Puheenaihe

Eikö bussi jäänyt odottamaan, vaikka juoksit pysäkille? Kaksi kuljettajaa kertoo nyt, mistä se saattoi johtua

AJAMINEN Kuljettajat vastaavat kritiikkiin, jota on satanut tänäkin talvena.

Johan Byman (vas.) ja Jukka Tiitinen lukevat jonkin verran palautteita, joita Fölistä kirjoitetaan Turun kaupungin nettisivuille.

Teemu Nurmi

Bussi jäi tulematta, mutta räntää tuli naamalle vaakatasossa.

Tai sitten kuljettaja kaarsi pysäkiltä juuri kun olit juoksemassa bussin ovelle.

Tilanteet ovat tuttuja monista kaupungeista, joissa yhä useampi asukas käyttää päivittäiseen liikkumiseen joukkoliikennettä.

Ongelmilta ei ole vältytty ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla, mutta ei liioin Turussakaan.

Toisaalta ihmisten kiukkua tuntuu lisäävän se, että odotukset bussien luotettavuudesta ovat huiman kovat.

– Ihmisten ymmärrys siitä, että linja-auto on muun liikenteen joukossa liikkuva ajoneuvo, on hieman hämärtynyt, Turun seudun joukkoliikenne Fölin kuljettaja Jukka Tiitinen harmittelee ja muistuttaa kuljettajan ensisijaisen vastuun olevan liikenneturvallisuudessa.

Kuljettajat ovat saaneet tänäkin talvena runsaasti julkista kritiikkiä milloin mistäkin syystä. Toisinaan matkustajat sanovat kuljettajien olevan käytökseltään töykeitä, jotkut väittävät kuljettajien jättävän ottamatta asiakkaita kyytiin vaikka nämä viuhtovat käsillään bussin perässä.

Tiitinen ja toinen kuljettaja Johan Byman sanovat, että monesta kaupungin nettisivuille kirjoitetuista palautteista paistaa läpi vain kommunikaatiokatkos. Asiakkailla tai muilla liikenteen käyttäjillä ei heidän mukaan ole aina tietoa linja-autoista tai niiden käyttäytymisestä muun liikenteen joukossa.

– Jos kuljettaja ei ottanut bussipysäkille juoksevaa ihmistä kyytiin, se johtuu siitä, että kuljettaja ei nähnyt häntä. Suuresta bussista on yllättävän huono näkyvyys. Niin sanottuja kuolleita kulmia on todella paljon. Eikä kuljettaja edes voisi jäädä odottamaan kaikkia perässä juoksevia ihmisiä, koska bussi ei voi jäädä pysäkille seisomaan. Sen pitää tehdä tilaa seuraavalle linja-autolle, miehet sanovat.

Byman kertoo, että kun asiakkaat ovat tulleet sisälle ja hän sulkee oven lähteäkseen pysäkiltä, on hänellä noin parikymmentä asiaa, jotka kuljettajan pitää tarkistaa ennen liittymistään liikennevirtaan eikä silloin voi enää keskittyä siihen, viittilöikö joku bussin perässä.

Tiitinen ja Byman kertovat, että matkustajat purkavat ärsyyntymistään bussin myöhästymisestä kuljettajalle erittäin harvoin.

– Ihmisille on silti edelleen hämmästyttävän epäselvää, että meillä ei ole pysäkkiaikatauluja vaan meillä käytetään arvioituja pysäkin ohitusaikatauluja, Jukka Tiitinen korostaa.

Tiitinen ja Byman sanovat, että monelta turhalta mielipahalta vältyttäisiin, jos asiakkailla olisi enemmän tietoa ja ohjeistusta linja-autoista ja niiden ajamisen haasteista.

– Meillä on hienoimpia joukkoliikennejärjestelmiä Euroopassa. Se on edelläkävijä lippujärjestelmissä, lähimaksun käyttöönotto tulee kärkipäässä koko Euroopassa ja rahastusjärjestelmä on todella selkeä kuljettajan näkökulmasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu