Puheenaihe

Alkon ovi kävi huhtikuussa harvinaisen tiuhaan – nämä juomat ovat nyt suomalaisten suosiossa

Huhtikuu oli Alkossa harvinaisen vilkas myyntikuukausi. Etenkin viivien menekki kasvoi tuolloin reippaasti. 

Jussi Vehkasalo / Arkisto

Huhtikuu oli Alkolle mitä parhain myyntikuukausi: yhtiö myi huhtikuussa yhteensä 7,4 miljoonaa litraa juomia, mikä on peräti 9,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. 

Huhtikuussa ostettiin vuotta aiempaa enemmän varsinkin roseeviinejä, joiden menekki kasvoi peräti 36 prosenttia. Muut suositut juomaryhmät olivat puna- ja valkoviinit sekä alkoholittomat juomat.

Hyviä myyntilukuja selittää se, että tänä vuonna sekä pääsiäinen että vapunaatto ajoittuivat huhtikuuhun. Molemmat ovat Alkolle vilkkaita sesonkeja, joten pääsiäisen poikkeuksellisen myöhäinen ajankohta selittää edellisvuotta rivakampaa myyntiä.

Koko alkuvuoden osalta Alkon litramyynti on ollut 24,4 miljoonaa litraa. Myynti on ollut neljä prosenttia edellisvuotta pienempää. 

Myynti on laskenut longdrinkien ja oluiden osalta, mutta kasvanut puolestaan roseeviinien ja alkoholittomien juomien tuoteryhmissä.

Huhtikuussa julkaistiin Sustainable Brand Index, jossa Alko nousi sijalle 16 sijalta 43. Kyseessä on Pohjoismaiden laajin tutkimus, jossa selvitetään kansalaisten näkemyksiä tunnettujen yritysten vastuullisuudesta. 

Tutkimuksen mukaan Alko paransi eniten mainettaan vastuullisena toimijana vuodesta 2018. Ykkössijalla oli Valio.

– Vastuullisuus on meille alkolaisille erittäin lähellä sydäntä. Olenkin todella iloinen siitä, että pitkäjänteinen tekemisemme vastuullisuuden saralla on huomattu myös kuluttajien keskuudessa. Tämä tunnustus on meille iso kiitos vastuullisesta toiminnastamme, kertoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu