Puheenaihe

Tallinnan-tunnelin suunnittelu nytkähti eteenpäin – seuraavaksi poraudutaan kallioperän laatuun ja junatekniikkaan

Tallinnan-tunneli voisi näyttää esimerkiksi tältä.

Päivi Tuovinen / Arkisto

Tallinnan-tunnelin suunnittelusta on kirjoitettu puitesopimus. Finest Bay Area Development Oy on allekirjoittanut sopimuksen esisuunnittelusta vastanneiden A-Insinöörien ja Pöyryn kanssa.

Puitesopimuksella sovitaan tunnelinsuunnittelun pelisäännöistä ja työnjaosta.

– Puitesopimuksen myötä voimme nopeuttaa teknistä suunnittelua ja edistää ympäristövaikutusten arviointia, Pöyryn liiketoimintaryhmän johtaja Markku Oksanen sanoo.

Kesän geologisissa tutkimuksissa tunnelin reitiltä paljastui suuri rikkonaisuusvyöhyke. Tunnelin linjaukselle haetaan nyt vaihtoehtoa, joka olisi sekä turvallisin että kustannustehokkain.

– Seuraavaksi olosuhteet tutkitaan tarkemmin ja päätetään linjauksista. Rakentamismenetelmät ja tunnelirakenteet sovitetaan vallitsevien olosuhteiden mukaan. Tämä on tunnelien rakentamisessa normaali käytäntö, A-insinöörien hankekehitysjohtaja Timo Saanio sanoo.

Suunnittelussa voidaan aloittaa myös tarkemmat selvitykset junatekniikasta ja tunnelissa ajosta sekä valmistautua erilaisiin lupaprosesseihin.

– Hanketta on tehty suurella sydämellä ja edistetty määrätietoisin askelin kolme vuotta. Nyt saadaan tarkempi tekninen suunnittelu vauhtiin, kommentoi hankeyhtiön promoottori Peter Vesterbacka.

Yksityinen kehitysyhtiö Finest Bay Area Development Oy suunnittelee maailman pisimmän rautatietunnelin rakentamista Suomen ja Viron välille.

Tunneli tulee valmistuessaan olemaan yli 100 kilometriä pitkä ja se kulkisi syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella.

Matka-ajan Suomesta Viroon on suunniteltu olevan noin 20 minuuttia.

Tunneli voisi kulkea esimerkiksi Tallinnan lentokentältä pääkaupunkiseudun edustan tekosaaren kautta Otaniemen–Keilalahden alueelle ja sieltä Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Asemia reitille tulisi neljästä kuuteen.

Uusi Helsinki–Tallinna-metropolialue muodostaisi yli 2 miljoonan asukkaan talousalueen, joka jättäisi taakseen Amsterdamin ja Tukholman.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu