Puheenaihe

Putkityöt jämähtivät Patolassa valitukseen – liito-oravan alue voi jo viivästyttää koko raidejokeria

Liito-orava nauttii suojeluasemaa, eikä sen pesäpuita saa tuhota.

Tuomas Lahti / Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut

Kaasuputken linjan raivaustöitä Patolan metsässä ei ole päästy aloittamaan suunnitellussa aikataulussa.

Töiden piti alkaa lintujen pesimäkauden päätyttyä elokuun alussa, mutta töitä ei ole vielä aloitettu, koska Helsingin luonnonsuojeluyhdistys haki töille toimenpidekieltoa liito-oravan elinympäristöön vedoten.

Asiaa on käsitelty elo-syyskuussa Uudenmaan ely-keskuksessa, Helsingin hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Korkein hallinto-oikeus asetti 4. syyskuuta puunkaadoille toistaiseksi täytäntöönpanokiellon siinä osassa Patolan metsää, joka on liito-oravan ydinaluetta.

Täytäntöönpanokielto koskee myös liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja sekä kohtia, joista on tehty jätöslöytöjä. Asian käsittely jatkuu Helsingin hallinto-oikeudessa.

Raivaustyöt aloitetaan tällä viikolla alueella, jota täytäntöönpanokielto ei koske, eli Itsenäisyydenpuistossa, Henrik Sohlbergin puistossa ja Patolan metsän itäosassa. Linjaus on suunniteltu mukailemaan nykyisiä raitteja puistoissa ja suurimmassa osassa Patolan metsää, jotta rakentamisen vaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Putken rakentaminen edellyttää työturvallisuuden ja työkoneiden vaatiman tilan takia noin 12 metriä leveää puutonta työaluetta. Normaalisti kaasuputken rakentamiseen raivataan 20 metriä leveä tila, mutta Patolassa työtilan leveydestä on tingitty, jotta metsää säästyisi mahdollisimman paljon.

Putken rakentamisen jälkeen rakennustöihin käytetty työmaatie muutetaan ulkoiluraitiksi. Niillä kohdin, jossa putki kulkee nykyisen raitin vieressä, raitti kunnostetaan töiden jälkeen.

Kun rakennustyöt ovat valmiit, putkilinjalle jää ulkoiluraitin viereen viiden metrin levyinen puuton vyöhyke, joka maisemoidaan. Muilta osin työmaa-alue kunnostetaan mahdollisimman luonnonmukaiseksi metsäksi.

Patolaan rakennettava kaasuputki korvaa Käskynhaltijantien varressa kulkevan putken. Putken siirto on tarpeen, jotta Käskynhaltijantielle voidaan rakentaa raiteet ja kadun varteen uusia asuntoja.

Tuusulanväylän länsipuolella uutta putkea rakennetaan Suursuonpuiston, Suursuonlaidan, Pirjontien ja Pirkkolantien reunaan sekä Maunulanpuistoon. Maunulassa ja Pirkkolassa kaasuputki täytyy siirtää, jotta uudet asuinrakennukset ja raidejokeri voidaan rakentaa. Myös päiväkoti Suursuo–Stigenin uudisrakennuksen käyttöönotto edellyttää putken siirtämistä.

– Kaasuputkiurakan mahdollinen viivästyminen vaikuttaisi päiväkoti Suursuo–Stigenin ensi kesäksi suunniteltuun käyttöönottoon, Patolan ja Maunulan asuntorakentamiseen sekä raidejokerin toteutukseen, projektipäällikkö Silja Hurskainen Helsingin kaupungilta toteaa.

Haittaako, jos raidejokeri ei valmistukaan 5 vuoden kuluttua?

Kyllä
58% (36 ääntä)
Ei
42% (26 ääntä)
Ääniä yhteensä: 62

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Metsää kaadetaan Patolassa ja Maunulassa – liito-oravan reviiri säästetään30.7.2019 20.00
Asukkaiden kärjekäs mielenilmaus ei auta – jääkaudelta peräisin oleva kalliomuodostelma jyrätään raidejokerin alta Vartiokylässä22.8.2019 21.00
Helsingin suunnittelema 335 lapsen jättipäiväkoti herättää huolta – tiloihin kaavaillaan myös vuorohoitoa9.4.2018 14.35
Maunulan ja Pirkkolan liikennesumpusta järjestetään mielenosoitus – poikkeusreitit kestävät vielä pitkään7.6.2019 20.04
”Vaatisi tielinjaukseen vain 10 metrin siirron” – asukasyhdistys vetoaa arvokkaan hiidenkourun puolesta1.9.2019 12.40
Kaasuputkelle raivataan 12 metriä leveä työalue metsään Patolassa21.2.2019 20.00
Raidejokeria rakennetaan 20 kohteessa – näillä alueilla odotettavissa ruuhkia9.8.2019 12.36
Uusi takaisku Raidejokerille: Luonnonsuojeluyhdistys sai valitusluvan – puunkaato kiellettiin välittömästi23.7.2019 10.14
Ihanat video ja kuvat: Pariskunta pelasti liito-oravan poikaset pyörätieltä – "Käpertyivät tyytyväisinä jalkoihin nukkumaan"12.6.2019 15.35
Onko Helsingillä piikki auki raidehankkeissa? – Nämä pian alkavat jättimäiset työmaat maksavat kaupungille yli puoli miljardia euroa2.2.2019 19.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu