Puheenaihe

Mediatalo Keskisuomalainen kasvoi 2010-luvulla neljännesmiljardin yhtiöksi – "Meidän täytyy vielä kasvattaa kokonaisuutta"

Vesa-Pekka Kangaskorpi sanoo, että kokonaisuutta täytyy vielä kasvattaa, jotta digitaalisten palvelujen kehittämiseen saadaan lisää voimaa.

Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan yrityskaupat ovat tuoneet synergiaetua ja laajentaneet Mediatalo Keskisuomalaisen repertuaaria.

Taina Ristikivi

Mediatalo Keskisuomalainen on liki kolminkertaistanut liikevaihtonsa 2010-luvulla, vaikka samaan aikaan valtaosa mediayhtiöistä on menettänyt liikevaihtoaan.

– Kun aloitin toimitusjohtajana tammikuussa 2010, Keskisuomalaisen liikevaihto oli runsaat 90 miljoonaa euroa. Tuoreimman kaupan jälkeen ollaan jo 250 miljoonassa eurossa, toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi vertaa.

Kasvu on hänen mukaansa tehty kannattavasti.

Median murros on koetellut myös Mediatalo Keskisuomalaista rajusti. Kasvu on tullut yrityskaupoista.

Suomen Lehtiyhtymän ostolla vuonna 2013 yhtiö pääsi pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan sekä Tampereen ja Turun mediamarkkinaan. Siitä tuli tuolloin Suomen suurin kaupunkilehtien kustantaja.

Syksyllä 2016 toiminta laajeni Päijät-Hämeeseen, kun se osti muun muassa Etelä-Suomen Sanomia julkaisevan mediatalo Esan. Esan osto toi konsernille myös uutta liiketoimintaa, digitaaliset näyttötaulut.

Viime vuonna Mediatalo Keskisuomalainen osti tutkimusyhtiö IRO Researchin ja enemmistön joukkoliikenteen digitaalisia mainosmediaratkaisuja tuottavasta Neonmedia Oy:stä. Tämän vuoden alussa Suomen Suoramarkkinointi Oy siirtyi Mediatalo Keskisuomalaisen omistukseen.

Kuluneena talvena Keskisuomalaiselle myönnettiin radioluvat Jyväskylään, pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle. Paikallisradiot aloittavat ensi vuonna. Radio Voiman lupa Lahdessa uusittiin.

Kangaskorven mukaan Kaakon Viestinnän ostoa on tunnusteltu pitkään.

– Neuvotteluja käytiin useita kuukausia, hän kertoo.

Toimitusjohtaja pitää tärkeänä, että yhtiön markkina-alue yhtenäistyy, kun toiminta laajenee muun muassa Mikkeliin, Savonlinnaan, Kouvolaan, Lappeenrantaan ja Kotkaan.

Kaupassa Mediatalolle siirtyi yksi Suomen suurimmista lehtipainoista, Kouvolassa toimiva Lehtikannan paino.

Kohta joudutaan pähkäilemään konsernin nimeä.

Kouvolan Sanomia ei tavoiteltu ensimmäistä kertaa. 1980-luvulla se ehti sopia kolmanneksen osuuden ostamisesta lehteä julkaisseesta yhtiöstä, mutta vanhat omistajat käyttivät tuolloin etuosto-oikeuttaan.

Keskisuomalainen Oyj:n hallituksen puheenjohtajan Leena Hautsalon mukaan yritysosto on strategian mukainen.

– Olemme sanoneet, että haemme kasvua. Haluamme olla aktiivinen toimija jatkossakin, hän sanoo.

Konserni on lyhyellä ajalla nostanut liikevaihtoaan lähes sadalla miljoonalla eurolla yrityskauppojen ansiosta.

– Kaupat ovat tuonee synergiaetua ja laajentaneet repertuaariamme. Meidän täytyy vielä kasvattaa kokonaisuutta, jotta saamme lisää voimaa digitaalisten palvelujen kehittämiseen, Kangaskorpi sanoo.

Kaakon Viestintää on viime vuosina saneerattu rajusti. Yhtiö on Kangaskorven mukaan hyvässä kunnossa.

– Sen liiketoiminta on meille tuttua. Uskomme, että pystymme tehostamaan toimintaa, hän sanoo.

Mediatalo Keskisuomalainen ja sanomalehti Keskisuomalainen sekoittuvat usein, vaikka mediatalo julkaisi jo ennen tuoreinta yrityskauppaa yli 60:tä mediaa. Kaakon Viestinnän oston jälkeen, Keski-Suomen osuus konsernin liikevaihdosta putoaa alle 15 prosenttiin.

– Kohta joudutaan pähkäilemään konsernin nimeä, Kangaskorpi väläyttää.

– Toisaalta Keskisuomalainen on aika tunnettu nimi, hän kiirehtii lisäämään.

Tämä lehti on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Kirjoittaja: Jorma Rahkonen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Keskisuomalainen-konserni laajentaa suurkaupalla Kaakkois-Suomeen, osti 15 lehteä – Kangaskorpi: "Haluamme olla toimija, emme toiminnan kohde"5.4.2019 14.34
Keskisuomalainen mukaan e-urheiluun – yhteistyö alkoi KOVA Esportsin taustayhtiön kanssa2.4.2019 12.33

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu