Puheenaihe

Ohjusvene ja luotsivene olivat vaarassa törmätä aamuyöllä – yhtenä syynä merivoimien tapa toimia

Kuvituskuva.

Else Kyhälä / Arkisto

Merivartioston 51-metrinen ohjusvene Hanko ja Finnpilot Pilotage Oy:n 14,5-metrinen luotsivene sivuuttivat toisensa noin 40 metrin etäisyydeltä Emäsalon länsipuolella reilu vuosi sitten tapahtuneessa vaaratilanteessa.

Veneet olivat tulossa vastakkain törmäyskurssilla. Ohjusveneessä oletettiin aluksi, että luotsiveneen kuljettaja olisi havainnut heidät. Luotsivene tuli kuitenkin vastaan noin 80 metriä väylän keskilinjan vasemmalla puolella.

Kun veneen suunta ei muuttunut, ohjusvene ehti hidastaa ja jopa pysähtyä ennen kuin luotsiveneen kuljettaja havaitsi ohjusveneen ja teki jyrkän väistöliikkeen.

Vaaratilanne tapahtui aamuyöllä 1. joulukuuta 2018. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tutkinut tapahtuman, vaikka vaaratilanteessa ei ollut tarvetta pelastustoimille.

Otkesin raportin mukaan vaaratilanne syntyi osittain siksi, että merivoimien toimintaperiaate on liikkua huomaamattomasti – ohjusveneet eivät lähetä AIS (Automatic Identification System) paikka- ja tunnistetietoa.

Tutkitussa vaaratilanteessa ohjusvene Hanko oli pudonnut Meriliikennekeskusten (VTS, Vessel Traffic Services Finland Oy) tutkaseurannasta eikä ohjusveneellä tunnistettu mahdollisuutta, ettei luotsivene olisi havainnut väyläalueella kulussa olevaa ohjusvenettä.

Otkes suosittaa, että merivoimat laatii riskiarvioinnin oman toimintansa huomaamattomuuden merkityksestä.

– VTS:n kattavan tilannekuvan merkitys korostuu vilkkaan liikenteen alueilla ja vilkkaiden liikennekausien aikana. Turvallisen merenkulun varmistamiseksi on tärkeää, että meriliikenteen ohjaus saa kaikissa tilanteissa riittävät tiedot myös alueella toimivista viranomaisaluksista, Otkesin johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi toteaa.

Vaaratilanne tapahtui öljysatamaan johtavalla Sköldvikin 15,3 metrin syväväylällä, jolla liikkuu vuosittain noin 900 säiliöalusta sekä kauppamerenkulun liikenteen lisäksi kesäkautena tuhansia huviveneitä.

Ohjus- ja luotsiveneen henkilöstö tekivät vaaratilanteesta poikkeamailmoitukset, jotka käsiteltiin kummankin organisaation sisällä, mutta tapahtumasta ei tehty viranomaisilmoitusta.

Luotsiveneen turvamiehelle ei ole Finnpilotin ohjeistuksessa asetettu merenkulullisia tehtäviä, esimerkiksi tähystysvelvoite. Huomaamattomina toimimaan pyrkivien ohjusveneiden merenkulkuhenkilöstö ei puolestaan välttämättä tunnista toiminnasta aiheutuvia riskejä.

– Olisi tärkeää, että viranomaiset saisivat tietoonsa kaikki merenkulkuun liittyvät vakavat vaaratilanteet, Otkesin johtava tutkija Risto Haimila painottaa.

Otkes suosittaakin myös, että Merivoimat ja Finnpilot Pilotage Oy sopivat Liikenne- ja viestintäviraston kanssa menettelyt vaaratilanteiden ilmoittamisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu