Puheenaihe

Jenni, Satu ja Teija kertovat, miksi jokaisen tulisi kokeilla suosittua liikuntamuotoa – "Voimat kasvavat tässä lajissa nopeasti"

Jenni Kuosmanen, Satu Kurki, Mari Murto ja Päivi Tuohi kannustavat kaikkia kahvakuulailun pariin. – Miehiäkin saisi enemmän mukaan tulla. Tällä hetkellä kahvakuulaurheilu on Suomessa naisvaltainen urheilulaji, Murto kertoo.

Mia Lagström

Hyvinkään Ryhdin kahvakuulajat ovat aikaansaavaa sakkia. Jenni Kuosmanen on viime vuoden maailmanmestari, Satu Kurki on saavuttanut EM-hopeaa ja Teija Rantanen tekee tulosta kahvakuulan maratonkilpailuissa.

– Kilpaurheilijoiden lisäksi treeneissämme käy entisiä kilpaurheilijoita sekä omaksi ilokseen ja kuntoilumielessä lajia harrastavia. Laji sopii monelle ja treenaamme sulassa sovussa kaikki yhdessä, Hyvinkään Ryhdin puheenjohtaja Mari Murto kertoo.

Painonnostoliiton alaisuuteen kuuluva kahvakuulaurheilu on vanha ja perinteikäs laji, jossa tehdään kolmea perusliikettä: työntö, tempaus ja rinnalle veto.

Erilaisia kilpailuvariaatioita on monia. Kuulia on eripainoisia, niitä nostetaan yhdellä kädellä tai kahdella kädellä. Nostoaika vaihtelee klassisen kahvakuulakisan kymmenestä minuutista jopa kuuden tunnin ultramaratoneihin.

– Eniten suoritusajan puitteissa puhtaita nostoja tehnyt kilpailija voittaa ja tasatilanteessa kevyempi kilpailija vie voiton, Murto kertoo.

Murron mukaan kahvakuulaurheilu on monipuolinen voimailulaji, joka kehittää koko vartaloa. Treeneissä tehdään erilaisia tekniikkaharjoituksia ja nostosarjoja. Tekniikka on hyvä osata, vaikka kuulaa nostelisi vain kuntoilumielessä.

– Kun tekniikka on oikea, saa enemmän irti, eivätkä paikat hajoa, Kuosmanen selittää.

Voimaharjoitusten lisäksi myös aerobinen harjoittelu on tärkeää, sillä kahvakuulaurheilu on voimakestävyyslaji, jossa tarvitaan hyvää kuntoa. Harjoituksia voi tehdä oman kunnon ja voiman mukaan.

– Lajin aloituskynnys on matala, sillä treenitehoja voi säädellä kahvakuulan painolla ja toistojen määrällä. Olemme kaikki aloittaneet lajin aikuisena ja harrastusmielessä, Murto sanoo.

Varustukseksi treeneihin käyvät joustavat vaatteet sekä lenkkarit. Kehittymisen myötä kannattaa hankkia nostokengät, jotka helpottavat nostamista. Alkuun lajia voi tulla kokeilemaan seuran kuulilla.

– Ilmoittaa vain etukäteen, että on tulossa ja tarvitsee kuulan, Murto vinkkaa.

Jos laji puraisee, kannattaa hankkia omat kuulat. Kuosmanen ja Murto neuvovat hankkimaan kunnollisen ison kilpakuulan.

– Aloittelijalle sopiva paino on 10–12 kiloa. Pienillä ja kevyillä kuulilla liikkeitä ei pysty tekemään oikein. Voimat kasvavat tässä lajissa nopeasti, Kuosmanen lupaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu