Puheenaihe

Pikkukaupunki teki kahdesta suomalaisille tuiki tavallisesta asiasta matkailuvalttinsa – ”Olemme vaikuttuneita tästä hienosta atmosfääristä”

Lohjan matkailupäällikkö Minna Ermala toi japanilaisvieraat tutustumaan museoon Shigeyoshi Noto, Noriko Okamoto, Mayu Kobayashi ja Akiko Shiga ihastelivat suomalaista joulutunnelmaa.

Maria Aittoniemi

Puhdas hengitettävä ilma, aitoja kohtaamisia paikallisten ihmisten kanssa, sauna, ostosmahdollisuuksia ja mahdollisuus nähdä tavallista elämää suomalaisessa kodissa. Nämä asiat kiinnostavat japanilaisia turisteja ja näitä he tulevat Lohjalle näkemään ja kokemaan – toivottavasti sankoin joukoin. Ja mikä ettei, japanilaisturistien houkuttelemiseksi on tehty kolme ja puoli vuotta tiivistä ja hyvää työtä nyt päättyvässä Caito-nimisessä matkailun edistämishankkeessa.

– Kolme vuotta on tällaiselle hankkeelle lyhyt aika. Silti olemme nähneet jo hyviä tuloksia, hehkutti Shigeyoshi Noto Lohjalla lauantaina.

Notolla on matkailutoimisto nimeltä ForesightMarketing. Hän toimii Caito-hankkeen pääpartnerina Japanissa ja hän on myös Visit Finlandin pääyhteistyökumppani kaikissa Japanin markkinoihin liittyvissä asioissa.

 

Noto oli viikonlopun Lohjalla toimistonsa työntekijöiden kanssa. Seurueeseen kuului myös Finnairin Osakan toimiston edustaja.

Japanilaiset olivat Lohjalla Menneen ajan joulumarkkinoiden vuoksi. Lohjan matkailupäällikkö Minna Ermala oli rakentanut heille kolmen päivän ohjelman läntisellä Uudellamaalla.

Taivaalta vihmoi jäistä vettä seurueen kävellessä lauantaina museolle, mutta vieraiden hymyt eivät hyytyneet hetkeksikään.

– Olemme hyvin vaikuttuneita tästä meille täysin tuntemattomasta atmosfääristä, Noto sanoi. – Täällä on hieno joulutunnelma.

Kävellessään markkina-alueen läpi seurue oli jo saanut kosketuksen lohjalaisiin.

– Meille on erittäin tärkeää kommunikaatio paikallisten ihmisten kanssa, Noto kertoi ja sanoi iloitsevansa siitä, miten ihmiset ovat spontaanisti tulleet juttelemaan heidän kanssaan.

 

Markkinakierroksen jälkeen seurueen matka jatkui Kaarteen sotamuseoon ja sieltä Riitta Laineen kotiin leipomaan korvapuusteja ja viettämään joulua. Heidän ohjelmaansa kuului lisäksi käynti Paavolan tammella ja vierailut Fiskarsiin, Mustion linnaan ja Hankoon.

Suomessa käy vuosittain yli 200 000 japanilaista turistia. Noto sanoi, että tästä matkailijavirrasta on hyvinkin saatavissa osa tänne.

– Helsingissä on paljon turisteja, me haluamme nähdä maaseutua.

Caito edistää japanilaisten matkailua

Lohjan on ollut projektipartnerina nyt päättyvässä Caito-nimisessä matkailun edistämishankkeessa. Sen rahoittajana toimivat EU, Varsinais-Suomen liitto ja Suomen valtio.

Caito on Viron, Latvian ja Länsi-Uudenmaan alueiden yhteishanke.

Projektin toiminta-alueeseen kuuluivat Lohjan lisäksi Siuntio, Inkoo, Raasepori ja Hanko.

Tavoitteena on ollut kehittää mukana olevien alueiden Japanin markkinointia, kasvattaa yrittäjien osaamista Japanin matkailumarkkinoille ja kasvattaa maaseutumatkailun tunnettavuutta Japanissa

Matkanjärjestäjille ja japanilaiselle medialle on järjestetty tutustumismatkoja alueelle, monesti niin, että tutustujat kiertävät kaikki kolme maata samalla matkalla.

Matkailupäällikkö Minna Ermala kertoo, että ennen hanketta Länsi-Uusimaa on ollut japanilaisille tuntematon.

Japanilaisia kiinnostavat sauna, luonto, suomalainen koti, käsityöläisyys ja paikallisten tuotteiden ostosmahdollisuus. Lohjalla he ovat kiinnostuneita Omenakarnevaaleista ja Menneen ajan joulumarkkinoista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu