Puheenaihe

Sulfidisavimaiden möyrinnällä yllättäviä seurauksia Malmin kentällä? – Voi lisätä rakentamisen hintaa ja kustannuksia

MALMI Sulfidisaven hapettuminen voi vaarantaa Longinojan kalat.

Malmin kenttä sijaitsee jopa 10-15 metriä paksun savikerroksen päällä.

Marjo Rämö

Malmin lentokentän maaperässä esiintyy suurella todennäköisyydellä sulfidisavea, ilmenee Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) selvityksestä.

Sulfidisavi ei ole sinänsä vaarallista, mutta jos sitä kaivetaan, sulfidit hapettuvat sulfaateiksi muodostaen rikkihappoa.

Rikkihappo liuottaa maaperästä metalleja, jotka voivat valua vesistöihin hapattaen niitä. Rikkihappo voi myös aiheuttaa voimakkaita hajuhaittoja.

Malmin kentän savikko juontuu 8000–9000 vuoden takaa, jolloin Itämeri lainehti alueella. Savea on useita metrejä, ja päällimmäinen hyvin vesipitoinen kerros sisältää runsaasti humusta.

Niin kauan kuin vesi pitää humuksen hapettomana, sulfidisavesta ei koidu ongelmia.

GTK:n mukaan sulfidisavea esiintyy kohtalaisen pieniä määriä lentokenttäalueen itä- ja koillisosissa. Mustaa, voimakkaasti sulfidista savea ei esiinny.

Konsulttiyhtiö Rambollin viime syksynä tekemässä esiselvitykessä taas Malmin kentältä havaittiin paksu kerrostuma hyvin rikkipitoista potentiaalista hapanta sulfaattimaata.

Happamat sulfaattimaat voivat Rambollin mukaan lisätä huomattavasti rakentamisen hintaa ja kestoa, jos maiden käsittelyä ei ole suunniteltu kunnolla.

Tärkeintä sulfidimaiden kanssa on minimoida niiden hapettuminen.

Kaupunkiympäristön toimialan lentokenttäalueen projektinjohtajan Kimmo Kuisman mukaan mahdolliset happamat sulfaattimaat on otettu huomioon maankäytön suunnittelussa.

– Suunnittelun edetessä sulfidisavien esiintymistä tutkitaan alueittain tarkemmin. Tarvittaessa tehdään yhteistyötä ympäristöviranomaisen kanssa, hän vakuuttaa.

Ympäristöministeriön mukaan rakentaminen sulfidisavisille maille täytyy suunnitella niin, että siitä ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa etenkään vesistöille.

Kuisman mukaan sulfidisavi ei tule vaikuttamaan läheisen Longinojan taimenkantaan.

– Kaivutöissä varmistetaan valumavesien laatu ennen kuin ne päästetään Longinojaan. Viivytysaltaita rakennetaan ja valumavedet johdetaan vesistöön vasta laaduntarkkailun jälkeen.

Lue myös: Malmin kentässä taas uusi käänne: "Hyvä, että valitustie on olemassa" – vihreiden kärkipoliitikko uskoo silti, että lapio lyödään maahan 2025

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Malmin kentässä taas uusi käänne: "Hyvä, että valitustie on olemassa" – vihreiden kärkipoliitikko uskoo silti, että lapio lyödään maahan 202511.4.2019 12.14
Vääntö Malmin lentoasemasta jatkuu: valitus suojeluesityksen hylkäämisestä hyväksyttiin – kentän puolustajat riemuitsevat5.4.2019 12.24
Pienkoneet häädettiin pakkaseen Malmin kentän hallista, nyt tilaa tarjotaan 1000 e/vrk -vuokralla – ilmailijat suuttuivat: ”Löytyykö Stadista kalliimpaa?”28.1.2019 20.00
Malmin lentoaseman ystävät valitti Suomen valtiosta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen10.4.2019 15.19
Helsingin helikopteriyrittäjät jäämässä ilman tiloja Malmilla ja Hernesaaressa – Uusi paikka saattaa löytyä Kivikosta13.2.2019 19.30
Ed Sheeranin konsertit vaativat järjestelyjä Malmin kentälle, rakentaminen alkaa tässä kuussa – lentotoiminta voi pääosin jatkua21.3.2019 19.25

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu