Puheenaihe

Muistatko tämän 1980-luvun pyöräilytrendin, joka katosi lähes kokonaan – nyt se tulee takaisin!

Mia Lagström

Joskus trendit tulevat ja  menevät. 1980-luvulla kaikki halusivat käyrätankoisen pyörän. Sitten ne katosivat peruspyöräilijöiltä lähes kokonaan. Nyt ne ovat tulleet takaisin.

Kolmisenkymmentä vuotta alalla toiminut kauppias Jim Borgman Fillari Centeristä kertoo, että seuraava suuri hitti ovat matkailuajoon tarkoitetut käyrätankoiset gravel-pyörät.

– Ulkonäöltään ne muistuttavat maantiepyöriä. Renkaat ovat vain kilpapyörien renkaita paksummat ja pyörään pystyy lastamaan mukaan teltat ja makuupussit. Niitä näkee matkailuohjelmissa ja niillä voi matkata vaikka läpi Euroopan.

Sähköpyörien myynti on kaksinkertaistunut viime vuosina vuosittain. Tänä vuonna kasvua on ollut edellisvuoteen nähden peräti 135 prosenttia.

– Sähköpyörien myötä pyöräilystä on tullut helpompaa. Ei tarvitse miettiä mahdollisia ylämäkiä ja vastatuulta. Sähköpyörällä voi ajaa vaikka Hyvinkäältä Riihimäelle ja takaisin ja silti akussa on vielä virtaa. Niistä on tullut perheiden kakkosautoja.

Yksiselitteistä sähköpyörien suosio ei kuitenkaan ole. Borgman näkeekin viime vuosien hittituotteet sähköpyörän ja fatbiken osana suurempaa pyöräilykulttuurimuutosta.

– Myyntirepertuaari on tänä päivänä suuri. Pyöriä ostetaan käyttötarkoituksen mukaan huviajeluun, retkeilyyn, urheiluun. Ennen yhdellä ja samalla pyörällä vedettiin koko elämä. Nyt yhdellä ihmisellä saattaa olla useampia pyöriä eri käyttötarkoitukseen.

Nykyisin pyöräilyä harrastetaan myös ympäri vuoden.

– Pyöriä vuokrataan Lapin turistikohteissa enemmän kuin suksia. Leveärenkaiset pluspyörät ja fatbike mahdollistavat luonnossa liikkumisen, sillä leveät renkaat menevät heittämällä pienten kivien ja kantojen ylitse.

– Eikä talvella tarvita nastoja, sillä levän renkaan pito on hyvä. Fatbikessa kannattaa huomioida, ettei pyörän tulisi painaa 15 kiloa enempää. Muuten sillä ajaminen käy raskaaksi, Borgman vinkkaa.

Pyörää hankittaessa renkaan leveys on yksi oleellisimmista asioista. Kapea rengas vaatii tasaisen alustan. Leveämmällä voi poiketa kadulta metsään.

– Maastopyöriä saa nykyisin myös hieman kapeammalla 27-tuuman renkaalla, joka soveltuu niin kaupunki- kuin maastoajoon. Niistä on tullut niin suosittuja, että ne ovat korvaamassa vanhan ajan matalarunkoiset peruspyörät.

Borgmanin mukaan osin kyse on sukupolven vaihdoksesta. Tämän päivän viisi- ja kuusikymppiset eivät aja enää perinteisillä ”mummo- ja pappapyörillä”.

 

Pyöräilykulttuurin muutos näkyy Borgmanin mukaan myös huoltopuolella, josta löytyy nykyään sähköiset pyöränosturit, tietokoneet ja erilaiset päivitysohjelmistot.

– Toki edelleen kiristellään ruuveja ja vaihdetaan sisäkumeja, mutta nykyään vaaditaan paljon myös erikoisosaamista. Se vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja ammattitaidon kehittämistä.

Pyörävalikoiman suuruus pistää pienen ihmisen mietteliääksi. Borgman rauhoittelee ja lupaa, että jokaiselle löytyy oma pyöränsä.

– Me osaamme kysyä ja neuvoa asiakasta oikeaan suuntaan. Pyörää ei kannata ostaa kokeilematta. Meillä on koeajo joka päivä. Voi tulla testailemaan ja kokeilemaan.

Pyöräsanastoa

Citypyörästä gravel-pyörään

Citypyörä on kaupunkiajoon suunniteltu pyörä, jolla lyhyet matkat hoituvat hyvin.

Hybridissä yhdistyy maastopyörän runko ja vaihteet sekä citypyörän kapeammat renkaat.

Fitness-pyörän ajoasento on matalampi kuin hybridissä. Myös vaihteistossa on tiukemmat välitykset ja renkaat ovat sileämmät. Se sopii parhaiten asfaltilla ajoon.

Käyrätankoiset cyclocross- ja gravel-pyörät muistuttavat maantiepyörää, niiden renkaat ovat vain leveämmät. Aerodynaaminen ajoasento tuo vauhtia ja jaksamista polkemiseen. Erona on, että cyclocross on ketterämpi ja gravel-pyörä vakaampi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Nämä uudet liikennemerkit tulevat kesällä 2020 – mukana useita polkupyöräilyä edistäviä merkkejä17.6.2019 07.38
Tallenna ikimuistoinen kesähetki ja voita polkupyörä – Osallistu kesäkuvakisaan5.6.2019 07.00
Polkupyöräilijöitä kuolee liikenteessä enemmän kuin moottoripyöräilijöitä18.6.2019 09.53

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu