Puheenaihe

Koululaiset suorittivat historian kokeen pakohuonepelinä – opettajat tekevät pelit itse illanistujaisissa ja lomilla

OPETUS Rekolan koulussa on opiskeltu lukuvuoden aikana pakohuoneen avulla.

Pakohuonepelissä on vauhtia. Erika Happonen, Diana Boglaru ja Aleksi Hatakka etsivät lukkoja eli QR-koodeja Rekolan koulun käytäviltä.

Marika Lumme

Vantaalaisen Rekolan koulun 5A-luokka sai tehdä viime viikolla historian kokeen, jossa oppilaiden tietämystä kivikaudesta testattiin pakohuonepelin avulla. Oppilaat jaettiin pieniin ryhmiin, ja erityisopettaja Susan Kotiranta-Kettunen johdatteli lapset tarinan avulla peliin. Tarinan jälkeen alkoi vipinä.

Historian koe pakohuonepelinä vaatii ryhmätyötä. Diana Boglarun, Aleksi Hatakan ja Erika Happosen yhteistyö toimi hienosti.

 

Pitkin luokkaa ja koulun käytäviä oli sijoitettu "lukkoja", jotka piti selvittää, jotta pelissä pääsi eteenpäin. Lukot olivat QR- koodeja, jotka oppilaat lukivat Chromebookkien avulla. Lukoista avautui tietokoneelle tehtäviä.

– Mikä tämä sana on? Ongenkoukku, se se on! iloitsee Diana Boglaru ja Aleksi Hatakka kirjoittaa sanan nopeasti tietokoneelle.

Kivikauteen liittyvät sanat tuli hoksata ennen kuin pelissä pääsi eteenpäin. Erika Happonen, Diana Boglaru ja Aleksi Hatakka pitivät historian koetta helppona, paitsi pari sanaa tuottivat hieman enemmän päänvaivaa.

 

Boglaru, Hatakka ja ryhmän kolmas, Erika Happonen, kirmaavat käytäville etsimään lukkoja.

Lukoista paljastuvat tehtävät aiheuttavat välillä päänvaivaa. Oppilaiden täytyy valita monivalintakysymyksistä oikeat vastaukset ennen kuin peli etenee.

"Lukon" avaaminen QR-koodin avulla. Lukot oli sijoitettu pitkin luokkaa ja koulun käytäviä.

 

Viimeinen lukko on oikea, fyysinen esine. Siihen on pelissä annettu koodi, joka tulee laittaa matkalaukkuun. Sisältä paljastuu aarre, joka tällä kerralla on ksylitoli-pastillipussit.

– Tämä koe oli tosi hauska. Kivaa kun tehdä ryhmässä, Happonen kertoo.

Erika Happonen ja Diana Boglaru etsivät lukkoja koulun käytäviltä.

 

Ryhmäläiset olivat samaa mieltä. Oppilaat kiittelivät koetta erilaisuudesta, ettei tarvinnut istua paikallaan ja kavereista sai apua.

Kaikki ryhmät selvittivät pakohuoneen noin puolessa tunnissa. Kotiranta-Kettunen sanoo oppilaiden valmistautuneen kokeeseen selvästi hyvin.

Erityisopettaja Susan Kotiranta-Kettunen avusti Diana Boglarua, Erika Happosta ja Aleksi Hatakkaa lukon avaamisessa.

 

– MP (mielipide), kuka haluaa tehdä pakohuoneen joskus uudestaan, Kotiranta-Kettunen kysyy oppilailta.

Kaikki viittaavat. Jokainen jaksoi hienosti keskittyä kokeeseen, vaikka oli jo perjantai-iltapäivä.

Koe suoritettu! Diana Boglaru, Aleksi Hatakka ja Erika Happonen iloitsevat matkalaukusta löytyvästä palkinnosta.

Tästä on kyse

Rekolan koulussa on viime syksystä kokeiltu pakohuone-pelien käyttämistä opetuksessa. Pelillisyys tuo vaihtelua ja toiminnallisuutta oppitunteihin, kehittää yhteistyötaitoja ja ongelmanratkaisukykyä.

Koulun opettajat Susan Kotiranta-Kettunen ja Kaisu Nordling tekevät itse pelit. Opettajat ideoivat aiheen ja tarinan ja tekevät "lukot" Googlesta löytyvällä Google Forms -työkalulla. Valmiita pakopelejä on vain vähän tarjolla.

Sanaluokkajakson koekertauksena oli pakohuonepeli sanaluokista. Tunnetaitojakson jälkeen oli pakohuonepeli loppukokeena. Kevään aikana opettajat aikovat tehdä vielä alkuopetukseen englantiin liittyvän pakohuonepelin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu