Puheenaihe

Hämeentien remontti toi ratikkajumin Sturenkadulle – "Yksinkertaista keinoa tilanteen parantamiseksi ei ole"

RUUHKA Mäkelän- ja Sturenkadun risteyksen välityskyky ei aamulla riitä. Liikenne lisääntyi Hämeentien uudistuksen takia.

Ratikoiden 6, 6T ja 8 kiskot kulkevat Sturenkadulla samalla kaistalla, jossa kulkevat myös autot. Aamuruuhkassa eteneminen on välillä hyvin hidasta.

Jussi Vehkasalo

Hämeentien uudistus toi liikennejumin Sturenkadulle. Raitiovaunut ja autot kulkevat kadulla ajoittain samaa kaistaa pitkin, ja etenkin aamuruuhkan aikaan ratikat etenevät muun liikenteen seassa erittäin hitaasti keskustan suuntaan.

Liikenne ruuhkautuu noin kello 7–9 aikaan."

Arabianrannasta lähtevät ratikat 6, 6T ja 8 kääntyvät Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle Hämeentien uudistamisen vuoksi. Samasta syystä Mäkelänkadun risteyksessä Sturenkadulle kääntyvät myös ratikat 1 ja 7, joten Sturenkatua pitkin kulkee Mäkelänkadulta alkaen keskustan suuntaan kaikkiaan viisi ratikkalinjaa.

– Mitään yksinkertaista keinoa tilanteen parantamiseksi ei ole. Ongelmana on nimenomaan keskustan suuntaan menevän liikenteen ruuhkautuminen noin kello 7–9 aikaan. Sturenkadun ja Mäkelänkadun risteyksen välityskyky ei vain riitä, selostaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan projektipäällikkö Niko Setälä.

Ratikoiden 6, 6T ja 8 hidastelu Sturenkadulla johtaa siihen, että linjojen vaunut eivät pysy aikataulussaan.

– Ratikat 1 ja 7 pysyvät aikataulussaan paremmin, koska ne kulkevat Mäkelänkadulla omilla kaistoillaan kadun keskellä.

Kun HSL tiedotti 4. maaliskuuta alkaneiden, Hämeentien uudistukseen liittyvien liikenteen poikkeusjärjestelyjen sujumisesta, kerrottiin niiden sujuneen suunnitellusti. Tiedotteessa tosin mainittiin, että "Vain Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksessä ilmeni hetkittäistä ruuhkautumista".

Osa kuljettajista on muuttanut reittivalintojaan."

Mäkelänkadun ja Hämeentien välisellä Sturenkadun osuudella ei ennen Hämeentien uudistuksesta johtuvia poikkeusreittejä ole kulkenut ratikkalinjoja pitkään aikaan kuin poikkeustapauksissa. Ratikat kulkevat tieosuudella myös silloin, kun niitä ajetaan kohti ratikkahalleja tai niistä poispäin.

– Jos palautetta Sturenkadun tilanteesta alkaa kerääntyä, niin joitakin keinoja tilanteen parantamiseksi pitää miettiä. Lähinnä kyseeseen tulisi Mäkelän- ja Sturenkadun risteyksen liikennevalojen ajoitus, eli pitäisikö niiden suosia jatkossa enemmän jotain toista suuntaa kuin nyt, Setälä selvittää.

– Ratikat 1 ja 7 tarvitsevat Mäkelän- ja Sturenkadun risteyksessä oman liikennevalovaiheen, kun ne kääntyvät risteyksessä.

Sturenkadun ruuhka säteilee myös Hämeentien sillalle, jossa autojonon pää tulee aamulla ajoittain vastaan Kustaa Vaasan tien suunnasta autoileville.

– Osa kuljettajista on muuttanut reittivalintojaan, eli he kääntyvät Lahdenväylältä Koskelantielle eivätkä jatka Kustaa Vaasan tielle, Setälä jatkaa.

Raitiovaunujen 1, 7, 6, 6T ja 8 poikkeusreitit

Ratikka 1 kääntyy Mäkelänkadulta Sturenkadulle ja jatkaa Läntisen Brahenkadun kautta kohti Töölöä.

Ratikka 7 kääntyy Mäkelänkadulta Sturenkadulle ja jatkaa Läntisen Brahenkadun kautta Kallion suuntaan ja edelleen Hakaniemeen päin.

Ratikat 6 ja 6T kääntyvät Hämeentieltä Sturenkadulle ja jatkavat Läntisen Brahenkadun kautta Kallion suuntaan ja edelleen Hakaniemeen päin.

Ratikka 8 kääntyy Hämeentieltä Sturenkadulle ja jatkaa Läntisen Brahenkadun kautta kohti Töölöä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu