Puheenaihe

Sillan remontin pelättiin ruuhkauttavan autoliikenteen Helsingissä – aiheutuikin yllättävä seuraus

Molempiin suuntiin kulkevat pyöräilijät ja jalankulkijat on mahdutettu kapealle kaistalle.

Jukka Hämäläinen

Lauttasaaren sillan peruskorjaus alkoi viime viikolla, ja saaren asukkaat ovat saaneet jo tuntumaa siihen, miten liikenne toimii kavennetulla väylällä.

Työmaan aikana käytössä on autokaista suuntaansa.

Maanantaiaamuna kahdeksan maissa autoliikennettä on harvakseltaan ja kaikki näyttää sujuvan hyvin.

– Silta vetää nyt hyvin. Aivan toisella tavalla kuin alkukesästä, jolloin Porkkalankadulla oli työmaa, kahvila Mutterista autolleen kiiruhtava Pekka Saarainen kehuu.

Työmaan ruuhkaa helpottaa se, että saaren asukkaat pystyvät kiertämään sillan Länsiväylän kautta.

– Menen joskus itsekin sitä kautta. Mutta aika näyttää, tuleeko tähän ruuhkia, kun kaikki palaavat lomilta.

Myöskään Mutterin kahvilatyöntekijä Sonja Mertanen ei ole havainnut, että siltatyömaa aiheuttaisi ruuhkia.

– Ei tässä ole ollut ruuhkaa edes seitsemän aikaan aamulla, jolloin avaamme. Keväällä niitä kyllä oli, hän kertoo.

Sen sijaan kevyen liikenteen kaistalla on tukkoista. Pyöräilijöitä sillalla kulkee vähintään yhtä paljon kuin autoja.

Kaksisuuntainen pyöräliikenne on mahdutettu yhden jalkakäytävän leveydelle, johon on otettu vain hieman lisätilaa entisestä pyöräkaistasta.

Mukana kulkevat molempiin suuntiin menevät jalankulkijat. Keskustan suunnasta tuleva lenkkeilijä joutuu näyttämään suuntamerkkiä päästäkseen kääntymään vasemmalle.

Lauttasaaren silta korjataan nimenomaan pyöräilyliikenteen ehdoilla. Sillasta on muodostunut Helsingin vilkkain pyöräilyväylä, jota ajaa päivittäin 4 300 – 9 300 pyöräilijää.

Silta on ainoa pyöräliikenteen reitti lännestä Helsingin niemelle.

Sillan autoliikenne on lähes puolittunut vuosituhannen vaihteesta. Vuonna 2000 Lauttasaaren sillan keskimääräinen arkivuorokauden liikennemäärä oli noin 23 000 ajoneuvoa.

Viime vuosina keskimääräinen arkivuorokauden liikennemäärä on ollut noin 12 500 ajoneuvoa.

Länsimetron liikennöinnin alettua bussien määrä Lauttasaaren sillalla on vähentynyt murto-osaan aiemmasta.

Sillalle tulee peruskorjauksen jälkeen kaksi autokaistaa Lauttasaaren suuntaan ja yksi Helsingin keskustaan päin. Pyöräilijöille tulee omat kaistat kumpaankin suuntaan.

Tausta

Lauttasaaren silta 50 vuotta

Vuonna 1969 valmistunut Lauttasaaren silta on huonossa kunnossa.

Peruskorjauksessa kunnostetaan ja vahvistetaan sillan rakenteita.

Uusilla järjestelyillä pyritään siirtämään Lauttasaarentien läpiajoliikenne Länsiväylälle, joka muutenkin tarjoaa yleensä nopeimman reitin Helsingin keskustaan.

Sillalla oleva nostoläppä suljetaan pysyvästi.

Sillan pituus on 317 metriä ja leveys 23,5 metriä.

Remontti kestää ensi vuoden syksyyn asti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Lauttasaaren sillan peruskorjaus alkaa elokuussa15.6.2019 14.06
Lauttasaaren metroaseman pinkki seinävalaistus ei ole ollut päällä kertaakaan – Länsimetron viestintäjohtaja kertoo, miksi väriä ei voida käyttää5.5.2019 19.10
Lauttasaaren sillan kiistelty fillarikaista toteutuu – peruskorjaus vähentää yhden autokaistan27.11.2018 19.45
Lauttasaaren sillan suunnitelmat päätöksentekoon – kaistojen vähentämistä vastustettiin 2 000 nimen adressilla20.11.2018 07.00
Taksikyyti keskustasta Lauttasaareen 85 euroa – "Pahimmillaan puhutaan laillisesta ryöstöstä", sanoo tarkastaja5.11.2018 05.55

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu