Puheenaihe

Mäkelänkadulle uskaltautuva pyöräilijä on hetkessä autojen saartama – remonttiaikeelle kiitosta: "Ei täällä kukaan uskalla pyöräillä"

KATUTYÖ Mäkelänkadun peruskorjaus tuo kadulle myös pyöräilijät. Tällä hetkellä siellä harva uskaltaa fillaroida.

HePon puheenjohtaja Vellu Taskila sukkuloi Helsingin Uutisten pyynnöstä Mäkelänkadulla autojen seassa. Tavallisesti Taskila ei pyöräile kadulla lainkaan.

Sanna Jompero

Hämeentien remontin valmistuttua seuraava iso urakka alkaa Mäkelänkadulla, jonka remontti tulee suosimaan erityisesti pyöräilijöitä. Mäkelänkadulle tehdään niin sanotusti ”hämeentiet” sillä erotuksella, että Mäkelänkadulla saa jatkossakin ajaa yksityisautolla.

Erillisiä pyöräkaistoja Mäkelänkadulla ei tähän asti ole ollut. Pyöräilijät ovat joutuneet sotkemaan autoilijoiden seassa, mikäli ovat uskaltautuneet tielle lainkaan.

Helsingin Uutiset pyysi Helsingin Polkupyöräijöiden (HePo) puheenjohtajaa Vellu Taskilaa näyttämään, miten pyöräily nykytilanteessa kadulla onnistuu.

Taskila hypähtää pyöränsä selkään Mäkelänkadulla Sturenkadun risteyksessä. Liikennevalojen vaihtuessa Taskilan niskassa on hetkessä bussi. Toiselta kaistalta eteen kiilaa vielä Vanajantien sivukadulla kääntyvä autoa, ja Taskila on hetkessä motissa autojen välissä.

– Ei täällä kukaan uskalla pyöräillä. Jopa Hämeentiellä ajoradalla pyöräileminen on tuntunut turvallisemmalta kuin Mäkelänkadulla. En lähtisi, jos ei ole ihan pakko.

Nykytilanteessa pyörätie Sörnäisten ja Mäkelänrinteen uintikeskuksen välillä puuttuu kokonaan.

Pyöräileminen Mäkelänkadulla on Taskilan mukaan ollut siksikin nykytilanteessa käytännössä mahdotonta ja vaarallistakin, koska autojen ajonopeudet kadulla nousevat korkeiksi.

– Suora ja leveä katu houkuttelee ajamaan aika kovaa. Kun on paljon liikennettä, niin sekin tuo lisää vaarallisuuden tuntua. Hyvä että katua parannetaan, Taskila toteaa.

Mäkelänkadun liikennemäärä Sturenkadun ja Elimäenkadun välillä on tällä hetkellä noin vajaat 30 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Muutoksia on luvassa. Kun Mäkelänkadun tietyö alkaa noin vuonna 2024, kolme ajokaistaa kutistuu kahteen. Kävelijät saavat nykyistä leveämmät kävelytiet ja pyöräilijät kokonaan omat kaistansa molemmin puolin tietä.

Paljon pyöräilevä Taskila pitää tulevaa muutosta luonnollisesti hyvänä.

– Kantakaupungin pääkaduilta puuttuu pyöräväyliä. Kaikkialle niitä ei ole järkevää rakentaa, mutta kantakaupungissa niitä pitää olla.

Mäkelänkadun suunnitelmat ovat parhaillaan nähtävillä ja kommentoitavina. Helsingin Uutiset kertoi viime viikolla Mäkelänkadun jättiremontista.

Mäkelänkadun lisäksi pyöräkaistoja puuttuu Taskilan mukaan muun muassa Mannerheimintieltä Oopperatalon kohdalta Tullinpuomiin saakka sekä Runeberginkadulta.

– Aika monella kadulla joku suunnitelma on kuitenkin jo olemassa, joten asiat ovat menossa hyvään suuntaan. Monessa paikassa on myös vanhanaikaisia ja kapeita ratkaisuja, Taskila jatkaa.

Yksi esimerkki toimimattomasta ratkaisusta on Taskilan mukaan Bulevardi, jossa kadulle istutetut puut kaventavat ajoväylää entisestään ja autojen yllättäen avautuvat ovet aiheuttavat vaaratilanteita.

Helsinki satsaa lähivuosina pyöräilyolosuhteisiin. Tavoitteena on nostaa pyörämatkojen osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Keinoja on listattu pyöräilyn edistämisohjelmassa, jonka kaupunginhallitus hyväksyi vuonna 2014.

Ensi vuoden lopussa valmistuvassa Hämeentien remontissa yksityisautot poistuvat ja pyöräilijät saavat kadulle oman kaistan. Nykytilanteessa pyöräväyliä ei Hämeentielläkään ole.

Mäkelänkadulle tulossa pyöräkaistat

Mäkelänkatu uusitaan 1,3 kilometrin matkalta välillä Hämeentie–Mäkelänrinteen uintikeskus.

Remontin on tarkoitus alkaa vuonna 2024.

Yksi ajokaista molempiin suuntiin poistuu.

Pyöräilijät saavat omat kaistansa.

Jalkakäytäviä levennetään.

Kadun varrelle tulee kaupunkipyöräasemia ja pyörätelineitä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Mäkelänkadulle jättiremontti: 2,5-metriset pyörätiet, jalkakäytävä leveimmillään 3,7 metriä – "Katutila jaetaan uusiksi palvelemaan kaikkia"7.3.2019 19.00
Suunnitelma julki Helsingin uusimmasta kaupunkibulevardista: 20 000 asukasta Käpylän ja Pakilan välille7.12.2018 16.17
"Suunnitellaako tällaista missään muualla maailmassa?" – Helsingin aie kaventaa reittiä lentoasemalle saa kipakkaa arvostelua7.3.2018 19.15
Hämeentien jälkeen vuorossa Mäkelänkatu: Ajokaistojen määrää vähenee, liikennevaloja lisätään 20.11.2018 14.20
HS: Helsinki, Vantaa ja Tampere kiirehtivät junarataa Helsinki-Vantaalle – hintalappu nyt 2,4 miljardia25.1.2019 10.01
Mäkelänkadulle luvassa iso remontti – joukkoliikennettä halutaan nopeuttaa, pyöräilijöille omat kaistat31.10.2017 10.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu