Puheenaihe

Useimmat puolueet lupaavat hölläkätisesti rahaa teiden kunnossapitoon – Moottori-lehden kysely paljastaa, ketkä hannaavat vastaan

Teiden pinnat vaativat säännöllistä kunnossapitoa.

Armi Suojanen

Tienpidon määrärahat ovat kaikkien puolueiden mielestä liian pienet. Autoilun erikoislehti Moottorin vaalikyselyn mukaan useimmat puolueet ovat valmiita 300 miljoonan euron tasokorotukseen, ja sitä pidetään riittävänä.

Keskusta, kristillisdemokraatit, perussuomalaiset, SDP, siniset, vasemmistoliitto ja vihreät (pienin varauksin) ovat sitoutuneet parlamentaarisen työryhmän esitykseen, että tie- ja rataverkon korjausvelan pienentämiseen tulisi osoittaa vuosittain vähintään 300 miljoonan euroa lisää.

Kokoomuksen mielestä nykyinen rahoitus on riittämätöntä, mutta se ei kerro mitään rahasummaa, johon puolue voisi sitoutua. Kokoomuksen mukaan tärkeintä on hyödyntää vaihtoehtoisia rahoitusmalleja, kuten EU-tukia, kiinteistökehittämisellä saatavaa arvonnousua, käyttäjämaksuja tai sijoittajien osallistumista rahoitukseen.

Myöskään RKP ei kerro, kuinka paljon määrärahoja pitäisi korottaa. Puolueen mielestä pitäisi keskittyä olemassa olevien perusväylien hoitoon eikä hajottaa rajallisia resursseja kilpailevien yhteyksien rakentamiseen.

Tähtiliike ilmoittaa, että kunnostukseen on varattava lisää rahaa pitkällä aikavälillä.

Moottori kysyi puolueilta myös, mitkä ovat keskeiset keinot 2,5 miljardin euron korjausvelan lyhentämiseen. Keskustan keino olisi saada mukaan yksityistä rahaa, mikä tapahtuisi perustamalla valtioenemmistöisiä hankeyhtiöitä suurten investointien rahoitukseen.

Myös kokoomus nimeää yhdeksi rahoitusmalliksi hankeyhtiöt. Rahoituksen se yhdistäisi liikenteen 12-vuotiseen kehittämissuunnitelmaan, joka aloitettaisiin ensi hallituskaudella. Myös SDP ja vasemmistoliitto tukeutuisivat 12-vuotiseen suunnitelmaan.

Perussuomalaiset luottaisi tierahastoon, jossa yhdistyisivät julkinen ja yksityinen raha. Puolue muistuttaa, että eläkeyhtiöt ovat ilmaisseet kiinnostuksensa sijoittaa infraan.

Vihreät nostaisi prioriteettilistan kärkeen teiden vaaran paikkojen kunnostamisen, toisaalta elinkeinoelämän kuljetusten pullonkaulat. Siellä missä raideliikenteellä on toimintaedellytykset, raideliikenteelle on vihreiden mielestä annettava etusija.

RKP muistuttaa, että alemman asteista tieverkkoa täytyy pitää kunnossa nykyistä kattavammin ja suunnitelmallisemmin. Kristillisdemokraatit perää lisärahoituksen pysyvyyttä.

Siniset kohdentaisi entistä suuremman osuuden autoilijoilta kerättävistä veroista tiestön ylläpitoon. Tähtiliike haluaa korjausvelan lyhentämisen valtion budjettiin.

Moottori kysyi myös, voidaanko osa nykyisistä verotuloista korvamerkitä tierahastoon. Lue lisää täältä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pitääkö auto- ja polttoaineverotusta nostaa vai laskea? – Näin puolueet vastasivat alan erikoislehti Moottorille25.2.2019 20.45
Asfalttia hajoaa nyt moottoriteillä tavallista enemmän, eikä syy ole pinnoitteessa – "Paljon vaurioita heti Helsingistä lähtien"25.2.2019 13.36
Edes lisäraha kunnossapitoon ei auttanut – Teiden kunto harmittaa autoilijoita edelleen29.11.2018 18.56
Raskas liikenne vaatii parempaa tienpitoa talvella – Hiljainen hetki menehtyneille perjantaina14.2.2018 18.52

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu