Puheenaihe

Suomalainen ravintolajätti NoHo rymistelee nyt Norjaan – haluaa isoa lohkoa 9 miljardin euron markkinoista

NoHo Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen on tyytyväinen oniistumisiin Tanskassa.

unknown

NoHo Partners Oyj eli entinen Restamax laajentaa ravintolaliiketoimintaansa uudelle markkina-alueelle Norjaan.

Konserni perustaa yhdessä paikallisen ravintolatoimija Crea Diem-gruppenin kanssa yhteisyrityksen, josta NoHo Partnersin omistus on 80 prosenttia.

Kaupan ja 15 ravintolan myötä NoHo Partnersista tulee merkittävä toimija Norjan ravintolamarkkinassa.

Yrityskauppa tukee NoHo Partnersin kannattavan kasvun strategiaa 2019–2021 ja visiota olla Pohjois-Euroopan merkittävin ravintolatoimija.

– Kannattavan kasvun strategiamme painopiste on kotimaan liiketoiminnan kannattavuuden selkeässä parantamisessa ja Royal Ravintolat -integraation loppuun viemisessä. Samanaikaisesti haluamme rakentaa jo pohjaa tulevaisuuden kasvulle, jota odotamme erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Kansainvälistyminen on tärkeä osa tulevaisuuden kannattavaa kasvupolkua ja Pohjoismaat keskeinen markkina-alue sen toteuttamisessa. Ostovoimainen Norjan ravintolamarkkina on arvossa mitattuna lähes kaksi kertaa Suomea suurempi, ja näemme siinä paljon kasvupotentiaalia, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kommentoi.

Yrityskauppaan kuuluva ravintolakokonaisuus sisältää yhteensä 15 ravintolayksikköä, joista NoHo Partnersilla on kaupan jälkeen enemmistöosuus 8 yksikössä ja merkittävä vähemmistöosuus 7 yksikössä.

Esimerkkejä ravintoloista ovat legendaarinen irlantilaispubi The Dubliner, nuorison suosima Kulturhuset sekä ruokaravintolat Grisen ja Colonel Mustard. Kokonaisuuteen kuuluu myös neljässä kaupungissa toimiva, skaalattavissa oleva Camping-viihderavintolakonsepti.

– Saamme vahvan kasvualustan Norjan noin 9 miljardin euron arvoiseen HoReCa-markkinaan. Markkina on fragmentoitunut, ja tämän kaupan myötä meistä tulee heti merkittävä toimija markkinassa. Yrittäjävetoinen Crea Diem-gruppen omistaa useita menestyneitä, tunnettuja ja paikallisia ravintolabrändejä aina kortteliravintoloista yökerhoihin, kertoo NoHo Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen.

NoHo Partners laajensi toimintaansa Tanskaan huhtikuussa 2018. Tanskassa NoHo Partnersin omistuksessa tulee olemaan toukokuun 2019 loppuun mennessä yli 20 ravintolaa.

– Olemme Tanskassa yhdessä vuodessa tuplanneet ravintoloidemme lukumäärän sekä investoineet vahvasti kasvuun. Partnerimallimme pohjautuu ajatukseen, että ostamme paikallista osaamista, jonka tueksi viemme suuren yhtiön skaalaedut hankinnoissa sekä hyväksi havaitut toimintamallit liiketoiminnan operatiivisessa johtamisessa, Helminen kertoo.

NoHo Partners tavoittelee yli 600 miljoonan euron liikevaihtoa ja noin 7,5 prosentin liikevoittomarginaalia vuoden 2021 loppuun mennessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu