Puheenaihe

Romahtaako Kehä III? Remontti maksaa 26 miljoonaa mutta rahaa ei ole – viranomaisilla on hädän hetkelle varasuunnitelma

Kehä III:n itään päin menevillä kaistoilla on romahdusvaara Askiston kohdalla, koska tien betonilaatan alla olevat puupaalut ovat alkaneet lahota.

Armi Suojanen

Suunnitelmat romahdusvaarassa olevan Kehä III:n korjaamiseksi Länsi-Vantaalla Askiston kohdalla valmistuvat ensi keväänä.

Rahaa korjaamiseen ei kuitenkaan ole. Noin 26 miljoonan korjausraha ei mahtunut valtion ensi vuoden budjettiin.

Paniikkiin ei silti ole aihetta, sillä kehätiellä ei ole akuuttia sortumavaaraa.

– Tarkkailemme tilannetta. Se on aika vakaa eikä kiihtyviä vaurioita ole havaittu. En usko, että vuoden siirto korjauksessa on mikään merkittävä, arvioi Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Kirsi Pätsi.

Pätsi sanoo, että maanalaisten rakenteiden kuntoa on kuitenkin vaikea arvioida.

– Tie voi hyvinkin pysyä ajokunnossa vuosia. On erittäin todennäköistä, että tie painuu ensin paikallisesti jonkin verran yksittäisten paalujen pettäessä.

Puiset tukipaalut betonilaatan alla ovat alkaneet lahota veden ja hapen yhteisvaikutuksesta.

– Maa on painunut tien ympärillä ja puupaalut näkyvät tienlaidassa. Tienpinnalla olevia vaurioita ei näy, Pätsi jatkaa.

Sortumavaarassa on noin 350 metriä kehätietä Sänkiniityn sillan ja Askistontien välillä itään päin suuntautuvilla kaistoilla. Alue kuuluu Hämeenkylän kaupunginosaan.

Lännen suunnan kaistoilla on teräsbetonipaalut, joissa ei ole samaa ongelmaa. Puupaalut ovat 1970-luvun puolivälistä, teräsbetonipaalut kymmenen vuotta tuoreempia.

Ely-keskuksella on varasuunnitelma, jos tieosuus romahtaa ennen korjaamista.

– Kiertotie on suunniteltu valmiiksi. Se rakennetaan viikoissa tai muutamassa kuukaudessa, Pätsi sanoo.

Se tarkoittaa liikennehaittoja, sillä kiertotielle tarvittaisiin tilaa länteen päin menevistä ajokaistoista. Kohdassa olisi kaista molempiin suuntiin tai mahdollisesti kaksi kaistaa sekä itään että länteen.

Pätsi toteaa, että vaikka Kehä III:n kohta ei ole akuutissa vaarassa, ely-keskus pitää sen korjaamista tärkeänä hankkeena. Se on osa suurempaa hanketta, jossa uusitaan kevyen liikenteen siltoja ja Vihdintien risteysalueen silta sekä tehdään Askiston eritasoliittymä.

Kustannuksiin osallistuu myös Vantaan kaupunki, mutta Pätsi ei osaa sanoa, mikä olisi kaupungin osuus kuluista.

– Koko hankkeen kustannusarviokin täsmentyy vasta ensi keväänä, kun suunnitelmat valmistuvat.

Alustava kustannusarvio on noin 26 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Poliisi julkaisi tilaston Kehä III:lta – näin paljon yli 10 km/h -ylinopeuksien määrä on muuttunut22.10.2019 16.26
Mätkäistäänkö Kehä III:n ulkopuolelta töihin ajavalle 130 euron kuukausittainen lisälasku? – Kansanedustaja laski ruuhkamaksujen vaikutukset "pendelöijille"13.6.2019 20.27
Äiti rauhoitti itkevää vauvaa – auto suistui ulos Kehä III:lta8.11.2019 17.34

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu