, mutta arvioitu valmistuminen lykkääntyy näillä näkymin vuoteen 2021.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kauppakeskus Redi aiheutti karmean 40 miljoonan tappion – SRV: "Vuosi 2018 oli meille historian heikoin"6.2.2019 09.40
Liikuntapaikat porskuttavat, uusi elokuvateatteri kitkuttaa – "Sanomattakin on selvää, että Redin ongelmat vaikuttavat meihinkin" 2.2.2019 10.45
Kalasataman uusista torneista halutaan vaaleampia – Majakan peltimäisen harmaa ulkoasu on herättänyt kysymyksiä18.12.2018 19.25
Kalasataman tornien aikataulu laahaa – kaikkiaan niitä pitäisi tulla 8: "Markkinat viime kädessä ratkaisevat"25.10.2018 19.25
Aleksi Salminen, 34, on vaikeuksissa tuskailevan Redin uusi johtaja – farkkukauppiaalla 17 vuoden kokemus muotialalta 5.2.2019 14.00
124-metrisen asuintornin ennakkomarkkinointi alkaa Helsingissä – kauppakeskukseen pääsee hissillä6.7.2018 09.58

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu