Puheenaihe

HOK-Elannon pomo ennustaa: Tässä on seuraava koko kansan ruoka – trendaajat pakottavat kaupan uusiutumaan

Veli-Matti Liimatainen on ylpeä HOK-Elannon uusista ravintolakonsepteista, kuten keväällä avatusta Mummotunnelista.

Lari Lappalainen/HOK-Elanto

Kasvisruuan myynti lisääntyy. Markkinoille tulee uusia proteiininlähteitä. Sushista tulee pitsan tapaan koko kansan ruokaa.

Näin listaa tulevaisuuden ruokatrendejä HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Kuluttajien uudet ruokailutottumukset korostuvat juuri HOK-Elannon alueella.

– Trendit tulevat Suomeen meidän alueemme kautta, Liimatainen sanoo.

Yli satavuotinen osuuskauppa joutuu siis jatkuvasti uusiutumaan. Siksi HOK-Elanto hankki omistukseensa ruokakaupan kirkkaimpina tähtinä loistaneet Stockmannin Herkut ja kehitti niistä uuden Food Market Herkku -konseptin.

Food Market Herkun hyväksi havaitut elementit valuvat Liimataisen mukaan myös ketjun muihin ruokakauppoihin.

– Kehitämme tällä hetkellä voimakkaasti S-marketteja. Laajasalon ja Vallilan myymälät on remontoitu pilottikohteina ja seuraavaksi remontoidaan täysin Kasarmintorin S-market.

HOK-Elanto avaa pian uuden Prisman Triplaan ja tulevana keväänä toisen Herttoniemen Hertsiin.

Liimataisen mukaan osuuskauppa kasvattaa jatkossakin myymäläverkostoaan aktiivisesti niin Prismoilla, S-marketeilla kuin Alepoillakin.

– Se tarkoittaa reilusti toistasataa uutta myymälää seuraavien 10–20 vuoden aikana. Osin uusien myymälöiden tarve selittyy olemassa olevien myymälöiden uusimisella sekä yhteiskuntarakenteen muutoksilla, kuten uusilla kaupunginosilla.

– Pääkaupunkiseudun väestö kasvaa lähes 20 000 hengellä vuodessa. Kun keskimääräinen kulutus on noin 3 000 euroa vuodessa, tarkoittaa se 60 miljoonan euron lisäkysyntää vuodessa, Liimatainen ynnää.

Ravintolat kuuluvat Liimataisen mukaan HOK-Elannon palettiin vahvasti jatkossakin. Siitä on esimerkkinä keväällä uusittu keskustan ravintolakeskittymä Mummotunneli.

– Ravintoloistakin haetaan entistä yksilöllisempiä kokemuksia.

Yksi esimerkki HOK-Elannon uusista ravintoloista on Mummotunnelin uusi karaokeravintola Sing And Pore – kuohuvaa ja karaokea vapaasti suomennettuna.

Liimataista mietityttää monen muun tapaan, miten kaikki kauppakeskukset säilyvät hengissä. Niissä tulee hänen mukaansa olemaan voittajia, häviäviä ja kehitettäviä.

– Me teimme perusteellisen arvion uusista kauppakeskuksista ja päädyimme siihen, että haluamme olla Herttoniemessä ja Pasilan Triplassa.

– Triplasta tulee Helsingin uusi kaupallinen keskus. Ympärillä rakennetaan huimasti. Kun markkinoita tarkastelee 25 vuoden tähtäimellä, Pasilassa on erinomainen kaupallinen potentiaali.

Sokoksen imuun keskustassa Liimatainen uskoo edelleen.

– Kehitämme Sokosta määrätietoisesti muodin ja kosmetiikan tavaratalona. Ja alakerran 24/7 auki oleva S-market vetää mukavasti. Kehitämme myös Sokoksen ravintolatarjontaa lähivuosina.

S-ryhmän osuus Suomen päivittäistavarakaupasta on lähes puolet. Osuuskauppa seuraa silti herkeämättä kilpailijoitaan ja mahdollisia uusia tulijoita.

– Kilpailu on kovaa, mutta se pitää hereillä.

– Me poikkeamme muista siinä, että meidän ei tarvitse tuottaa voittoa ulkopuoliselle omistajalle. Ainoa tehtävämme on tuottaa palveluja ja etuja omistajille.

Markkinaosuudet

Kolmelle suurelle ei näy haastajaa

Päivittäistavarakaupan markkinaosuudet Suomessa 2018:

S-ryhmä 46,4 prosenttia.

K-ryhmä 36,1.

Lidl Suomi 9,6.

Tokmanni-konserni 3,0.

Muut 4,8.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tästä uutuusruuasta tuli välitön hitti S-kaupoissa – ”Myydään tuplamääriä”15.8.2019 19.02
Uuden Prisman aulasta tuli ikäihmisten kokoontumispaikka – rollaattorit kolisevat ja kävelykepit kopisevat, kun Tuovi ja Kaija tapaavat tuttujaan18.5.2019 08.20
Iso muutos S-kaupoissa – nämä mehupullot muuttuvat nyt pantillisiksi5.4.2019 08.29
SK: HOK-Elanto maksaa poliitikoille jopa 40 000 e/v –palkkiot – ökypalkkoja arvostellut kokoomuspoliitikko puolustaa2.11.2018 14.52
Kauppakeskus Redi teki merkittävän muutoksen alennuksiin – uusi johtaja: "Kävijämäärät ovat nousussa"19.7.2019 06.45
Pantilliset kassit yleistyvät ruokakaupoissa – toivotaan lyövän paremmin läpi kuin kestokassien30.4.2019 06.25
Ruuan hinta noussut Prismassa – nyt S-ryhmä aloittaa uuden halpuutuksen, kymmenien tuotteiden hinta laskee31.1.2019 09.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu