Puheenaihe

Hämeentien remontista tiedottamiseen "kuusinumeroinen" summa rahaa – Urakoitsija on velvollinen kertomaan myös, jos mitään ei tapahdu

KATUTYÖ Uutta tiedottamisessa on se, että mikäli työmaalla ei tapahdu mitään, urakoitsija joutuu perustelemaan miksi näin on.

Havainnekuva Hämeentien tulevaisuudesta.

Helsingin kaupunki ja Ramboll Finland

Viikon kuluttua maanantaina alkavassa Hämeentien peruskorjauksessa työmaa-aikaisista järjestelyistä tiedottamiseen on satsattu enemmän euroja kuin missään kaupungin katuremontissa aikaisemmin.

Päävastuu remontin tiedottamisesta on urakoinnista vastaavalla Destialla, jonka 17 miljoonan euron urakan kokonaispotista huomattava summa on varattu urakasta tiedottamiseen.

– Se on kuusinumeroinen luku. Sen enempää en lähde suuruusluokkaa avaamaan, kertoo Destian työpäällikkö Seppo Sirola urakoitsijan ja kaupungin tekemästä yhteistyöstä.

Sirolan mukaan euromäärä on poikkeuksellisen paljon verrattuna muihin vastaaviin projekteihin.

– Näin suuria summia ei ole aikaisemmin käytetty.

Lue myös: Hämeentiestä tulee "hiljainen katu", autot poistuvat pian – "Ruuhkat siirtyvät Sturenkadulle"

Syitä jättisatsaukseen on muutamia. Remontti on pitkä, lähes kaksivuotinen, ja se vaikuttaa monen arkeen. Ehkä merkittävin syy on kaupungin saama palautetulva aiemmista remonteista. Tuoreessa muistissa on Töölön ja erityisesti Mechelininkadun pitkäksi venähtäneet katutyöt.

Edellisistä katuremonteista viisastuneena kaupunki on velvoittanut ensimmäistä kertaa urakoitsijaa tiedottamaan jopa siitä, jos työmaalla ei tapahdu mitään.

– Muun muassa Töölöstä ja Mechelininkadulta on tullut palautetta, että miksi siellä ei tapahdu mitään. Hämeentiellä urakoitsija joutuu perustelemaan tilanteen, miksi näin on, toteaa kaupungin viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen ja jatkaa.

– Useimmin syy on, että odotetaan jotain kolmatta osapuolta ennen kuin kaivanto voidaan sulkea.

Hämeentien työmaata koskevia tietoja päivitetään myös someen. Työmaata varten on perustettu omat Hämeentien uudistus -nimiset Facebook-sivut, joilla on jo yli 3 000 seuraajaa.

– Se on aika paljon tällaiselle projektille, Hänninen sanoo.

Kaduille on luvassa diginäyttöjä, joissa annetaan tietoa poikkeusjärjestelyistä.

– Urakoitsija on myös velvoitettu pitämään päivystystä kerran viikossa, jos joku haluaa tulla juttelemaan työmaasta. Missään työmaalla aikaisemmin ei ole pidetty yli 50 työmaapäivystystä, laskeskelee Hänninen kokousten määriä.

Ennen remontin alkamista kaupunki on lähettänyt 26 000 asukaskirjettä alueen asukkaille ja käynyt 200 kivijalkaliikkeessä.

– Nyt tehdään kaikkea enemmän kuin koskaan ja monin eri tavoin, Hänninen sanoo.

Valmista loppuvuonna 2020

Maanantaina alkava Hämeentien peruskorjaus kestää vajaat kaksi vuotta. Remontin aikana raitiovaunut ohjataan poikkeusreiteille.

Bussit jäävät kadulle koko remontin ajaksi. Remontin pitäisi valmistua loppuvuonna 2020.

Yksityisautot ajetaan pois ja Hämeentiestä tehdään joukko- ja kevyen liikenteen väylä. Huolto- ja tontille ajo sallitaan edelleen.

Noin 17 miljoonaa euroa maksavan peruskorjauksen urakoinnista vastaa Destia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Hämeentiestä tulee "hiljainen katu", autot poistuvat pian – "Ruuhkat siirtyvät Sturenkadulle"20.2.2019 18.50
Ratikat lopettavat ajamisen Kurviin – poikkeusreitit kestävät pitkään1.10.2018 19.20
Hämeentien jälkeen vuorossa Mäkelänkatu: Ajokaistojen määrää vähenee, liikennevaloja lisätään 20.11.2018 14.20
Liikennekaaos uhkaa levitä Helsingissä, Hämeentien bussikatua lykättävä – poliitikot varoittavat Hesarissa12.9.2018 10.14
Hämeentien remontti bussikaduksi alkaa reilun vuoden kuluttua – autojen häätäminen nopeuttaa busseja noin minuutilla16.12.2017 07.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu