Puheenaihe

Käsirysyä tolpilla, uhkailua ja päällekäyvää taistelua asiakkaista – Taksipomo: "Tällainen ei saa pesiytyä Suomeen"

Taksilain uudistuksen tuomat kärhämät näkyvät etenkin Helsinki-Vantaalla. Kuvan kuljettajat eivät liity ongelmiin.

Armi Suojanen

Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson toivoo, että maan hallitus saa mahdollisimman pian korjattua taksilain uudistuksen paljastamat ongelmat.

Kesän aikana on useaan otteeseen uutisoitu taksinkuljettajien kärhämistä ja käsirysyistä, kun kireä kilpailu on pingottanut hermoja.

Verotulojen romahtaminen on herättänyt arvioita harmaan talouden lisääntymisestä, ja myös Kela-kyytien ongelmat ovat olleet otsikoissa.

Antti Rinteen (sd.) hallitus lupasi hallitusohjelmassaan selvittää sotkun syyt. Käytännössä lakimuutosten voimaantulo venynee kuitenkin vuoteen 2021, arvioi liikenneministeri Sanna Marin (sd.) maanantaina Helsingin Sanomissa.

Andersson on tyytyväinen hallituksen aikeisiin, eikä suoraan arvostele aikataulun venymistä puolentoista vuoden päähän.

– On realismia, että lainvalmistelu vie aikaa, jos se halutaan tehdä hyvin. Toisaalta on oltava ripeä, sillä nykytilanne on hankala, kun ongelmat leimaavat koko alaa. Hyvätkin kuljettajat kärsivät, vaikka ongelmia aiheuttaa pieni vähemmistö.

Anderssonin mukaan edellisen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk.) johdolla valmisteltu taksien vapautus toi ongelmia, kun alan näkemyksiä ei juuri kuunneltu.

Anderssonilla on nyt kolme toivetta poliitikoille.

– Ensinnäkin kaikkiin takseihin pitäisi saada kassakone tai taksamittari, joka olisi varmistamassa, että taloudelliset velvoitteet, kuten verot, tulevat hoidetuksi.

– Toisekseen taksin pitäisi olla helposti tunnistettavissa. Näin asiakas voisi olla varma, että esimerkiksi vakuutukset ovat kunnossa.

– Kolmantena ovat hinnat, jotka pitäisi olla takseissa selvästi esillä, olipa hintojen mittaustapa mikä tahansa.

Anderssonin mukaan kuljettajien osaamistasoa on lailla vaikeampi parantaa, ja sen varmistaminen on ennen muuta taksiyhtiöiden vastuulla.

– Uusien kuljettajien myötä alalle on tullut eräänlaista osaamattomuutta, Andersson muotoilee viitaten muun muassa kuljettajien heikkoon paikallistuntemukseen.

Taksien turvallisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys.

– Tässä yhteydessä voitaisiin pohtia, pitäisikö olla jotkin kriteerit siihen, minkälaiset rikkeet estäisivät taksin ajamisen. Luottamus takseihin pitää palauttaa, Andersson pohtii.

Tällä hetkellä järjestäytyneet taksiyhtiöt jakavat kuljettajille sanktioita, jotka voivat olla esimerkiksi määräaikaisia porttikieltoja taksitolpille.

Andersson harmittelee sitä, että Suomessakin kuljettajien kilpailu asiakkaista on mennyt joissakin tapauksissa överiksi. Hän haluaa varmistaa, ettei tästä synny uutta käytäntöä.

– Meille ei saa pesiytyä tapaa, jossa asiakkaita vedetään omaan autoon hihasta kuten Tukholmassa. Kilpailua tietysti tarvitaan, mutta säännöt on oltava.

Tänä kesänä kuljettajien hermot ovat olleet tiukalla, ja uhkailuja, kahnauksia ja suoria yhteenottojakin on koettu niin Helsingissä kuin muualla Suomessa, kuten Turussa.

Etenkin Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin keskustassa kova kisa on kiristänyt kuskien pinnaa pitkin kesää.

Lentokentän takseja valvova taksitarkastaja Satu Sydänmaa Taxi Pointista kertoi HS:lle, että käsirysyjä, tönimistä ja haukkumista on selvästi aiempaa enemmän. Tästä kertoo myös taksinkuljettajien väärinkäytöksistä tehtyjen valitusten raju kasvu.

HS:n mukaan ajalla 1.7.2017–30.6.2018 Helsinki-Vantaalla tehtiin takseista selvityspyyntöjä yhteensä 263 ja erilaisia sanktioita annettiin 220 kappaletta.

Ajalla 1.7.2018–30.6.2019 selvityspyyntöjä lähetettiin yhteensä 630 ja sanktioita annettiin peräti 612.

Kai Anderssonin mukaan koko maan tilanteesta ei ole tarkkoja tietoja, sillä ainoastaan suuret taksiyhtiöt, kuten Taksi Helsinki ja Lähitaksi, ovat taksitarkastajien valvonnan alla. Heidän sanktionsa koskevat omia kuljettajia. Yksittäisistä taksikeskuksiin sitoutumattomista kuljettajista tilastoja ei ole.

Helsinki-Vantaalla sanktioille ovat useimmiten syynä kuljettajan huono käytös tai ihmisten ottaminen kyytiin kielletyiltä alueilta.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Olympiaterminaalin taksikaaokseen kuria – asiakkaita odottavat kuskit tukkineet jalkakäytäviä5.7.2019 11.25
Taloussanomat: Janin taksikuitti paljasti mahdollisen verovilungin – "Jäi vaikutelma, että kuski olisi toivonut käteismaksua"3.7.2019 22.05
Taksikuskien kiista johti käsirysyyn Helsingin päärautatieasemalla – poliisi avaa nyt tapahtumien kulkua3.7.2019 09.59
Yle: Taksialalla huolestuttavia merkkejä harmaasta taloudesta – noin joka neljäs taksiluvan saanut ei ole rekisteröitynyt verottajalle1.7.2019 14.03
Taksiliitto: Kuluttajien luottamus romahti taksialan vapautumisen jälkeen – myöskään piilokysyntä ei lisääntynyt1.7.2019 13.31
Ministeriö selvittää taksialaa riivaavat ongelmat – puuttuu niihin uusilla laeilla1.7.2019 21.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu