Makumaailma

Uusi pienpanimo tähtää salamana vientiin – "Tästä tehdään kansainvälinen olutbrändi"

OLUT Bembölen tankeissa kypsyy ipaa ja stoutia, tammitynnyreissä puolestaan hapanolutta.

Christian Holmlund seuraa kun Jaakko Ailio testaa oluen laatua. Olutlasissa on Salama Brewingin logo, pilvestä iskevä salama.

Klaus Nurmi

Pienpanimoiden rintamalle saapuu uusimpana olutmarkkinoita valtaamaan espoolainen Salama Brewing.

Bembölessä sijaitsevasta panimosta lähti viime perjantaina ensimmäinen oluterä muutamiin ravintoloihin pääkaupunkiseudulla sekä Tampereella ja muualla Etelä-Suomessa.

Neljä tamperelaislähtöistä kaverusta rakensi ja hioi yrityksen konseptia ja brändiä kolmisen vuotta. Tähtäin on viennissäkin.

– Vakaa aikomuksemme on tehdä tästä kansainvälinen olutbrändi, sanoo Salama Brewingin toimitusjohtaja Christian Holmlund.

Panimon käynnistäminen alkaa yleensä laitteiden suunnittelusta, mutta Holmlundin mukaan he tekivät toisinpäin eli brändi, graafinen ilme ja olut reseptit edellä.

– Siitä meille vähän naureskeltiinkin, mutta halusimme, että kokonaisuus on kunnossa ja asiat mietitty loppuun asti. Brändin näkyvyys on erittäin tärkeä asia.

Haeskelun jälkeen sopivat tilat löytyivät Fallåkerin varrelta. Holmlund kehuu sijaintia loistavaksi. Ovella on jo käynyt koputtelijoitakin, sillä ikkunasta ulos näkyvät tankit herättävät uteliaisuutta.

– Myymälämme avautuu muutaman viikon sisällä, Holmlund kertoo.

Uuden alkoholilain myötä panimosta saa myydä suoraan ulos korkeintaan 12-prosenttisia oluita.

Salama Brewingin pääpaino on suhteellisen voimakkaasti humaloiduissa ipa-tyyppisissä oluissa, selvittää kehitystyöstä ja valmistuksesta vastaava Jaakko Ailio.

– Lisäksi teemme esimerkiksi vahvoja stouteja. Ranskasta hankimme tammitynnyreitä erikoisia kypsytyksiä varten.

Tynnyreissä on muhinut viskiä ja punaviiniä. Viinitynnyreissä kypsytetään Ailion mukaan hapanolutta, jonka suosio on alan harrastajien piirissä nousussa.

– Pienenä panimona olemme joustavia ja ketteriä. Voimme pikaisesti päättää, että tehdäänkin nyt jotain vähän erilaista, hän toteaa.

Holmlund tähdentää, että tavoitteena on tehdä olutta, joka maistuu tekijöille itselleenkin. Raaka-aineiden on oltava hyviä, vaikka ne maksaisivatkin vähän enemmän.

Enemmän humalan makua ja vähemmän maltaan makua, panimoyrittäjät tiivistävät ja vertaavat linjaansa uuden linjan brittiläisiin ja amerikkalaisiin panimoihin.

Toistaiseksi panimo työllistää täysipäiväisesti vain Ailion, kansainvälisestä politiikasta väitelleen tohtorin, joka on työskennellyt aiemmin Helsingin ja Tampereen yliopistoissa.

Pk-yritysten vientipäällikkönä Holmlund puolestaan tuntee ulkomaiden markkinoita. Perustajiin kuuluvat myös yrityksen visuaalisen ilmeen luonut ja Lontoossa työskentelevä arkkitehti Ville Saarikoski sekä diplomi-insinööri Johannes Järvinen.

Omarahoituksen lisäksi panimo sai lainaa Finnveralta.

– Järjestimme myös rahoituskierroksen sukulaisille ja kavereille. Kummasti noin nelikymppisiltä miehiltä löytyy rahaa, kun puhutaan panimosta, Holmlund naurahtaa.

Kuusi tankkia

Salama Brewingilla on kuusi kappaletta tuhannen litran tankkeja.

Ensimmäisen vuoden tuotanto nousee arvion mukaan noin 60 000 litraan.

Tankkeja ja tuotantoa on mahdollista lisätä.

Tarkoitus on myös tehdä yhteistyötä muiden panimoiden kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu