Puheenaihe

Onko tässä seuraava suomalainen hittiruoka? – "Esimerkiksi 'kauralihapullan' teko onnistuu"

Miska Kuuselan mukaan maailmalle lähtiessä yrityksellä pitää olla tarjota jotain aidosti uutta, mielenkiintoista tai sellaista, josta tarjonta on niukkaa.

Ari Peltonen

Myllyn Paras lähtee joulukuussa Pariisiin valloittamaan kansainvälisiä elintarvikemarkkinoita uuden toimitusjohtajansa Miska Kuuselan johdolla. Tapahtuma on Food Ingredients Europe -messut. Siellä esitellään raaka-aineita elintarviketeollisuudelle.

– Olen kiertänyt urani aikana kymmenissä elintarvikealan tapahtumissa ja messuilla ulkomailla, hän kertoo.

Kuusela aloitti yhtiössä viime huhtikuussa Kirsi Vesterisen siirtyessä talousjohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi.

Kuusela kertoo toimivansa nyt edellisen toimitusjohtajan kanssa tiiviinä työparina. Tässä ei ole hänen mukaansa mitään erikoista.

– Siinä vaiheessa, kun yritys myydään sijoitusyhtiölle, on hyvin tyypillistä, että talousjohtajasta tulee toimitusjohtaja, sillä hän tuntee talon ja kaikki luvut hyvin. Ja kun jonkin aikaa on kulunut, valitaan uusi toimitusjohtaja ulkopuolelta tuomaan uutta näkemystä, Kuusela avaa.

Yrityksen enemmistöomistaja on Sponsor Capital.

Espoolainen Kuusela tuli hyvinkääläiseen Myllyn Paras -yhtiöön Kultamuna-brändistä tunnetun Dava Foods Finland Oy:n toimitusjohtajan paikalta. Sinne hän siirtyi vuonna 2017 Helsingin Myllystä, jota hän johti vuodesta 2009.

Juuri ennen johtajan vaihtumista yritys toi keväällä markkinoille Oatgoods-rypsikaurainnovaationsa. Kyseessä on patentoitu rypsikauravalmiste.

Kauppojen hyllyille ilmestyivät värikkäissä pakkauksissaan uuden sarjan myslit, murot ja puurot. Kuuselan mukaan kuluttajilta tullut palaute on ollut positiivista.

– Tuotteet ovat lähteneet liikkeelle odotusten mukaisesti, mutta näissä tuoteryhmissä Oatgoods ei kuitenkaan vielä ”puhuttele” vahvasti, kun niissä on usein kauraa muutenkin.

Oatgoods on Kuuselan mielestä hieno keksintö.

– Se mahdollistaa monien eri tuotteiden ”kaurattamisen”, mikä muutoin on teknisesti ja maullisesti varsin vaikeaa. Lisäksi se on täysjyväkauraa, joka eroaa olennaisesti ravitsemuksellisesti esimerkiksi kauraydinjauhosta.

Seuraavaksi markkinoille tulevat riisikakun kaltaiset kaurakakut, kauratortillat, ja kauratettu risotto. Kuusela sanoo, etteivät ideat yritykseltä lopu.

– Esimerkiksi 'kauralihapulla' onnistuu myös.

Noin 90 prosenttia elintarvikeuutuuksista katoaa alle vuodessa markkinoilta vähäisen kysynnän vuoksi, Kuusela kertoo. Oatgood-sarjasta ei ole vielä pudotettu pois mitään.

Kuluttajat ovat löytäneet kehitettävää uusien tuotteiden paketoinnista.

– Selvää palautetta on tullut pakkauksista, jotka ovat liian vaikeaselkoisia ja pakkausmuodot voisivat olla käytännöllisempiä. Tämä on ollut arvokasta palautetta, ja muutamme pakkaukset syksyn aikana sen mukaisesti.

Kohta Oatgoods esitellään myös kansainvälisille markkinoille. Vientiä on jo Kiinaan, Baltiaan ja Ruotsiin.

– Ainakaan toistaiseksi mitään vastaavaa ei ole nähty. Patentti on tärkeä, jotta siihen perustuvan tuotteiston kehittämiseen kannattaa panostaa.

Kauratuotteita on tullut viime vuosina markkinoille kiihtyvällä tahdilla. Uudet tuotteet kasvattavat myös tuoteryhmien markkinaosuutta, Kuusela kertoo.

– Tilanne on aivan eri kuin lisääntyvä tarjonta sellaisessa markkinassa, joka ei kasva tai supistuu. Jälkimmäisessä se on pudotuspeliä, ensimmäisessä taas on tilaa uusienkin kukkien kukkia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu