Puheenaihe

Neljä bussilinjaa lakkautetaan Helsingissä ja korvataan muiden linjojen muutoksilla – HSL: Poikittaisyhteydet paranevat

HSL pistää poikittaisia bussilinjoja uusiksi reilun vuoden kuluttua. 

HSL

Helsingin poikittaiset bussiyhteydet Koskelantien ja Hakamäentien, Metsäläntien sekä Maunulan tasolla uudistuvat. HSL:n mukaan tavoitteena on tarjota tiheämpiä vuorovälejä ja laajempia liikennöintiaikoja.

Nykyään tämä toteutuu keskustan suuntaan kulkevassa liikenteessä, raideliikenteessä ja poikittaisilla runkobussilinjoilla 550 ja 560.

Muu poikittaisliikenne sen sijaan koostuu sekalaisesta joukosta erilaisia linjoja, joiden liikennöintiajat ja vuorovälit vaihtelevat. Etenkin ruuhka-ajan ulkopuolella matkanteko poikittain ei ole sujuvaa, kun vaihdot ovat hankalia ja vaihtoajat pitkiä.

Uusien poikittaislinjojen myötä HSL ottaa jälleen askeleen kohti verkostomaisempaa joukkoliikennettä. Työn lähtökohtana on lisäksi ollut, että runkobussilinja 550 korvautuu uudella pikaraitiotiellä, eli raidejokerilla. HSL:n hallitus hyväksyi suunnitelman 16. huhtikuuta.

Lue myös: Useita poikittaislinjoja suunnitellaan lopettaviksi tai yhdistettäviksi muihin Helsingissä – "Tavoite-etäisyys lähimmälle bussipysäkille on 400 metriä"

Jatkossa linjat on luokiteltu kolmeen luokkaan palvelutason mukaan: tiheän vuorovälin linjoihin, peruslinjoihin ja täydentäviin linjoihin. Linjat 38, 50, 51 ja 552 lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen muutoksilla.

Tiheän vuorovälin (päivällä vuoroväli 10 min.) linjoja ovat: 52 (Kannelmäki – Huopalahti as. – Munkkivuori – Otaniemi), 56 (Kalasatama (M) – Käpylä – Metsälä – Kannelmäki), 57 (Kontula (M) – Viikki – Koskela – Ruskeasuo – Munkkiniemi), 59 (Sompasaari – Kalasatama (M) – Pasila as. – Konala – Malminkartano).

Peruslinjoja (vuoroväli päivällä 15–20 min) ovat 23 (Rautatientori – Pasila as. – Postipuisto – Maunula – Pirkkola), 63 (Kamppi – Ruskeasuo – Postipuisto – Maunula – Paloheinä), 506 (Myllypuro (M) – Viikki – Viikinmäki – Kumpula – Pasila as. – Meilahti – Ruskeasuo).

Täydentäviä linjoja (vuoroväli päivällä 20 min) ovat: 33 (Haaga – Munkkivuori – Munkkiniemi – Tarvo), 53 (Arabia – Oulunkylä as. – Maunula – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki as. – Uusmäki).

HSL on suunnitellut uutta linjastoa yhteistyössä asukkaiden ja muiden alueiden toimijoiden kanssa. HSL kertoo, että suunnitelmaa on myös muokattu saadun palautteen perusteella.

Merkittävin muutos oli linjan 53 perustaminen korvaamaan linjojen 38 ja 51 lakkauttamista. .

Linjasto pyritään ottamaan käyttöön syysliikenteen alkaessa elokuussa 2021. Jos kuitenkin raidejokerin rakennustyöt ovat käynnissä, linjastomuutokset voidaan joutua toteuttamaan vaiheittain.

Uuden linjaston kustannukset ovat noin 23,72 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on runsaan miljoonan enemmän kuin nykyinen linjasto.

Lisäkustannukset johtuvat Helsingin kasvusta: uudella linjastolla järjestetään myös uuden Postipuiston alueen joukkoliikenneyhteyksiä.

Osalla sellaisista reittiosuuksista, joilla matkustajamäärät ovat olleet pieniä, yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi. Kaiken kaikkiaan HSL uskoo muutosten kuitenkin lisäävän joukkoliikennematkoja.

Linjaston muutokset pähkinänkuoressa

Linjat 38, 50, 51 ja 552 lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen muutoksilla.

Linjan 23 reitti muuttuu kulkemaan Pasilan kautta Maunulaan ja Pirkkolaan. Ruskeasuon Invalidisäätiötä palvelee tulevaisuudessa linja 506.

Lähibussin 33 vuoroväli tihenee ja reitti jatkuu Munkkivuoresta Haagaan.

Linjan 52 uusi reitti Kannelmäki – Huopalahti as. – Munkkivuori – Otaniemi. Linjalta poistuu Arabian ja Huopalahden aseman välinen reittiosuus, ja toisessa päässä reitti jatkuu Otaniemeen. Linja alkaa myös liikennöidä tihein vuorovälein.

Uusi linja 53 Arabia – Oulunkylä – Maunula – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki as. – Uusmäki.

Linjan 59 reitti jatkuu Pitäjänmäentieltä Konalaan ja Malminkartanoon.

Linjan 63 reitti kulkee uuden Postipuiston asuinalueen kautta.

Linja 506 alkaa ajaa Viikinmäen kautta. Toisessa päässä reittiä jatketaan Töölön tullista Ruskeasuon Invalidisäätiölle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Useita poikittaislinjoja suunnitellaan lopettaviksi tai yhdistettäviksi muihin Helsingissä – "Tavoite-etäisyys lähimmälle bussipysäkille on 400 metriä"23.2.2019 09.20
Kuvat: Helsinkiläislähiöön syntyi liikennesumppu, jossa koukitaan jopa jalkakäytävien kautta – "Kiro käy ja torvet soi"10.3.2019 19.40
Suosittu bussilinja Helsingistä Vantaalle loppuu29.1.2019 07.10
Suunnitelma tiemaksuista läpi HSL:n hallituksessa – Pisararata rakenteille jo ensi vuosikymmenellä?27.3.2019 18.10
Maunulan busseja vuosiksi poikkeusreiteille – "Reitti on haastava, mutta sen vaihtoehdot olivat vielä huonompia"19.2.2019 06.20
HSL paljastaa: metron ja bussien suurkuluttajat myös kävelevät eniten27.3.2019 19.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu