Puheenaihe

"Uuteen pysäköintilaitokseen ajaminen on stressaavaa asiakkaille" – Isot parkkihallit koetaan vaikeaselkoisiksi, neuvoja hallien pikapuhelimista kysellään päivittäin

Puotilalainen Tommi Rauhala sanoo jättävänsä auton Itiksen maksuttomaan parkkihalliin, kun suuntana on Helsingin keskusta. – Silloin ei tarvitse maksaa parkkimaksuja.

Sanna Jompero

Helsingissä on lukuisia maksullisia pysäköintilaitoksia, joissa käy vuosittain satojatuhansia käyttäjiä.

Suurimmat pysäköintilaitokset alkavat olla jo niin isoja, että autoilijat ovat monestakin syystä ymmällään: Miten pysäköintiluolaan ajetaan, miten parkkijärjestelmä toimii, mistä löytyvät reitit hisseille ja kauppoihin sekä miten koko laitoksesta ajetaan ulos.

– Kun uusia pysäköintilaitoksia avataan, menee noin vuosi, kun laitos elää ja löytää muotonsa, sanoo Redi-parkkia hallinnoivan Aimo Park Finlandin myynti- ja markkinointipäällikkö Marek Darkowski.

Itiksen maksuttomassa parkkihallissa asioiva Petri Ukkola sanoo maksavansa parkkipaikasta, jos on pakko.

– Ainahan se kirpaisee, mutta kyllä käytämme ainakin Stokkan, Finlandiatalon ja joskus Rautatientorinkin paikkoja, jos tarve on.

Hannele Liukko kokee osan parkkihalleista vaikeakäyttöisiksi.

– Minä en tykkää niistä parkkihalleista, joissa täytyy näpytellä rekisterinumero.

Puotilalainen Tommi Rauhala sanoo käyttävänsä Itiksen parkkia välttääkseen parkkimaksuja.

– Käytän maksullisia paikkoja silloin kun täytyy, mutta pääsääntöisesti kun menen keskustaan, jätän auton Itikseen, otan kahvin ja hyppään metroon.

Lokakuun puolessa välissä avautuneen Pasilan Tripla-parkin pysäköinnistä on tullut satoja, mutta kuitenkin alle tuhat yhteydenottoa autoilijoilta. Näin arvioi sähköistä pysäköintisovellusta Moovya hallinnoivan Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi.

– Järjestelmä ei ole suurin haaste tällä hetkellä. Se toimii. Kirjallisia palautteita on tullut kymmenen. Muutamia kilpiä on saattanut jäädä tunnistamatta tai järjestelmä on tunnistanut kilven väärin.

Suurin haaste on Koivuniemen mukaan toimiva opastus ja se, että lipukkeeton pysäköinti ei ole vielä kaikille tuttu.

– Opastuksessa olisi voinut olla parantamisen varaa. Osalle käyttäjistä on ollut epäselvää, onko pysäköinti maksullista ja miten pysäköintilaitoksessa toimitaan.

Opastuksesta vastaavat kauppakeskus ja Finnpark yhdessä.

Helsingin Uutiset kertoi viime viikolla Triplan parkkihallissa toimivasta autopesulasta, jota asiakkaat eivät löydä opasteiden puutteesta johtuen.

Triplan avaamisesta alkaen parkkihallin asiakaspalvelun yhteyspuhelimiin on tullut kyselyitä päivittäin. Puheluissa kysytään maksuttoman parkkiajan lisäksi jopa reittiä lähimpään kauppakeskuksen vessaan ja kauppoihin.

– Puheluita tulee laidasta laitaan. En osaa tarkkaa lukua sanoa, mutta kyllä niitä satoja on, sanoo Koivuniemi.

Redin parkkihallia pyörittävä Aimo Park Finland on entinen Q-Park. Yrityksen nimi muuttui syksyllä, kun japanilainen Sumitomo Corporation osti Q-Parkin toiminnot Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

– Muutoksia tehdään koko ajan, kun uusia käyttäjäryhmiä tulee, tulee myös uusia tarpeita, sanoo Marek Darkowski viitaten Kalasataman rakentumiseen.

Redi avattiin vuosi sitten syyskuussa. Darkowski ei kerro kuinka paljon Redi-parkissa on vuoden aikana ollut käyttäjiä, mutta varsinkin alkuun käyttäjiltä tuli kysymyksiä neljässä kerroksessa olevan parkkihallin käyttöstä.

– Niin Tripla kuin Redikin ovat suuria pysäköintilaitoksia. Se, että siellä osataan oppia toimimaan, on vienyt aikaa. Uuteen pysäköintilaitokseen ajaminen on stressaavaa asiakkaille. Opasteita joudutaan lisäämään aina. Sitä tapahtuu ihan joka kohteessa, Darkowski jatkaa.

Aimo Park Finlandin muita isoja kohteita ovat muun muassa Stockmann sekä Espoossa Tapiola Park ja Iso-Omena.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kauppakeskus Tripla taipui – lisäsi maksutonta parkkiaikaa19.11.2019 16.42
Autottomaksi ajatellulla helsinkiläisalueella on jo 2300 parkkipaikkaa ja lisää rakennetaan – Suunnittelija: "Mieluummin näkisin autoja vähemmän"17.11.2019 10.44
Kohu nousi Triplan parkkihallista jo ennen avajaisia: 2,5 e/30 min – "Eikö ne opi, Redissä oli jo huono alku"16.10.2019 09.56
Kahdeksan P-merkkiä 150 metrin kadulla, miten ihmeessä tässä pysäköidään? – "Ymmärrän hyvin, että tuo voi näyttää hölmöltä"21.9.2019 08.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu