Puheenaihe

Stockmann vähentää henkilökuntaa ja tavoittelee 40 miljoonan euron säästöjä uudella strategialla, joka keskittyy laatutuotteisiin

Tavarataloyhtiö Stockmann aloittaa yt-neuvottelut 160 työpaikan vähentämiseksi Suomessa.

Jussi Vehkasalo

Talousvaikeuksien kanssa pitkään kamppaillut Stockmann ilmoittaa aloittavansa kahden vuoden muutosprosessin. Sen myötä yhtiö käynnistää säästökuurin ja yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat noin 1 600 työntekijää Suomessa.

Irtisanomisia on luvassa noin kymmenykselle henkilöstöstä, tavaratalojen myymälähenkilökunta pois lukien.

Tarkoitus on saada aikaan vähintään 40 miljoonan euron säästöt, josta henkilöstökustannusten osuus on noin kolmannes.

Jatkossa yhtiö ilmoittaa keskittyvänsä laatuun eli muodin, kauneuden ja kodin tuotteiden tasokkaaseen premium-tarjontaan.

Tavaratalojensa toiminnan kehittämisen ohella yhtiö Stockmann jatkaa kaupankäynnin vauhdittamista verkossa.

Stockmann.comin osaksi avautuu vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana kumppanien tuotteita tarjoava markkinapaikka.

Yhtiön mukaan erityisesti Hullut Päivät -kampanjan aikana verkkokaupan osuus on kasvanut nopeasti, ja sen myynti on jo samalla tasolla kuin Helsingin lippulaivatavaratalossa.

Lisäksi Stockmann suunnittelee uutta kestävää liiketoimintamallia ja yksinkertaistettua organisaatiorakennetta. Se aikoo esimerkiksi yhdistää Stockmann Retail ja Real Estate -liiketoimintayksiköt Suomessa uuteen Stockmann-liiketoimintayksikköön.

Perustettu vuonna 1862.

Helsingin pörssissä listattu kaupan alan yritys. Konserni harjoittaa vähittäiskauppaa Suomen lisäksi Baltian maissa, Ruotsissa, Norjassa, Islannissa, Puolassa, Tšekissä, Slovakiassa, Bosnia-Hertsegovinassa, Serbiassa, Kroatiassa ja Lähi-idässä.

Vuonna 2018 Stockmann myi viimeisen kauppakeskuskiinteistönsä Venäjällä.

Stockmannin strategia on perustunut kolmeen liiketoiminta-alueeseen: tavaratalotoiminnot sisältävä vähittäiskauppa, kiinteistöt ja Lindex. Tavaratalojen osuus liikevaihdosta on vajaa puolet, Lindexin noin puolet ja loput tulee kiinteistöliiketoiminnasta.

Stockmannin Helsingin keskustan tavaratalo on kuuluisa maamerkki ja kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus. Se on Pohjoismaiden suurin ja Euroopan toiseksi suurin tavaratalo, jonka myyntipinta-ala on 50 000 neliömetriä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu