Puheenaihe

Gufran, 30, ja Raihan, 29, tekevät jopa 90-tuntista työviikkoa – Triplaan avatusta ravintolasta tuli heti menestys

Veljekset Gufran Lutful ja Raihan Faglul avasivat Fafa’s pikaruokaravintolan Triplaan.

Päivi Tuovinen

Hyvää yöunta 8 tuntia ja saman verran innostavaa työtä päälle. Tämän jälkeen vuorokauteen jää 8 ylimääräistä tuntia.

Mitä tuolla ajalla voisi tehdä?

– Siinä on aikaa esimerkiksi toiselle kokopäivätyölle tai uuden oppimiseen, sanoo Triplan kauppakeskuksessa työskentelevä yrittäjä Gufran Lutful, 30.

Vaikka hän kärjistääkin, ei mies puhu täysin pehmoisia.

Lutfulin pitkään työhistoriaan mahtuu muun muassa valokuvausta, jäätelökioskien pyörittämistä, taksin ajamista, kokin töitä, pizzayrittäjyys, asiakaspalvelua ja ohjelmistosuunnittelua Nokialla.

Tänä vuonna Lutful perusti veljensä Raihan Faglulin, 29, kanssa kaksi Fafa’s-pikaruokaravintolaa Helsinkiin. Ensimmäisen Hakaniemeen keväällä ja toisen syksyllä Triplan kauppakeskukseen.

– Saatan työskennellä viikossa noin 70–90 tuntia, Lutful laskee.

– En koe itseäni väsyneeksi. Stressiä on, mutta sen kokemiseen voi vaikuttaa.

 

Bangladeshissa syntynyt ja 2010-luvulla Suomen kansalaisuuden saanut Lutful kiinnostui yrittäjyydestä 15-vuotiaana Malesiassa. Hän oli perustamassa jo nuorena yritystä, joka keskittyi verkkoliiketoimintaan. Ohjelmistoinsinöörin koulutuksen saaneen Lutfulin perheellä on laajat kansainväliset sukulaisverkostot muun muassa Qatarissa, Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa.

– Muutin Suomeen noin 12 vuotta sitten setäni suosituksesta. Uutisista luin korkeatasoisesta ja ilmaisesta koulutuksesta, Vantaalla asuva Lutful kertoo.

 

Vajaat neljä vuotta sitten Suomeen muuttanut Raihan Faglul opiskelee tällä hetkellä kokiksi Ravintolakoulu Perhossa. Hän kertoo, että ansioluettelossa on jo yksi kansainvälinen liiketaloustutkinto Helsinki Business Collegesta ja toinen on tulossa virolaisesta Estonian Business Schoolista.

– Kun minulla on vapaa-aikaa, opiskelen suomea. Olen kehittynyt siinä, koska juttelen ravintolassa paljon asiakkaiden kanssa.

Veljekset uskovat, että kuka tahansa voi oppia mitä tahansa.

– Se vaatii aikaa, omistautumista, vaivannäköä ja ponnistelua. Epäonnistumisten jälkeen täytyy yrittää uudelleen.

Lutful sanoo, ettei hänen kalenterissaan ole perinteisesti ajateltua vapaa-aikaa. Intohimo työhön vie mennessään. Hän kuvailee työntekoa flow-tilaksi. Aikaa kuluu myös suomalaisen kihlatun ja sukulaisten kanssa.

– Jos ystävä pyytää saunomaan, niin järjestän sille kyllä tilaa. Kokeilin myös lentämistä pienkoneella Malmin yllä, kun sain lahjakortin kihlatultani.

Sosiaalisen median tilit Lutful on säätänyt niin, että puhelinta selatessa vastaan tulee vain hyödyllistä tietoa.

– Olen rajannut kaiken negatiivisen pois. Sosiaalisesta mediassa jaetaan niin paljon hyvää tietoa, että sen avulla voi saada riittävästi oppia vaikka MBA-tutkintoa varten, hän pohtii.

 

Suomi tarjoaa veljesten mukaan hyvät mahdollisuudet yrittämiselle.

– Tässä maassa on hyvä systeemi, koska kaikki tarvittava tieto on ihmisten saatavilla. Täytyy vain osata kysyä, mistä tiedon ja avun saa. Vaikeinta on aloittaa. Ihmisillä on liikaa tekosyitä siirtää asiat huomiseksi tai myöhemmäksi.

 

Triplaan yrittäjät ovat olleet tyytyväisiä. Ensimmäisinä päivinä Fafa’sissa asiakkaita oli noin 450. Sen jälkeen määrä on tasoittunut noin kolmeensataan.

– Saimme ensimmäisenä päivänä tavoitemyynnin täyteen kolmessa tunnissa. Odotamme sitä, että Triplan hotelli, toimistot ja asunnot aukeavat.

Lutful uskoo, että asiakasmäärät pysyvät Triplan kauppakeskuksessa jatkossakin korkealla. Menestyäkseen yrityksen täytyy olla houkutteleva ja kehittyä jatkuvasti.

– Suomalaiset eivät ole vielä täysin tottuneita food court -ravintolakeskittymään, joissa on monta ravintolaa, mutta pöydän voi valita mistä tahansa. Olen antanut kauppakeskukselle palautetta, miten Triplan toisen kerroksen food courtista voisi tehdä helpommin lähestyttävän. Esimerkiksi osan väliseinistä voisi poistaa, jotta asiakkaat näkevät vapaat pöydät paremmin ja ymmärtäisivät, että kyseessä on yleinen ruokailutila.

 

Veljekset sanovat, että menestyksellä on ollut myös kääntöpuolensa.

– Olemme kohdanneet myös vaikeuksia yrityksen aloittamisessa. Esimerkiksi ennen kuin saimme yhden jäätelökioskipaikan, kävimme läpi 30 mahdollista kioskipaikkaa. Ja vuosikymmen sitten kieli oli haaste Suomessa, mutta nykyään kielimuuri on madaltunut.

 

Gufran ja Raihan lähestyvät ikäviäkin asioita positiivisen ajattelun kautta.

– Ravintolamme kulttuuriin kuuluu, ettemme riitele asiakkaiden kanssa. Asiakas on aina oikeassa. Kukaan ei ole täydellinen ja koko työyhteisö voi oppia, kun käymme asiat läpi tiimin kanssa. Sormella osoittelu ei auta ketään. Ajattelemme, että jokaisen yksilön antama työpanos on korvaamaton osa yhteiskuntaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Triplassa ensimmäisellä yrityksellä jo lappu luukulla – luomukauppias: "Olen pettynyt"2.12.2019 13.11
Kauppakeskus Tripla taipui – lisäsi maksutonta parkkiaikaa19.11.2019 16.42
Vaatekaupassa kuusi asiakasta päivässä, myös autopesula kärsii asiakaskadosta Triplassa – Yrittäjä: "Tänne on ollut vaikea löytää"13.11.2019 06.35
Nämä kuviot helpottavat Triplassa suunnistamista – taiteilija Linda Linko: "Sain melko vapaat kädet"17.10.2019 07.20
Triplaan avataan 70 ravintolaa – näitä brändejä Suomessa ei ole aiemmin nähty16.10.2019 20.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu