Puheenaihe

Autokauppapomo tyrmää keskustatunnelin – "Ei Helsingissä ole oikeita ruuhkia"

- Jos ajaa latauspisteiden alueella, sähköauto on hyvä. Paljon ajavan kannattaa hankkia diesel ja muille sopii bensa-auto, Johan Friman sanoo.

Jukka Hämäläinen

K-ryhmän autokaupan toimialajohtaja Johan Friman on hurauttanut töihin Kalasatamaan Helsingin keskustan läpi niin kuin joka aamu.

– Ei siellä ruuhkia näkynyt. Ei Helsingissä ole oikeita ruuhkia, hän väittää.

Saksassa 11 vuotta asunut ja autoillut Friman uskoo tietävänsä, mitä ruuhkat ovat.

– En näe keskustatunnelia realistisena Helsinkiin tarpeen enkä hinnankaan puolesta.

– Toki keskustan yritysten pitää olla tavoitettavissa autolla, mutta se pitää mahdollistaa maanpäällisellä liikenteellä, autokauppajohtaja linjaa.

K-ryhmä vahvistaa rooliaan autokaupassa. Jo vuodesta 1977 Volkswageneita ja myöhemmin myös Audeja, Seateja ja Porscheja maahantuonut konserni on tänä vuonna laajentanut rajusti hankkimalla samojen merkkien liiketoimintoja kolmelta muulta autotalolta.

K-ryhmä onkin Suomen johtava autojen maahantuoja, ja sen autokaupan liikevaihto lähentelee nykyisin miljardia euroa.

– Autokauppa on kasvustrategiamme kolmas kivijalka ruoka- ja rautakaupan ohella, Friman sanoo.

Vaan tänä vuonna autonostajat ovat vaihtaneet kaasujalkansa jarrulle. Uusien autojen rekisteröinnit laahaavat Suomessa 13 prosenttia viime vuotta perässä.

Friman näkee siihen useita syitä. Kulutusta ja päästöjä määrittävän WLTP-normin tiukennus aiheutti autotehtaille toimitusten viivytyksiä, jotka heijastuivat myyntiin vielä alkuvuonna.

– Toiseksi eduskuntavaalien alla puheet polttomoottoriautojen kiellosta olivat myrkkyä autokaupalle.

Suomalaisiin puheet jättivät Frimanin mielestä pelon uuden auton jälleenmyyntiarvon laskusta.

– Siksi kuluttajat ovat rientäneet ostamaan muualta Euroopasta tuotavia käytettyjä autoja.

– Ne taas ovat niin isopäästöisiä, että Suomen päästötavoitteet karkaavat käsistä. Näin ilmastopoliitikkojen puheet kääntyivät itseään vastaan.

Hallitukselta tarvittaisiin Frimanin mukaan nyt selkeä ulostulo siitä, että autoveroa ei olla muuttamassa.

– Näinhän hallitus on luvannut, mutta viesti on hukkunut.

Täyssähköautojen, hybridien ja kaasuautojen yleistyminen on Frimanista hyvä asia – ajaahan hän itsekin hybridillä.

– Mutta totuus on, että vuonna 2030 valtaosa autoista käy polttomoottorilla. Volkswagen-konserni arvioi, että tuolloin 60 prosenttia heidän tuotannostaan on yhä polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvoja.

Toinen ekoteko hallitukselta olisi romutuspalkkion uusiminen.

– Autokanta muuttuisi vähäpäästöisemmäksi ja valtio tienaisi autoverolla enemmän kuin romutuspalkkioon menee.

– Suomessa ajetaan tällä hetkellä vanhemmalla autokalustolla kuin esimerkiksi Sloveniassa, Friman muistuttaa.

Lue aiheesta lisää Karri Kannalan pääkirjoituksesta: Katteeton sähköautohype

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Raju yt-pommi K-ryhmältä – 1500 ihmistä joutuu jännittämään, liki 200 saamassa potkut13.8.2019 15.28
Keskustatunneliin revittäisiin raha veronmaksajilta – tienkäyttömaksusta heruisi vain pieni osa18.9.2019 19.35
Autoliitto kritisoi hallituksen verolinjauksia: "Työssäkäynnistä tulee entistä kalliimpaa ja autokanta jatkaa vanhenemistaan"18.9.2019 12.24
Henkilöautoja asukasmäärään nähden vähiten Helsingissä – maakunnista Uudellamaalla14.9.2019 09.43

Aiheesta muualla

Pääkirjoitus: Katteeton sähköautohype

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu