Puheenaihe

Katutyöt uhkaavat näivettää keskustan – Liike-elämän vaikuttaja: Yksityisautoilu on demonisoitu

Tiina Pasuri perää kokonaiskuvaa keskustan autoliikennettä kuristavista toimista.

Helsingin seudun kauppakamari

Massiiviset katutyöt ja muut liikennettä haittaavat hankkeet huolestuttavat Helsingin liike-elämää.

– Mechelininkadun remontti kesti luvattoman kauan. Nyt on meneillään Hämeentien muutos joukkoliikennekaduksi. Tulevaisuudessa Kruunuvuorenrannan ratikkalinjan vaatimat muutokset rajoittavat Kaivokadun käyttöä, listaa Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Helsinki on aloittanut jo kaupunkibulevardienkin suunnittelun.

– Eri puolilla tehdään koko ajan pieniä ja suuria muutoksia liikenteeseen, mutta missään ei ole tehty kokonaisarviointia siitä, miten tämä vaikuttaa keskustan saavutettavuuteen – joka valitettavasti heikkenee, Pasuri huomauttaa.

Syksyllä Helsingin päättäjien käsittelyyn on tulossa vielä selvitys kävelykeskustan laajentamisesta ja mahdollisesta keskustatunnelin toteutuksesta.

Varsinkin pari vuotta sitten julkaistu kävelykeskustan laajentamissuunnitelma säikäytti yritykset.

– Siinähän Espat oli suljettu autoliikenteeltä ja Mansku muutettu 1+1-kaistaiseksi. Jos meille tulisi tällainen kävelykeskusta, keskustan saavutettavuus kumipyörillä romahtaisi, Pasuri varoittaa.

Saavutettavuus on yrityksille keskeisimpiä tekijöitä.

– Hyvä liikenneyhteydet ovat aina top kolmessa, kun yrityksiltä kysyntään sijaintiin vaikuttavista tekijöistä. Tuotteiden, asiakkaiden ja henkilökunnan täytyy päästä liikkumaan.

Pasuri kiittelee Helsinkiä julkisen liikenteen satsauksista.

– Ne ovat monestakin syytä välttämättömiä, mutta rinnalla täytyy mahdollistaa se, että keskustaan pääsee myös yksityisautolla.

Naftaliinista kaivettu keskustatunnelin suunnitelma voisi olla yksi ratkaisu autoliikenteen helpottamiseksi keskustassa.

– Meillä ei ole ehdotonta mielipidettä siitä, että maanalainen kokoojakatu pitäisi rakentaa. On erittäin hyvä, että nyt selvitetään olisiko se realistinen.

– Sen sijaan kävelykeskustaa ei pidä merkittävästi laajentaa, jos kokoojakatua ei tule, Pasuri linjaa.

Hänen mielestään nykyisten kävelykatujen parantamisella ja pienillä muutoksilla saataisiin paljon aikaiseksi.

– Esimerkiksi joitain katuja voitaisiin kattaa, hän ehdottaa.

Yleisesti ottaen kauppakamari on tyytyväinen Helsingin maankäytön suunnitteluun.

– Tiettyihin asioihin toivoisi muutosta, kuten liian yksityiskohtaiseen kaavoittamiseen, jolla halutaan määrittää kaikki rakennusten tarkkaa ulkonäköä myöten.

– Toinen on yksityisautoilun demonisointi. Siinä tunnutaan mentävän ideologia ja tunne edellä, kun toivoisi maltillisempaa suhtautumista niin kuin muualla Suomessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Katutyömaasta tuli taas painajainen Helsingissä, ravintola joutui jopa panemaan ovet säppiin – "Äärimmäisen hankala paikka"24.8.2019 08.50
Sillan remontin pelättiin ruuhkauttavan autoliikenteen Helsingissä – aiheutuikin yllättävä seuraus19.8.2019 19.50
Tiivis kaupunki lisää onnellisuutta, sanoo kaupunkikehityspomo – "Yhteisöllisyys lähiöiden pelastajana on pelkkää löpinää"25.8.2019 19.35
Liikennekaaos saa jo yritykset harkitsemaan muuttoa – "Helsingissä on jatkuvasti työmaita, joilla ei tapahdu mitään päiviin"10.10.2018 06.20
Liikennekaaos uhkaa levitä Helsingissä, Hämeentien bussikatua lykättävä – poliitikot varoittavat Hesarissa12.9.2018 10.14
Vihdintien bulevardisuunnitelmat julki – Kuvat: Haagan liikenneympyrän tilalle valtavat kerrostalot26.2.2019 12.26
Luulitko, että kaupunkibulevardit on kuopattu? – Puolet niistä etenee: "Siinä ei ole perää, että olisimme tukkimassa liikennettä"16.11.2018 06.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu