Puheenaihe

HS: Kesä on liikennekuolemien aikaa – nuorten määrä henkilövahinkotilastoissa lähes kaksinkertaistuu kesällä

Yhteenlaskettuna vuosina 2010–2018 eniten kuolemia osui heinäkuulle, toiseksi eniten elokuulle ja kolmanneksi kesäkuulle.

Johanna Halava

Tieliikenne-onnettomuuksissa ihmisiä kuolee eniten keskikesällä, kertoo Helsingin Sanomat. HS vertaili Tilastokeskuksen tilastoimien liikennekuolemien jakautumista kuukausittain. Yhteenlaskettuna vuosina 2010–2018 eniten kuolemia osui heinäkuulle, toiseksi eniten elokuulle ja kolmanneksi kesäkuulle. Kolmasosa koko vuoden henkilövahinko-onnettomuuksista ajoittuu kolmelle kesäkuukaudelle.

Jokainen kuolemaan johtava onnettomuus on monen tekijän summa, muistuttaa Liikenne- ja viestintäviraston tieliikennejohtaja Marko Sillanpää HS:lle. Hän arvioi silti, että kesäajan kuolemantapauksien määrää nostavat kaksipyöräisten onnettomuudet ja rattijuoppoudet. Kesällä ajetaan myös paljon ja pitkiä matkoja. Alkoholia käytetään kesäkuukausina enemmän kuin muulloin.

–Ylipäätään kolme kesäkuukautta ovat tilastojen valossa vaarallisimpia, mutta toki heinäkuu on siinä mielessä kesäisin kuukausi, että sinne lomatkin keskittyvät, Sillanpää toteaa HS:lle.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen mukaan moni myös lähtee auton rattiin liian väsyneenä. Lomamatka voi suuntautua pitkän matkan päähän, eikä ajon aikana välttämättä malttaisi pitää taukoa.

– Kun aivot väsyvät, niitä ei voi komentaa virkeiksi, Tarvainen sanoo HS:n artikkelissa.

Moni yrittää pysyä hereillä säätämättä radiota tai tuuletusta kovemmalle. Varmemmin nukahtamisen välttää kuitenkin pysähtymällä pienille nokosille tai vaikka nauttimalla kofeiinipitoista juomaa.

Nuorten henkilövahinko-onnettomuuksien määrä lähes kaksinkertaistuu kesällä. Henkilövahinkoja ja kuolemia aiheutuu etenkin suistumisonnettomuuksista.

Tyypillisessä tapauksessa nuorisojoukko on ajelemassa viikonloppuna illalla tai yöllä. Ratissa on tuore kuski ja turvavyöt saattavat olla kiinnittämättä.

– Vaaroja ei osata välttämättä ennakoida tai tunnistaa. Tykitellään suoralla ensin niin kovaa kuin pystytään ja ajetaan kaarteeseen samaa vauhtia”, Tarvainen sanoo HS:n artikkelissa.

Kavereiden vaikutus voi olla joko hillitsevä tai yllyttävä. Vaikka kuski olisi selvin päin, humalainen seurue voi yllyttää kuskia uhkarohkeisiin ratkaisuihin ja häiritä ajoa.

Kesäonnettomuuksien uhrit ovat useammin miehiä kuin naisia. Tuoreen kuskin riski joutua onnettomuuteen on kolminkertainen verrattuna kokeneeseen.

Liikenneturva seuraa ennakkotietoja liikennekuolemien määrästä esimerkiksi lehtitietojen perusteella. Tämän vuoden kesäkuu oli Tarvaisen mukaan keskimääräistä synkempi.

– Toivotaan, että onnettomuuksien synkin kuukausi on jo tänä kesänä takana päin, eikä tilanne enää tästä pahene.

Pitkällä aikavälillä liikennekuolemien määrä on vähentynyt. Myös nuoria kuolee nykyisin vähemmän henkilöautojen onnettomuuksissa kuin kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2018 Suomen tieliikenteessä kuoli ennakkotietojen mukaan 234 ihmistä. Määrä on eurooppalaista keskitasoa.

– Liikennekuolemia on onneksi vähän, ja ne ovat vähenemään päin. Vuosituhannen vaihteesta määrä on lähes puolittunut, Sillanpää sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu