Puheenaihe

Helsingin hiljaisimmalla metroasemalla kyytiin nousee vain murto-osa verrattuna Rautatientoriin – "En käytä tunnelia myöhään illalla"

Mirjami Silvennoinen ihmettelee, miksi Koivusaaren metroasemalla ei ole kioskia.

Johanna Erjonsalo

Lauttasaaressa asuva Mirjami Silvennoinen sanoo, että Koivusaaren metroasema on täysin erityinen.

– Kun ostin täältä asunnon, niin välittäjä sanoi ettei missään ole yhtä hienoa metroasemaa, Silvennoinen sanoo ja osoittaa venesatamaan ja merelle päin.

Kaksi vuotta sitten avattu Koivusaari on Helsingin hiljaisin metroasema. Metron kyytiin noustiin syyskuussa 58 000 kertaa. Rautatientorilla määrä on yli miljoona.

Silvennoinen käyttää metroa päivittäin työmatkoihin. Hän uskoo, että Koivusaaresta tulee vilkkaampi asema 2020-luvulla, jolloin alueella alkaa asuinrakentaminen.

Silloin hän uskoo metroaseman läheisyyteen tulevan myös palveluita, joita nyt ei ole käytännössä ollenkaan. Metrolaiturilla on ainoastaan välipala-automaatit.

– Jos tässä olisi kioski, niin ostaisin siitä pientä purtavaa ja kahvia. Niin teen muillakin metroasemilla.

Eija Mattilan mielestä kioski tai kauppa ei toisi lisäarvoa Koivusaaren asemalle. Hän parantaisi alueen valaistusta ja teiden turvallisuutta.

– Metroasemalle laskevat tiet ovat talvella jäisiä. Matkustan silloin mieluummin bussilla. Länsiväylän ali kulkeva tunneli on valaistu huonosti. En käytä sitä myöhään illalla, Mattila kertoo.

Myös Kulosaaren asemalla on alle 100 000 nousijaa kuukausittain. Asema on kuitenkin sen verran vilkkaampi, että siellä on toiminut kuuden vuoden ajan pieni kahvila-leipomo Kulosaaren Herkku.

Asiakkaita virtaa sisään tasaisesti keskellä päivää. Moni heistä ostaa mukaansa täytettyjä sämpylöitä tai mehuja.

– En kaipaa muita palveluita, koska vieressä on Kalasataman ja Herttoniemen asemat, jotka ovat palvelukeskittymiä. Ostan tästä välipalan, jos treenaan viereisessä urheiluhallissa, sanoo avokadoleivän evääksi valinnut Paula Kovari.

Aarne Miettinen on kahvittelemassa Kulosaaren metroasemalla pitkän kaavan mukaan. Hän tilaa muun muassa leipomossa paikanpäällä valmistettua kinuskikakkua. Miettinen on lähtenyt 16 kilometrin kävelylle Pihlajamäestä.

– Tämä on juuri puolivälissä kävelyä, jonka teen usein.

Miettinen sanoo, että metroaseman kahvila on viihtyisä ja houkuttelevampi vaihtoehto huoltoasemalle.

– Kesällä tässä metroasemalla on myös terassi.

Rastilan asemalta nousee kuukaudessa 77 000 matkustajaa. Se sijoittuu hiljaisimpien asemien listalla Koivusaaren ja Kulosaaren väliin.

Silmämääräisesti Rastila oli viime viikon tiistaina puoliltapäivin huomattavasti vilkkaampi kuin edellä mainitut asemat. Rastilasta matkaan lähti muun muassa useita koululaisryhmiä.

Rastilan metroaseman sisällä on pizzeria ja aivan välittömässä läheisyydessä muun muassa ruokakauppa, pikaruokaravintola ja kampaamo.

Pizzerian ovi ei käy asemalla, vaikka paras lounasaika on vielä menossa.

– Tämä syksy on ollut hyvin hiljainen, sanoo pizzerian työntekijä.

Nousut asemilla: Syyskuu 2019

Rautatientori miljoona nousijaa.

Kamppi 708 000

Itäkeskus 637 000

Sörnäinen 601 000

Herttoniemi 529 000

Hakaniemi 397 000

Ruoholahti 395 000

Kalasatama 390 000

Lauttasaari 340 000

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Itä-Helsingissä alkaa siltaremontti, joka katkaisee metroliikenteen kokonaan kahdeksi viikoksi16.10.2019 18.20
Metroasemien puhelinten latauspaikat viivästymässä – "Rautatientorin vesivahinko on työllistänyt ihmisiä"13.10.2019 10.05
Lähijuna ja metro koetaan turvattomimpina – jopa joka neljäs välttelee joukkoliikennevälineitä iltaisin21.4.2019 09.30
Otso Kivekäs: Vihreät eivät ole kieltämässä autoja Helsingistä – "Mutta suurin osa autoilusta ei ole pakollista"20.10.2019 08.35
Metron vuorovälejä tihennetään kasvavien matkustajamäärien vuoksi 2020-luvun lopulla10.10.2019 20.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu