Puheenaihe

Alepan hyllyt ovat tyhjänä Helsingin lähiössä ja asiakkaita kiukuttaa – "Kyllähän se nostattaa verenpainetta"

Alkuviikolla Tapanilan Alepan vihanneshyllyt olivat lähes tyhjät.

Riina Rinushi

Tapanilan Seunalantiellä sijaitsevassa Alepassa asioivat ovat kesästä asti ihmetelleet kaupan ajoittain tyhjiä hyllyjä.

Puutteita on ollut niin paljon, että asiasta on ryöpsähtänyt vilkas keskustelu Tapanilan julkisilla Facebook-sivuilla.

– Monesti mennyt päivän ruoka uusiksi, kun aina jokin aines jää puuttumaan. Lopulta on mentävä jonnekin muualle, toteaa eräs kommentoija.

– Ei siellä tunnu olevan iltaisinkaan mitään, mainitsee toinen.

– Ei kantsi aamulla mennä ostamaan eväitä lounaaksi, kun ei oo mitään ostettavaa, kirjoittaa kolmas.

Neljäs pohtii, onko liike hyllyistä päätellen ehkä kohta lopettamassa.

Keskustelu oli alkuviikolla kerännyt jo lähes 50 kommenttia, joiden sisältö oli yllä mainittujen kommenttien kaltainen.

Keskustelun aloittaja on tapanilalainen Riina Rinushi, joka julkaisi alkuviikolla kuvan tyhjistä vihanneshyllyistä. Maanantaina hyllyillä oli muutaman porkkanapussin seurana jokunen punajuuripussi sekä bataatteja.

– Näin pahaa vajetta en ole ennen kohdannut, mutta tyhjiä koreja on tullut useampaan otteeseen vastaan. Kerran oli kaikki tonnikalat loppu. Kyllähän se nostattaa verenpainetta, jos kaupasta ei saa sitä mitä sieltä on lähtenyt hakemaan, toteaa pienen lapsen kanssa kauppareissuja tekevä Rinushi.

Alepan myymäläpäällikkö Carita Niittymäki kertoo saaneensa palautetta asiasta. Syitä tyhjiin hyllyihin on monia.

– Meillä on valitettavasti ollut saatavuusongelmia. Ja kun meillä ei sitä lasipalloa ole, että voisimme ennakoida menekkiä.

HOK-Elannon Alepa-ketjun ryhmäpäällikkö Marko Lumppio kävi viikolla kaupassa selvittämässä tilannetta, sillä asiakaspalautetta sähköisen S-kanavan kautta on tullut ”poikkeuksellisen paljon”.

– Kyllä tässä meillä on ihan oman tekemisen kanssa skarppaamisen paikka. Muun muassa niin sanottu hyllyhuolto on ollut puutteellista. Asiakkaan tehtävä ei ole kaivaa tuotteita hyllyn perältä.

Lumppion mukaan vastaavanlaista palauteryöppyä ei Tapanilasta ole aikaisemmin tullut.

Syy tyhjiin hyllyihin on joidenkin perustuotteiden, kuten perunan, tilauskoodien muutokset. Ne ovat aiheuttaneet puutteita, kuten myös suuri valikoimavaihdos. Uutuuksia ei ole vielä tullut ja poistuvat tuotteet ovat ehtineet loppua.

Jatkossa myös henkilökunnan keskinäiseen kommunikointiin kiinnitetään huomiota.

– Joitakin asioita on jäänyt tekemättä ja varmistamatta. Varmistamme jatkossa, että tällaisia olettamuksia ei enää tehdä. Emme missään nimessä halua, että asiakkaat äänestävät jaloillaan ja lähtevät jonnekin muualle. Otamme asiakaspalautteen vakavasti, Lumppio jatkaa.

Tapanila-ryhmän keskusteluketjussa eräs kommentoija pohtii, voisiko tuotteiden puuttuminen johtua automaattisesti tehtävistä tilauksista ja kaupan laajentuneista aukioloajoista. Tätä teoriaa Lumppio ei allekirjoita.

– Aukiolojen muuttuminen ei ole vaikuttanut tähän millään tavalla. Meillä on sekä automaattisesti että käsin tehtäviä tilauksia. Myynti kasvaa elokuun puolivälin tienoolla. Se ei tule yllätyksenä ja siihen reagoidaan. Jos ei reagoida, se näkyy puutteena, Lumppio summaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Pukinmäen S-Market rakenteille6.9.2019 10.36
HOK-Elannon pomo ennustaa: Tässä on seuraava koko kansan ruoka – trendaajat pakottavat kaupan uusiutumaan17.8.2019 09.05
Suomen suurin Alepa ryöstettiin – ehti olla auki alle viikon10.10.2018 13.43
Pantilliset ostoskassit asiakkaille tuonut helsinkiläiskauppias suunnittelee jo tulevaa: "Ehkä kokonaan muovikassiton kauppa"31.12.2018 07.50
Helsinkiläiskaupalta räväkkä uudistus: Rakentaa oluthanat myymäläänsä – "Onko tämä edes laillista?"13.8.2018 21.30
Erikoinen tapaus Vantaalla: Nainen tankkasi dieseliä Volvoonsa ABC:lla, auto hajosi – HOK-Elanto kiistää myyneensä viallista polttoainetta6.9.2019 06.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu