Puheenaihe

Vantaan pää kääntyi 2,4 miljardia maksavan lentoradan suhteen – suunnitteluun annetaan nyt 4 miljoonaa euroa

Lentorata toisi vaihdottomat raideyhteydet maakunnista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Arkisto/Armi Suojanen

Vantaa päätti merkitä Suomi-Rata-hankeyhtiön osakkeita enintään neljällä miljoonalla eurolla. Kaupunginvaltuusto teki asiasta päätöksen maanantaina. Helsingissä hankeyhtiöön mukaan lähteminen ei edellytä valtuuston päätöstä, vaan päätöksen tekee kaupunginhallitus. 

Hankeyhtiö vastaa Pasilasta lentoaseman kautta Tampereelle kulkevan raideyhteyden suunnittelusta. Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen korosti valtuuston kokouksessa, että Vantaa sitoutuu rahoittamaan vain lentoratahankkeen ensimmäisen vaiheen suunnittelua. Muu osallistuminen edellyttää uutta päätöksentekoa.

Vielä pari kuukautta sitten Viljanen ei luvannut hankkeelle rahaa.

– Lähtökohtana on, että isot raidehankkeet rahoittaa valtio, kommentoi Viljanen Vantaan Sanomissa tammikuun alussa.

Aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta totesi tammikuussa, että ruuhkaisin rataosuus on Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan aseman välinen osuus. Sille on tehtävä jotain ennen lentoradan tuloa.

– Lentoradan rakentamisen edellytys on pisararata, joka veisi osan Pasilan ja Helsingin välisestä liikenteestä tunneliin, sanoi Vikman-Kanerva Vantaan Sanomille.

Vantaan valtuuston päätös oli yksimielinen, mutta sitä edelsi pitkä keskustelu. Raideliikenteen kehittäminen sinänsä sai tukea yli puoluerajojen.

Useat Vasemmistoliiton valtuutetut ihmettelivät, miksi lentoratahankkeen eteenpäin viemisellä on niin kiire. Vasemmistoliiton valtuustoryhmä ehdottikin asian palauttamista uudelleen valmisteluun. Esitys ei kuitenkaan saanut riittävästi kannatusta.

– Ei Vantaan kannata laittaa rahaa hankkeeseen, joka kuuluu valtiolle, kommentoi Jussi Saramo (vas.).

Lentoradan hinta on ollut nousukiidossa.

Liikenneviraston (nyk. Väylävirasto) vuonna 2010 tekemässä selvityksessä radan hinnaksi arvioitiin miljardi euroa. Pari kuukautta sitten tammikuun 2019 alussa Liikennevirasto arvioi lentoradan maksavan noin 2,4 miljardia euroa. Vantaan kaupunginhallituksen maanantaisen kokouksen esityslistassa Pasilasta Tampereelle kulkevan radan kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 5,5 miljardia euroa.

Pelkästään ratayhteyden suunnittelun kustannukseksi arvioidaan 150 miljoonaa euroa. Hankeyhtiön ensimmäisen suunnitteluvaiheen pääomitustarpeen uskotaan olevan 30 miljoonaa euroa.

Valtiolta suunnitteluun tulee 16 miljoonaa euroa, joten muilta osakkailta tarvitaan 14 miljoonaa euroa. Tästä Vantaan kaupungin osuus on maanantaisen päätöksen mukaisesti enimmillään 4 miljoonaa euroa. Osakkaita tulevat todennäköisesti olevaan Valtion ja Vantaan lisäksi ainakin Helsinki, Tampere ja Finavia. 

Lentorata

Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaalin kautta pääradalle ja Tampereelle kulkeva lähinnä kaukoliikenteelle tarkoitettu rata.

Kaksiraiteinen ja noin 30 kilometriä pitkä rata kulkisi Vantaan alueella tunnelissa.

Toisi vaihdottomat raideliikenneyhteydet maakunnista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Lentorata on huomioitu myös Vantaan vuoden 2020 yleiskaavassa.

Radan päätavoitteena on parantaa pääradan kapasiteettia sekä vähentää häiriöherkkyyttä erottelemalla eri nopeudella kulkevat kauko- ja lähijunat omille raiteilleen.

Valtion, Vantaan ja muiden hankkeeseen osallistuvien julkisyhteisöjen sekä EU-rahoituksen lisäksi ensimmäisen suunnitteluvaiheen jälkeen rahoittajiksi haetaan myös institutionaalisia sijoittajia.

Suomi-Rata-hankeyhtiö on tarkoitus perustaa maaliskuun 2019 loppuun mennessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Suomeen uusi merkittävä junarata yksityisen yhtiön avulla? – Vastuuministeri antaa tukea Lentoradan rahoitusidealle6.2.2018 08.46

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu