Paikalliset

Pasilassa varaudutaan metroon, jota ei näy

Pasilan metroasemalle kaivetaan tilaa lähivuosina, vaikka itse metrolinjasta ei ole mitään päätöksiä. Se tuskin toteutuu seuraavan 20 vuoden aikana.

Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnitelmien vuoksi aseman raakatila pitää tehdä ennen kuin Keski-Pasilan kannen ja rakennusten toteutus voi käynnistyä.

– Metroaseman raakatila tehdään samassa yhteydessä kuin Keski-Pasilan keskustakorttelikin. Raakatilan toteutus alkaa ensin, mutta osana Pasilan keskustakorttelin toteuttamista, tarkentaa Keski-Pasilan projektipäällikkö Timo Lepistö kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Keski-Pasilan keskustakortteleiden suunnittelu- ja toteutuskilpailun lähtökohdissa yhtenä tavoitteena on, että metroaseman raakatila tehdään sellaiseen muotoon, että alueella ei jouduta tekemään uusia kaivuutöitä metrolinjan rakentamisen tullessa ajankohtaiseksi. Lisäksi huomioidaan, että raakatila voi olla jossakin muussa tilapäisessä käytössä siihen asti kunnes metrolinja tehdään.

Raakatila tarkoittaa tarvittavan kokoisen tilan kaivuutöitä ja perusrakenteiden toteuttamista. Metroraiteita, laitureita tai muita metroliikenteen edellyttämiä rakennustöitä ei tehdä.

Lepistön mukaan raakatila on mahdollista toteuttaa vähän samaan tapaan kuin Musiikkitalo ja sen maanalaiset tilat.

Eli metron tarvitsema raakatila toteutetaan kaivuutöiden ja paaluseinämien avulla, jonka jälkeen sen yläpuolella rakennetaan metroaseman päälle tulevaa kantta ja taloja. Pasilan metroasemasta tulee niin sanottu pinta-asema, joka sijoittuu noin 15 metrin syvyyteen maanpinnasta.

– Pasilaan ei tule kalliotunneliasemaa. Pasilan metroaseman kohdalla on lähinnä irtonaisia maalajeja, joten siellä ei juuri tarvita kallion louhintaa.

Pasilan metrolinja ei edes ole mukana Helsingin seudun liikennejärjestelmän suunnittelussa.

Metrolinja tippui pois hankelistalta kun Helsinki päätti ryhtyä suunnittelemaan Laajasalon raitiotiesiltaa Helsingin toisen metrolinjan sijaan.

Lepistön mukaan metroaseman raakatilaa ei kuitenkaan tehdä turhaan. Se on taloudellisesti ja teknisesti järkevämpää tehdä keskustakorttelin muun rakentamisen yhteydessä.

– Jos raakatilaa ei tehtäisi nyt, vaan vasta kun Keski-Pasilan keskustakorttelit ovat valmistuneet, pitäisi sitten tehdä syvämetroasema. Se pitäisi louhia 30 metriä syvemmälle, joten rakentaminen edellyttäisi pitkiä ja jyrkkiä poistumiskuiluja. Vaihtoyhteydet alueen muuhun joukkoliikenteeseen olisivat paljon hankalammat.

Lisäksi jos metroaseman tarvitsemiin ulos- ja sisäänkäynteihin ja ilmanvaihtokuiluihin ei varauduta ajoissa, on niille myöhemmin hankalampi löytää paikkoja.

12 miljoonaa

Pasilan metro on ns. pinta-asema, jotta matkustajille ei tule pitkiä ja jyrkkiä poistumisteitä. Vaihtoyhteydet muuhun joukkoliikenteeseen olisivat nopeat.

Pinta-asema on huomattavasti edullisempi kuin syvälle louhittava kalliotunneliasema.

Raakatilan rakennuskustannusarvio on 12 miljoonaa euroa.

Metrolinjan toteuttamisesta ei ole olemassa mitään päätöksiä.

Helsinki on joskus ideoinut, että metrolinja tulisi välille Kamppi-Töölö-Pasila. Linjan toista päätä aiottiin Laajasaloon, mutta siitä on luovuttu.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu