Puheenaihe

Daniel, 16, on jäätävä lihaskimppu – "Aamuisin teen 50–100 punnerrusta, salilla käyn 6–8 kertaa viikossa"

Daniel Malone

Alona Kuusisto

Suomalainen Daniel Malone on melkoinen liikuntahirmu.

190 senttiä pitkä ja 110 kiloa painava 16-vuotias on nuoresta asti ollut kiinnostunut erilaisista liikuntamuodoista. Tämä on johtanut siihen, että miehenalun salitulokset ovat melko mykistävää luettavaa.

Nuori mies on esimerkiksi kyykännyt 120 kiloa, tekee maastavetoa 150 kilon painoilla ja työntää kelkkaa, jonka kyydissä on 390 kiloa.

15-vuotiaana hän nosti penkistä 102,5 kiloa. Vertailun vuoksi teinin palomiehenä työskentelevä isä nostaa 105 kiloa.

– Minun treenit koostuvat Amerikkalaisesta jalkapallosta ja Crossfitista. Amerikkalainen jalkapallo on ykkös lajini ja Crossfit on jefun tukena, jotta pysyisin hyvässä kunnossa. Crossfit on todella monipuolinen laji ja se sopii minulle täydellisesti, koska tarvitsen voimaa, ketteryyttä ja kestävyyttä, Malone kertoo.

Innostus Amerikkalaiseen jalkapalloon syntyi jo lapsena, mutta tuolloin lajia ei voinut harrastaa lasten sarjoissa amerikassa, jossa perhe silloin asui.

– Kun muutimme Suomeen kokeilin uintia, painia ja nyrkkeilyä, mutta mikään näistä ei saanut minua syttymään. Sitten yhtenä vuonna menin isäni luokse Amerikkaan ja kävin siellä jefuleirin. Innostuin leiristä niin paljon, että päätin etsiä jefujoukkueen suomesta. Hetken etsinnän jälkeen löysin Helsinki Wolverines joukkueen ja siitä asti olen treenannut intohimoisesti lajia.

– Treenaan 6–8 kertaa viikossa, salia ja jefua. Lisäksi aamuisin teen 50–100 punnerrusta ja joskus vatsoja. Olen tehnyt punnerruksia aamuisin jo viimeiset kaksi vuotta.

Luonnollisesti kova treeni vaatii myös energiaa. Niinpä 16-vuotiaan päivän ruoka-annoskin kuulostaa melko massiiviselta.

– Aamupalaksi juon runsaan proteiinipirtelön, jossa on noin 55 grammaa proteinia, 70 grammaa kaurahiutaleita, 100 grammaa banaania ja 100 grammaa marjoja. Lounas ja päivällinen sisältävät 200 grammaa lihaa ja 150 grammaa riisiä tai makaroonia, raejuustoa ja salaattia. Iltapalaksi syön 100 grammaa kreikkalaista jugurttia, 100 grammaa banaania ja 50 grammaa kaurahiutaleita. Ja tietenki noin 3 litraa vettä päivässä sekä kaikkia vitamiineja mitä äiti antaa.

Malonen perhe kuvaa arkeaan suositulla Youtube-kanavallaan ja siellä Danielin treenit ovat saaneet suuren suosion. Hän haluaakin olla esikuva nuorille.

– Haluaisin kertoa minun ikäisille nuorille sen, että vaikka sä epäonnistuisit, ihan sama mikä se asia olisi, koulussa, urheilussa, kotona ja niin edelleen, älä ikinä luovuta tai anna sen epäonnistumisen tuoda sua alaspäin. Ja jos sinulla on joku tavoite tai unelma, niin älä luovuta siinä tavoitteen pääsemisessä. Elämässä tulee olemaan paljon esteitä ja epäonnistumisia, mutta jos yrität ja yrität kukaan ei tuu pystyyn pysäyttämään sua. Pystyt mihin vaan, jos pistät tarpeeksi aikaa ja tahtoa siihen mitä rakastat.

– Uskalla myös tehdä sitä mitä haluat, vaikka ystäväsi tekisivät muuta. Välillä on vaikea päättää, että menenpä nyt yksin salille, kun kaikki kaverit ovat ulkona hengailemassa. Vaikka tekisi mieli hengailla kavereiden kanssa, menen silti salille, koska tavoitteeni on joku päivä päästä pelaamaan Amerikkaan. Tee päätökset omien tavoitteiden mukaan, eikä sen mukaan, mitä ystäväsi sinulta haluavat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu