Puheenaihe

Turun ympärivuotiset kaupunkipyörät palkittiin – Helsinkiin ei talvella tule kaupunkipyöriä ja syy on yksinkertainen

PYÖRÄILY Turussa kaupunkipyörillä liikutaan myös talvisin. Helsingissä se tietäisi ongelmia.

Helsinkiin tulee ensi kesänä peräti 880 uutta kaupunkipyörää. Uusia pyöräasemia avataan 88.

Anneli Tuominen-Halomo

Helsingin ja Espoon kaupunkipyöriä ei suunnitella tulevinakaan vuosina käytettävän talvisin.

Pyörien mahdollisesta talvikäytöstä on HKL:ssä keskusteltu, mutta mitään päätöksiä siitä ei ole tehty.

– Kaupunkipyörähanke on kilpailutettu ja siinä on talvipyöräilyä ajatellen tiettyjä hankintateknisiä esteitä, joihin emme voi vaikuttaa, kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

– Pitää myös muistaa, että kaupunkipyörien käyttöaste olisi Helsingissä talvella varsin pieni, joten kustannukset yhtä pyörämatkaa kohden nousisivat liian korkeiksi.

Koska pyöräasemat toimivat aurinkokennojen avulla, talvisin niiden toimivuus saattaisi olla epävarmaa.

– Tähän saakka on kesäisinkin ollut tilanteita, että asemat ovat synkällä säällä toimineet kehnosti. Jos taas joutuisimme käyttämään verkkovirtaa, siitä koituisi lisätyötä ja -kustannuksia, Mäkinen arvioi.

Turussa tilanne on Helsinkiin verrattuna kokonaan toinen, sillä siellä kaikki kolmisensataa Föli-fillaria eli ”fölläriä” on käytössä ympärivuotisesti.

– Vaikka koko Föli-järjestelmä on ollut käytössä vasta 10 kuukautta, nämä fillarit ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton, iloitsee Turun kaupungin hankepäällikkö Stella Aaltonen.

Talveen varustautumisesta ei Turussa ole koitunut kaupunkipyörille juurikaan lisäkustannuksia: ainoa näkyvä lisävaruste on talvikaudeksi vaihdettavat nastarenkaat.

– Olemme alunperinkin suunnitelleet kaupunkipyöräjärjestelmän ympärivuotiseksi. Säästöä koituu runsaasti jo yksinomaan siitä, että pyöräasemia ei tarvitse syksyllä poistaa ja keväällä taas asentaa paikoilleen, Aaltonen muistuttaa.

Pyöräilykuntien verkosto ja Suomi Pyöräilee -hanke palkitsivat äskettäin Turun ympärivuotiset kaupunkipyörät perjantaina yhtenä vuoden 2018 parhaimmista pyöräilyteoista.

Kesäisinkin on ollut tilanteita, että asemat ovat synkällä säällä toimineet kehnosti.”

Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörien verkosto jatkaa laajenemistaan. Huhtikuun alussa alkavan pyöräilykauden kuluessa pääkaupunkiseutu saa peräti 88 uutta pyörä-asemaa ja 880 kaupunkipyörää.

Pohjoisin pyöräasema sijaitsee Pakilassa, läntisin Espoon Friisilässä ja itäisin Puotinkylän kartanon vieressä. Helsingin eteläisimmät asemat puolestaan ovat Länsiterminaalissa ja Lauttasaaressa.

Viime vuonna yhdellä kaupunkipyörällä tehtiin keskimäärin hieman vajaat seitsemän matkaa päivässä.

Rekisteröityminen kaupunkipyörien käyttäjäksi alkoi tulevan kesän osalta maanantaina.

Helsingin kaupunkipyörät

Kaupunkipyöräily on ollut Helsingissä mahdollista kesäisin vuodesta 2016 lähtien.

Kesällä 2019 kaupunkipyöriä on yhteensä 3 450. Helsingissä on 238 pyöräasemaa, Espoossa 107 asemaa.

Helsingin suosituimmat pyöräasemat sijaitsevat Itämerentorilla Ruoholahdessa, Kampin metroasemalla ja Töölönlahdenkadulla.

Pyörien käyttöoikeuden voi ostaa päiväksi, viikoksi tai koko pyöräilykaudeksi. Kaikkiin kausiin sisältyy rajaton määrä puolen tunnin pyörämatkoja.

Lähde: HSL

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Supersuositut kaupunkipyörät laajenevat itään ja pohjoiseen – katso uudet asemapaikat kartalta19.1.2019 08.15
Yhä useampi tarttuu kaupunkipyörään Helsingissä ja Espoossa – kesällä polkaistiin yli 3 000 000 matkaa2.11.2018 08.18
Kaupunkifillarilla Nuorgamiin polkenut Xavier, 27, aikoo nyt skeittilaudalla Norjaan4.3.2018 19.20
Helsinki patistaa pyöräilijöitä kertaamaan liikennesäännöt – "Kaupunkipyörien käyttäjistä osa ei tunne sääntöjä kovin hyvin"14.8.2018 12.28

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu