Puheenaihe

Koff-pomo: Kauppoihin voi tulla uusi oluttölkki – taustalla trendimuutos

Kuvituskuva.

Mikko Välimaa

Suomessa myytäville oluille voi tulla uusia pakkauskokoja, vaikka nykyisissäkin on valinnanvaraa.

 Oluiden markkinointipäällikkö Johan Jakobsson Sinebrychoffilta ei näe mahdottomana, että esimerkiksi Karhua myydään tulevaisuudessa vaikkapa 0,25 litran tölkissä.

– Kulutustottumukset menevät siihen suuntaan, koska humalahakuinen juominen on vähentynyt, sanoo Jakobsson.

Takavuosina suomalaiset joivat oluensa pullosta. Nyt yli 90 prosenttia oluen kulutuksesta tulee tölkkijuomista.

– Se on osin tottumuskysymys. Tölkki on kevyempi, se ei mene rikki, säilyvyys on parempi ja kierrätys on helpompaa, Johan Jakobsson sanoo.

Litramääräiseltä myynniltään suosituin pakkauskoko on 24-pack.

Vielä 2000-luvun alussa oluen kulutuksen suhdeluvut tölkin ja pullon välillä olivat toisin päin.

Yksi syy muutokseen on juomapakkausveron uudistus vuoden 2005 alussa. Kierrätettävien ja raaka-aineena hyödynnettävien pakkausten (tölkki, pullo) vero puolittui 17 sentistä litralta 8,5 senttiin. Vuoden 2008 alusta näiden pakkausten vero poistui kokonaan.

Lasipullot ovat nykyisin hieman kalliimpia valmistaa kuin tölkit.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Oletko sinäkin aina ihmetellyt, miksi samaa olutta pitää myydä sekä 0,5 litran että 0,568 litran tölkeissä? – Olutpomo avaa nyt taustat13.6.2019 06.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu