Puheenaihe

Vaatekaupassa kuusi asiakasta päivässä, myös autopesula kärsii asiakaskadosta Triplassa – Yrittäjä: "Tänne on ollut vaikea löytää"

– Opasteita pitäisi olla lisää, jotta asiakkaat osaisivat tänne, sanoo Helsingin Autopesun toimitusjohtaja Miikka Haajanen (2.oik.) Triplan parkkihallisssa. Vieressä toimitusjohtajan sijainen Sampsa Haajanen (2.vas), korjaamopäällikkö Kai Herttuainen ja Autovuokraus Puron Risto Puro (oik.).

Päivi Tuovinen

Kauppakeskus Triplan parkkihallissa sijaitsevan autopesulan ja korjaamon on ollut vaikeaa houkutella asiakkaita paikalle, koska opasteita ei käytännössä ole. Yritys toimii parkkihallin kolmannessa kerroksessa, mutta autot ohjautuvat hallin ykkös- ja kakkoskerroksiin.

– Tänne on ollut vaikea löytää kylttien puutteen vuoksi, toteaa Helsingin Autopesun toimitusjohtaja Miikka Haajanen.

Myös asiakkaat ovat antaneet palautetta opasteiden puutteesta.

Kauppakeskus mainostaa yritystä hallin katonrajaan kiinnitetyillä keltaisilla auto ja pisara -kuvakkeilla, joita ainakaan ensikertaa parkkihallissa asioiva ei huomaa.

– Monet eivät myöskään edes ymmärrä, että sillä tarkoitetaan autopesua, Haajanen toteaa.

Yritys on itse teettänyt ja tuonut parkkihallin jaloillaan seisovia valo-opasteita, joita myös kauppakeskus on pitänyt hyvinä.

Vuosikymmeniä toimineella perheyrityksellä on Pasilassa kaksi muutakin pesulaa. Liiketoiminta muissa pisteissä on ollut kannattavaa.

Triplassa yritys toimii ainutlaatuisella konseptilla. Sen palveluihin kuuluvat autopesujen lisäksi korjaamopalvelut, katsastus ja autovuokraamo.

– Tämä on kauppakeskuksen muuta toimintaa tukevaa, jos ihmiset vain löytäisivät tänne. Autoilijat voisivat jättää kauppareissun ajaksi autonsa meille ja hakea sen sitten pois, Miikka Haajanen jatkaa.

5662314-n.jpg

Myös vaateliike Piradoksessa on ollut hiljaista. Kuva: Aapo Siippainen

Odotettua vähäisempiä asiakasmääriä on ollut myös virolaisessa vaateliikkeessä Piradoksessa.

Liikkeen työntekijä ja yksi omistajista Heigo Lemloch kertoo, että asiakkaita on ollut odotettua vähemmän, tässä kuussa keskimäärin kuusi asiakasta päivässä.

– Aina voisi enemmänkin olla. Emme ole päässeet tavoitteeseen, jota odotimme.

Samassa tilassa toimii myös tatuointistudio.

Lemloch arvelee, että alun vähäiset asiakasmäärät johtuvat siitä, että liikettä ei vielä tunneta Suomessa. Piradoksella on liike Tallinnassa.

Triplan yritykset ovat sitoutuneet maksamaan vuokrassaan kuukausittaista markkinointirahaa.

Kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäen mukaan markkinointirahan tarkoituksena on markkinoida itse kauppakeskusta, ei niinkään yksittäistä yrittäjää.

– Pääsääntöisesti sillä markkinoidaan kauppakeskusta kokonaisuudessaan. Tarjoamme lisäksi yrityksille hyvin paljon paikkoja, joilla pyritään tuomaan yritysten omaa markkinointia esiin.

Markkinointipaikoilla Kivimäki tarkoittaa muun muassa kauppakeskuksen verkkosivuja ja erilaisia kampanjoita.

Kivimäki kertoo, että Haajasen yrityksen kanssa on käyty keskusteluita yrityksen näkyvyysongelmasta.

– Yhteistyössä näitä asioita tehdään. Opasteita on tulossa.

Milloin?

– No kyllä me aika nopeasti ne sinne saamme. Pitää kuitenkin muistaa, että olemme olleet auki vasta kolme viikkoa. Menee aina hetki, että jokainen yritys löytää asiakaskuntansa. Yritämme varsin tasapuolisesti jakaa näkyvyyttä kaikille toimijoille, Kivimäki jatkaa.

5662266-n.jpg

Parkkihallisssa kauppakeskuksen omissa opasteissa ainoastaan pieni logo autosta ja vesipisarasta kertoo, että kolmannessa kerroksessa on autopesua myyvä yritys. Mainoskyltti (vas.) on yrityksen itsensä laittama. Kuva: Päivi Tuovinen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Gufran, 30, ja Raihan, 29, tekevät jopa 90-tuntista työviikkoa – Triplaan avatusta ravintolasta tuli heti menestys24.11.2019 08.00
Triplassa vieraili neljässä päivässä yli 533 000 kävijää – "Avajaiset onnistuivat yli odotusten"22.10.2019 10.37
Piia on Triplan kauppakeskuksen oma pappi – Kauneimmat joululaulut järjestetään nyt karaokena17.10.2019 20.00
Arkkitehti kertoo syyt, miksi Tripla valmistui 1,5 vuotta etuajassa – "Sitä ihmeteltiin myös ulkomailla"17.10.2019 06.45
Jättimäinen kauppakeskus huolestutti 8-lapsisen perheen äidin – Sacdiyo, 41: "Itä-Pasilassa liikkuu muitakin kuin tuttuja kasvoja"19.10.2019 20.10
Helsinkiin syntyi ravintolakeskittymä kuin varkain – 300 metriä "Flemaria" tarjoaa elämyksiä, joita et kauppakeskuksista saa 3.9.2019 20.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu