Paikalliset

Sedu Koskinen viihtyy ravintolabisneksessä

Sedu Koskinen taitaa drinkit. Viinaksien ravintolamyynti tosin on dramaattisesti pienentynyt. - Alkoholin ravintolamyynnin osuus väheni 25 prosentista 10:een, vaikka alkoholin kulutus maassa ei ole juurikaan pienentynyt. Kaupat voittivat kisassa.

Päivi Tuovinen

Namu-ravintolan Makkarataloon äskettäin avannut Seppo ”Sedu” Koskinen on oppinut suomalaisten huvittelutrendit kantapään kautta.

Vielä vuonna 2007 hän pyöritti 60 ravintolan rypästä, jonka liikevaihto oli 96 miljoonaa euroa. Muutaman tappiollisen vuoden jälkeen omistaja joutui järjestelemään yrityksensä uusiksi.

Joitakin ravintoloita suljettiin. Samalla Koskinen myi henkilökunnalleen osan ravintolaketjusta, jonka liikevaihto ehti valahtaa puoleen huippuvuosista.

Vaikka Sedu on edelleen yrityksen suurin yksittäinen omistaja, ravintoloiden vetovastuun hän jätti muille.

Yökerhot eivät Koskisen mukaan tällä hetkellä vedä Suomessa.

– Asiakaskunta on muuttunut nuorisopainotteiseksi. Aikuiset eivät lähde enää yökerhoon, vaan he haluavat syödä, juoda ja seurustella.

Kun nuorilla ei ole kesätöitä, ei heillä ole rahaa juhliakaan.”
Kohderyhmän ohella myös ulkona käymisen perinne on muuttunut.

– Ravintolassa käydään useimmiten vain lauantai-iltaisin. Sisääntuloaika on siirtynyt koko ajan myöhemmäksi.

– Ravintoloiden pitäisi tehdä tilinsä kolmen, neljän tunnin aikana viikossa. Mahdoton yhtälö.

Sedu Koskinen pitää suurimpana syyllisenä muutokseen nuorisotyöttömyyttä.

– Kun nuorilla ei ole kesätöitä, ei heillä ole rahaa juhliakaan. Ennen huviteltiin opintolainalla, mutta nykyisin nuoret eivät tahdo ottaa sitäkään.

Samaan aikaan verojen kiristäminen on nostanut alkoholin hintaa.

Yökerhojen määrän lisääntyminen on mahdollistanut sen, että asiakkaat voivat hylätä vanhan suosikkinsa nopeasti.

– Yökerhon ikä on nykyisin puolesta vuodesta kolmeen tai neljään vuoteen, joka on jo saavutus.

Yksi perinne Helsingin yössä on sentään pitänyt parikymmentä vuotta: Kaarle 12:n eli Kallen torstait.

– Sekin on vain yksittäinen päivä viikossa.

Ei siis ihme, että Koskisen uudet ravintolat ovat moneksi muuntuvia yhdistelmäravintoloita.

Namu Food and Lounge on sekä ruoka-, seurustelu- että tanssiravintola. Lounastarjoilu alkaa vuodenvaihteen jälkeen.

Näyttävä ja tilava, ulkoseinän makkaraulokkeelle sijoittuva terassi avataan 7. joulukuuta.

Toinen Sedun omistama ravintola sijaitsee Musiikkiteatteri Koiton yhteydessä Kampissa.

– Ihmiset tykkäävät syödä samalla, kun seuraavat ohjelmaa. Illat ovat olleet loppuunmyytyjä.

Koskinen on sisustanut uudet ravintolansa itse. Namussa yhdistyvät miellyttävästi Makkaratalon betoni, jyhkeät massiivikoivuiset pöydät ja värikkäät sohvat.

Namun ja Koiton ravintoloilta liikenevää aikaa Koskinen aikoo käyttää mainostoimistonsa pyörittämiseen. Toimisto tekee myös konsultointia ja sisustussuunnittelua.

– Ehkä tällä kokemuksella voi jo muutaman vinkin toisillekin antaa.

Seppo ”Sedu” Koskinen

54-vuotias sinkku, asuu Helsingin keskustassa.

Entinen jalkapalloilija, joka on pelannut Valkeakosken Hakassa, PS-44:ssä ja Raision Palloseurassa.

Koulutukseltaan insinööri ja toiminut yrittäjänä vuodesta 1989.

Omistanut rakennusliikkeen, kuntosalin, lähettifirman ja henkilöstöpalvelun.

Perusti 1996 SK Entertainment Groupin, jonka enemmistön osti 2011 henkilökunnan perustama Night People Group.

Omisti 2008–2010 valtaosan tappiollisesta FC Hakasta.

Perusti 2011 kaksi uutta ravintolaa Helsinkiin.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu