Puheenaihe

Kivijalkakauppojen kuolemasta on puhuttu 80-luvulta asti – Petteri Leino ui vastavirtaan ja avasi antikvariaatin keskustaan

Antikvariaatin Lönnrotinkadulle avannut Petteri Leino uskoo, että kivijalkakaupalla on Helsingissä tulevaisuutta. –Tällaista ei olisi järkevää pitää pikkukaupungissa Täällä riittää asiakkaita.

Johanna Erjonsalo

Verkkokirjakauppaa seitsemän vuotta pyörittänyt Petteri Leino avasi kuukausi sitten myymälän Kamppiin.

Ensimmäisen kuukauden aikana antikvariaattiliike Pufendorfin ovi on käynyt mukavasti, vaikka Leino tietää, että kultakaivos kivijalkakaupan pitäminen ei ole.

– Tiedän, että kuljen valtavirtaa vastaan. Moni lopettaa. Minä avasin liikkeen, mies hymähtää.

– Alku on ainakin ollut lupaava. Tämä on ollut pitkäaikainen haaveeni.

Vaikka kivijalkakauppojen hitaasta kuolemasta on puhuttu pitkään, Helsingin liiketilojen käyttöaste on korkea.

Viisi prosenttia kaikista Helsingin keskustassa sijaitsevista liiketiloista ja seitsemän prosenttia kävelykeskustan tiloista on tyhjillään.

– Viisi prosenttia kertoo siitä, että kaupunki on kiinnostava sijaintipaikka yrityksille. Vilkkaan uudisrakentamisen seurauksena liiketilakanta on vahvassa kasvussa, mikä voi nostaa tyhjien tilojen määrää lähitulevaisuudessa ainakin tilapäisesti, sanoo Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.

Helsingin keskustassa liiketiloja on vähän tyhjillään, mutta kivijalkaliikkeiden ahdingosta kertoo enemmänkin se, että vaihtuvuus tiloissa on suuri.

– Tulijoita keskustan hyville liikepaikoille on. Mutta kuinka pitkään yksittäinen yrittäjä pystyy paikalla olemaan, niin se on sitten eri juttu. Ravintolat varsinkin ovat hyvin lyhytikäisiä. Sama vaihtuma näkyy kaupassakin, Oksala sanoo.

Vaatekaupat ovat olleet pitkään laskussa. Se johtuu verkkokaupasta.

– Kasvussa ovat erityisesti sisustuskaupat, Tiina Oksala tietää.

Petteri Leinon tarina kivijalkakauppiaaksi alkoi, kun hän keväällä huomasi Lönnrotinkadulla sijaitsevan tyhjän liiketilan ja päätti vuokrata sen.

– Uskon, että tällä valikoimalla tulen pärjäämään Helsingissä. Keskustassa vuokrat ovat kyllä korkeat. Pitää luottaa, että hyvä kirja käy kaupaksi.

Antikvariaatissa on 20 000 kirjaa. Kirjojen keskihinta on 20 euroa. Kallein teos maksaa 1 200 euroa.

Aiheiden kirjo on laaja. Yksi huone on pyhitetty kokonaan sotakirjallisuudelle, joka on yksi Leinon yksi lempiaiheista.

– Se ei ole enää mitään äijäkirjallisuutta. Sitä ostavat myös naiset. Sota myy. Historia kiinnostaa, Petteri Leino sanoo.

Leino toimi aiemmin ex-puolustusministeri Jussi Niinistön erityisavustajana.

Käytetyn kirjan markkinoilla Leino uskoo, että hyvä ja laaja valikoima sekä asiantunteva palvelu ovat sitä mitä ihmiset antikvariaatin ovesta sisään tullessaan arvostavat.

– Ihmiset kaipaavat lähellä tuotettuja palveluita. Ostopäätös syntyy helpommin täällä kuin verkossa.

Leinon antikvariaatti on kivijalkakauppojen outolintu. Ani harva perustaa enää käytettyjen kirjojen kauppaa.

– Ala on murroksessa. Valtaosa kollegoista on eläkkeellä tai lähestyy sitä. Nyt päätin, että on korkea aika perustaa kivijalkaliike. Aikaisemmin se ei taloudellisesti ollut mahdollista.

Keskustelu kivijalkakauppojen vähenemisestä alkoi jo 1980-luvulla, kun kotimaisia kauppaketjuja alkoi tulla katukuvaan. 1990-luvulla tulivat ulkomaiset kauppaketjut ja 2000-luvulla uudet kauppakeskukset.

– Kivijalkakaupat ovat ajan saatossa vähentyneet, kun kauppakeskuksia rakennetaan koko ajan lisää. Osa kaupoista siirtyy niihin. Myös verkkokaupan kasvu muuttaa kaupan markkinaa, Oksala toteaa.

Sisustusliikkeet kasvussa

Helsingin kaupallista kävelykeskustaa tutkittiin vuonna 2017.

Kävelykeskustassa oli tuolloin yhteensä 824 vähittäiskauppaa.

Ruokakauppoja ja Alkoja oli 105 ja tavaratalokauppoja 12.

Isoin yksittäinen ryhmä oli muotikaupat, joita oli 307.

Sisustuskauppojen määrä oli 139.

Erityisesti muotikauppojen määrä on viime vuosina ollut laskussa.

Sisustuskaupat ovat olleet nousussa.

Vuonna 2013 Helsingissä oli 532 muotikauppa. Vuonna 2017 vastaava luku oli 473.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kaksi perinteistä kivijalkaliikettä etsii jatkajaa Kruununhaassa – "Hintamme on 60 000 euroa karvoineen ja nahkoineen"29.6.2019 09.35
Redissä on edelleen yli 10 liiketilaa tyhjillään – "Emme missään nimessä voi olla tyytyväisiä tilanteeseen"25.8.2019 09.05
Vallilalaiseen lelukauppaan jopa jonotetaan viikonloppuisin – sankarikissan hinta on 300–500 euroa27.8.2019 19.25
Ajatarkin lopetti, mutta pienen kivijalkaliikkeen pitäjä kulkee vastavirtaan Helsingissä – "Me ei voida olla ihan tavallisia"16.3.2019 08.15
Liki 60 vuotta toiminut kivijalkaliike sulkee ovensa – omistaja syyttää Mechelininkadun työmaata: "Päivässä saattoi olla myyntiä satanen tai kaksi"10.3.2019 11.50
Helsinkiin syntyi ravintolakeskittymä kuin varkain – 300 metriä "Flemaria" tarjoaa elämyksiä, joita et kauppakeskuksista saa 3.9.2019 20.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu