Puheenaihe

Pikaratikka on hitaampi kuin nykyinen bussi 550 – Yksinkertainen syy

Vantaanjoen yli rakennetaan kaksi siltaa: yksi pikaraitiotielle ja baanalle, toinen hitaammalle pyöräilylle ja jalankululle.

Raidejokeri

Raidejokeri on toistaiseksi pysynyt aikataulussaan ja sen valmistumisajankohta on edelleen kesäkuu 2024, eli viisi vuotta rakentamisen aloituksesta. Takaiskuja hanke on kohdannnut ainakin Pajamäessä, jossa on liito-oravien elinympäristö sekä Roihupellossa, jossa linjauksen alle jäi jääkautinen hiidenkouru.

– Tehdyt valitukset ovat kyllä vaikuttaneet aikatauluun, mutta uskomme silti, että kesäkuu -24 on realistinen aikataulu. Ratkaisevaa tässä on, että pääsisimme louhimaan Patterimäen tunnelia ensi kesänä. Tunnelitöiden viivästyminen on jo sellainen, että se vaarantaisi kokonaisaikataulun, kertoo tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Helsingin Uutisille.

Sosiaalisessa mediassa on ajoittain nostettu esiin, että raitiotie 25 km/h keskinopeudellaan on hitaampi kuin nykyinen runkobussi 550. Saarikoski myöntää, että näin on, mutta siihen on selvä syy.

– Pikaraitiotien linjanopeus on alempi kuin bussin, koska reitti ei ole sama. Pikaraitiotie kulkee erityisesti Espoon Leppävaaran ympäristössä lähempänä asukkaita ja työpaikkoja. Linja on silloin hitaampi, mutta kävelymatkat lyhyempiä ja kävely on aina hitaampaa kuin linjalla kulkeminen.

– Kokonaisuutena matkustajat hyötyvät pikaraitiotiestä erityisesti siksi, että matka-ajat ovat luotettavia ja vuorovälit säännöllisiä. Epäsäännöllinen kulku pidentää odotus- ja matka-aikoja merkittävästi, Saarikoski muistuttaa.

Bussilinja 550 on tällä hetkellä niin kuormittunut, että se ei pysy aikataulussa etenkään ruuhka-aikoina. HSL on seurannut Huopalahden aseman pysäkillä eri aikoina saapuvien matkustajien toteutuneita odotusaikoja. Niissä on kovia heittoja, vaikka aikataulun mukainen vuoroväli olisi 5 minuuttia. Huopalahden pysäkki on tällä hetkellä pois käytöstä, sillä 550 on siirtynyt poikkeusreitille.

Saarikoski toteaa, että tulevaisuudessa bussilinjan säännöllisyys heikkenisi entisestään, kun matkustajamäärä kasvaa.

Seuraavaksi pikaratikkahankkeen työt laajenevat useisiin uusiin kohteisiin Espoossa tammikuusta alkaen.

Helsingissä Pitäjänmäentiellä raidejokeriprojekti siirtyy ensi vuoden aikana kohti Vihdintien ympyrää.

– Ensi vuonna töitä tehdään Pajamäen ja Takomotien välillä. Kadulla tehdään johtosiirtoja ja vesihuoltotöitä. Helmikuusta 2020 alkaen Pitäjänmäentie kapenee kaksikaistaiseksi, ja Pitäjänmäen ohi ajavien kannattaa käyttää vaihtoehtoisia reittejä esimerkiksi Kaupintien ja Vihdintien kautta, vinkkaa Saarikoski.

Pakilantien työt alkavat Tuusulanväylän päästä keväällä. Vesihuollon töitä tehdään Pirjontien ja Pakilantien ympyrässä.

– Oulunkylän Käskynhaltijantiellä on alkanut työt pintamaiden poistolla nyt syksyllä. Ensi keväänä työt jatkuvat louhinnalla ja johtosiirroilla. Viilarintiellä jatketaan ensi keväänä pengerrystöillä kadun leventämiseksi sekä johtosiirroilla, Saarikoski luettelee tulevia työvaiheita.

Allianssi tiedottaa alkavista töistä ja liikennejärjestelyistä tarkemmin niiden ajankohtien lähestyessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Putkityöt jämähtivät Patolassa valitukseen – liito-oravan alue voi jo viivästyttää koko raidejokeria11.9.2019 10.15
Asukkaiden kärjekäs mielenilmaus ei auta – jääkaudelta peräisin oleva kalliomuodostelma jyrätään raidejokerin alta Vartiokylässä22.8.2019 21.00
Raidejokeria rakennetaan 20 kohteessa – näillä alueilla odotettavissa ruuhkia9.8.2019 12.36
Raidejokeri sulkee Huopalahden tunnelin autoilta yli kahdeksi vuodeksi24.7.2019 15.36
Vihdintien pikaratikka voi nousta liikennehankkeiden kärkisijoille – tällaista reittiä se kulkisi 29.8.2017 07.05
"Sabotaasi, kelvoton suunnitelma" – Helsingin aie muuttaa suosittua ratikkalinjaa raivostuttaa5.10.2019 08.40

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu