Puheenaihe

Ansiot yli 6500 e/k tai alle 500 e/kk – somevaikuttajat kertovat, miten hehkutetulla alalla nyt tienaa

Suosiotaan kasvattavasta Instagramista löytyy sekä harrastajien että ammattilaisten kanavia. Kuvassa Hulda-koiran Instagram-tili.

Sauvo Jylhä

Sosiaalisen median sisällöntuotanto käy läpi murrosta, jossa ammattimaisuus ja kaupallisuus korvaavat harrastamista.

Yhä useampi somevaikuttaja kertoo toimivansa ammattimaisesti ja tienaavansa yhä suurempia summia.

Toisaalta monen ansiot jäävät edelleen vaatimattomiksi, ja alan varjopuolena on julkisen kritiikin kohteeksi joutuminen.

Lähes joka kolmas somevaikuttaja kertookin harkinneensa lopettamista rasittavuuden takia.

Suomalaisille somevaikuttajille tehdyn kyselyn mukaan jo 45 prosenttia vaikuttajista ansaitsee säännöllistä kuukausituloa. Viime vuonna osuus oli 39 prosenttia.

Rahapalkan saajista 28 prosenttia ilmoitti tienaavansa enintään 500 euroa kuukaudessa ja kolme neljäsosaa enintään 2 500 euroa kuukaudessa.

Suuremmatkaan tienestit eivät ole harvinaisia, sillä seitsemän prosenttia vastaajista kertoi tienaavansa kuukaudessa vähintään 6 500 euroa.

Tiedot käyvät ilmi viestintätoimisto Manifeston kyselystä, joka tehtiin nyt 11. kerran.

Verkkopohjaiseen kyselytutkimukseen vastasi keväällä 105 somevaikuttajaa.

Instagram on kyselyn mukaan nyt toista vuotta perättäin somevaikuttajien suosituin media. Siitä on tullut ensi kertaa myös suosituin kaupallinen media.

Facebook sinnittelee toiseksi suosituimpana julkaisukanavana, ja sitä kertoi käyttävänsä 85 prosenttia vastaajista. Facebookin kaupallinen käyttö on kuitenkin selvästi vähäisempää kuin Instagramin.

Twitteriä käytti 36 prosenttia ja Youtubea tai muita videopalveluita 34 prosenttia vastaajista.

– Vuoteen 2018 verrattuna suosiotaan ovat kasvattaneet etenkin podcastit. Tänä vuonna 14 prosenttia vastaajista kertoi hyödyntävänsä podcasteja ja Jopa 42 prosenttia uskoi podcastien merkityksen kasvavan, Manifeston viestintäkonsultti Markus Hilden kertoo tiedotteessa.

Kyselyn mukaan yhä useampi somevaikuttaja ansaitsee työstä säännöllistä tuloa, työskentelee kokoaikaisesti ja toimii yrittäjänä.

– Yrittäjinä toimivien somevaikuttajien osuus on noussut merkittävästi viime vuoteen verrattuna: peräti 60 prosenttia vastaajista kertoo toimivansa yrittäjänä. Myös assistenttien, editoijien ja kuvaamisessa avustavien työntekijöiden määrä on alalla kasvussa, Hilden kuvailee.

Työn haasteiksi listataan uuvuttavuus, ajanpuute, jatkuva julkisen arvioinnin kohteena oleminen sekä ansioiden keräämisen haasteet.

72 prosenttia somevaikuttajista työskentelee edelleen osa-aikaisesti.

Avovastausten mukaan kiire ja paineet sisällöstä voivat ajaa tekijöitä jopa uupumuksen partaalle.

– Somen ammattimaistuessa työhön käytetty aika ja vaatimukset ovat kasvaneet, mutta siitä huolimatta someammattilaisen työ ei välttämättä näyttäydy ulkopuolisille työnä lainkaan. Tämä epäilemättä turhauttaa vaikuttajia, eikä tilannetta helpota se, että somessa sisällöt ja sitä kautta oma elämä on julkista ja altista kriittiselle arvostelulle. Kaupallisia yhteistöitä tekevät somevaikuttajat saattavat myös joutua tasapainoilemaan yritysten ja seuraajiensa vaatimusten välillä ja kokea näin painetta monestakin suunnasta, kuvailee väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kysely paljasti tabut: Näistä aiheista somevaikuttajat vaikenevat – suuri osa uskoo, että vaikuttajat levittävät virheellistä tietoa13.2.2019 10.14
VML: Sara Sieppi paljasti karun todellisuuden upeiden Instagram-kuvien takaa – "Se on ihan sairasta"8.3.2019 21.37
Instagram toi Benjamin Peltosen päähän sairaita ajatuksia, kunnes hän teki radikaalin ratkaisun – "Se oli maailman paras päätös"12.8.2018 21.50
Muodostatko kuvasi Sara Chafakista vähäpukeisten Instagram-kuvien perusteella? – Ei ehkä kannattaisi11.1.2018 21.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu