Puheenaihe

230 metriä vanhaa ratatunnelia otetaan tiistaina hyötykäyttöön Helsingissä – "Liikennemäärä jopa 2 200 ajoneuvoa tunnissa"

Tunneli kuvattuna idän suunnasta.

mediakuva

Pasilan rakentaminen saavuttaa yhden tärkeän merkkipaalun, kun Teollisuuskadun tunneli avataan liikenteelle tiistaina. A-Insinöörien johtaman ryhmittymän suunnittelema tunneli hyödyntää modernia turva- ja ohjausjärjestelmää.

Tunneli liittää Teollisuuskadun Keski-Pasilan tulevaan pääkatuun Veturitiehen, joka puolestaan yhdistää toisiinsa Nordenskiöldinkadun ja Hakamäentien.

– Teollisuuskadun tunnelin liikennemääräksi on arvioitu jopa 2 200 ajoneuvoa tunnissa. Alue on merkittävä liikenteen solmukohta, joka yhdistää Helsingin kasvavat keskukset Pasilan ja Kalasataman, Helsingin kaupungin projektijohtaja Harri Verkamo sanoo.

Tunneli on ensimmäinen vilkkaan liikenteen katutunneli Helsingissä, jossa on käytössä nykyaikaiset turva- ja ohjausjärjestelmät.

– Maailmanmitassa poikkeuksellisen Teollisuuskadun tunnelista tekee se, että vanhan satamaradan ratasiltoja ja tunnelia on hyödynnetty osana uutta tunnelirakennetta, projekti-insinööri Hamilkar Alava Bergroth A-Insinööreistä kertoo.

330 metrin tunnelista kaikkiaan 230 metriä on vanhaa, palosuojattua ja uudelleen osastoitua ratatunnelia.

Liikennekeskuksen päivystäjä tarkkailee tunnelin liikennettä yhdeksän kameran avulla. Automaattinen jonontunnistusjärjestelmä auttaa ruuhkatilanteissa säännöstelemään liikennettä liikennevaloilla tai erityistilanteissa puomeilla sekä kiertotielle opastavilla digitaalisilla tiedotusopasteilla.

Tunneliputkien välillä on kolme pelastusovea, joiden yhteydessä olevilta hätäasemilta saa tarvittaessa yhteyden hätäkeskukseen.

Tunnelin suunnittelusta on vastannut A-Insinöörien johtama suunnitteluryhmä. Katutunnelin ja teknisten järjestelmien lisäksi hankkeessa suunniteltiin muun muassa kaksi puistoaluetta sekä kaksi uutta jalankulun ja pyöräilyn siltaa, Sähköttäjänsilta ja Konepajansilta.

Teollisuuskadun tunnelin suunnittelu on ollut useiden vuosien vaativa työ. Vanhojen satamaradasta peräisin olevin rakenteiden rajaama ahdas ympäristö on asettanut erityisiä vaatimuksia, mutta myös luonut mahdollisuuksia suunnittelulle.

– Vanhojen siltapilarien lomaan rakennetut uudet tunnelirakenteet on suunniteltu toimimaan täysin itsenäisenä rakenteena. Suunnittelussa on huomioitu myös Keski-Pasilan tornitalot ja tunnelin yli kulkevat autokansirakenteet, tunnelirakenteiden vastaava suunnittelija Ari Kouvalainen A-Insinööreistä kertoo.

Hankkeessa on kehitetty myös Helsingin kaupungin käytäntöjä tunnelien käytönaikaiselle valvonnalle ja ylläpidolle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kuva: "Mysteeritunneli", joka ei johda minnekään – Helsingin uusimman autotunnelin avaamista saadaan vielä odottaa7.11.2018 19.02
Eveliina Heinäluoma keskustatunnelihässäkästä: "Politiikkaan kuuluvat erimielisyydet"4.10.2019 19.40
Autokauppapomo tyrmää keskustatunnelin – "Ei Helsingissä ole oikeita ruuhkia"21.9.2019 08.10
Uusi linjaus Tallinna-tunneliin: "Helsingin keskusta ja Pasila ainoa realistinen vaihtoehto"10.6.2019 15.13
Liikennevalojen ohjausta uusitaan Pasilassa, liikenteelle haittoja päiväsaikaan31.8.2019 11.06

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu