Puheenaihe

Robottibussi joutuu kovaan testiin – pitää saada kulkemaan Suomen sääoloissa

TULEVAISUUS Oodissa esitelty robottibussi ajaa myöhemmin reittiä myös Helsingissä.

Gachaan mahtuu yhteensä 16 matkustajaa.

Johanna Erjonsalo

Keskustakirjasto Oodissa esiteltiin perjantaina suomalaisen Sensible4-yhtiön sekä japanilaisen sisustus- ja lifestyle-ketju Mujin yhteistyössä kehittämää ”joka sään” robottibussia.

Sen pilottiajot alkavat huhtikuussa Espoon Otaniemessä. Sen jälkeen myös Vantaan, Helsingin ja Hämeenlinnan kaupunkikuvassa näkyy sähköbussi ilman kuljettajaa. Helsingissä reitti kulkee Kalasatamasta Pasilaan.

Tarkkoja aikatauluja siitä, missä järjestyksessä pilottiajot tehdään, ei ole vielä tiedossa, mutta Vantaa toivoo aivan vuoden loppua. Testipaikkana on Kivistö, jossa viime keväänä koeajettiin Sensible4:n robottiautoa.

– Haluan huonoimmat mahdolliset olosuhteet, naurahtaa läntisen Vantaan projektijohtaja Gilbert Koskela.

Kesäolosuhteet eivät kerro sitä, miten Gachaksi nimetty bussi pärjää kurjissa sääoloissa, kuten loskassa.

Siksi se pitää saada kulkemaan vaativissa säätilanteissa ja osoittamaan, että väite maailman ensimmäisestä säällä kuin säällä kulkevasta robottibussista pitää paikkansa.

Ilman kuljettajaa kulkevien bussien ongelmana on ollut, että niiden kulku voi tyssätä jopa kevyeen tihkusateeseen. Gachaa on kehittelyvaiheessa testattu useita kertoja vaikeissa sääoloissa Lapissa.

Koskela lisää vielä, että koeajoa pitää olla vähintään kuukausi.

Japanilaisista leluautomaateista ostettavasta lelukotelosta nimensä saanut Gacha saattaa muutaman vuoden päästä rullailla muun joukkoliikenteen täydentäjänä Vantaalla.

Koskela maalailee tulevaisuudenkuvan siitä, miten syrjempänä asuvat kaupunkilaiset saavat sen avulla nykyistä paljon parempia joukkoliikennepalveluja.

Parannusta tuo esimerkiksi se, että yksi kuljettaja pystyy valvomaan useampia robottibusseja ja vuorovälejä voidaan lyhentää merkittävästi.

Palvelutason nousu houkuttelee ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi ja saastuttava yksityisautoilu ja ruuhkat vähenevät.

– Voidaan luopua ainakin siitä toisesta autosta, Koskela uskoo.

Hän kertoo, että esimerkiksi Hollannin Rotterdamissa robottibussi on käytössä metron ja bisnespuiston välillä.

Paljon pitää vielä kehittää ja suunnitella. Robottibussit asettavat esimerkiksi vaatimuksia kaupungille ja Väylävirastolle, sillä bussi tarvitsee tietoa muun muassa katutöistä, joista tiedon pitää kulkea nopeasti.

Gacha-robottibussi

Autonomisen ajamisen sensorit: lidarit, tutkat, 360-kamera, korkean tarkkuuden gps, inertiayksikkö ja ohjaus yli 4GLTE/5G.

Suurin nopeus: 40km/h autonomisesti ajettaessa.

Voimansiirto: 4WD sähkö.

Kantama: 100+ km.

Optio nopeaan lataukseen langattomasti.

Mitat: pituus 4,5 m, leveys 2,4 m ja korkeus 2,8 m.

10 istumapaikkaa ja 6 seisomapaikkaa.

Esteetön kulku bussiin.

Bussia ympäröivät led-näytöt, joissa opasteet ja ajovalot.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu