Puheenaihe

Muoti- ja urheilukaupalla pyyhkii hyvin – kaksi tuoteryhmää myy nyt mainiosti

Urheiluvälineiden kauppaa on kuluneena vuonna tehty varsin mukavasti. Kuvituskuva.

Antti Aho

Muoti- ja urheilukauppa on käynyt pirteänä vuoden 2019 loppua kohti. Erityisesti kodintekstiilit ovat käyneet kaupaksi, käy ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n jäsenyrityksiltään kokoamista tilastoista.

Muotikauppa kasvoi 2019 tammi-marraskuussa 0,6 prosenttia ja urheilukauppa 1,8 prosenttia, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilasto.

Kodintekstiilien kulutus on kasvanut peräti 6 prosenttia vuonna 2019 ja urheilukenkien 5,2 prosenttia.

– Jo muutaman vuoden kasvanut sneaker-kenkämuoti suosii urheilukauppaa, arvioi yhdistyksen toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää tiedotteessa.

Kankaanpään mukaan uudet kauppakeskukset ja kampanjapäivät nostivat marraskuussa muoti- ja urheilukaupan vahvaan kasvuun.

Silti suomalaiset kasvattavat edelleen verkko-ostoksiensa määrää.

– Suomen sisällä verkkokauppa on kasvanut 10 prosenttia ja Euroopasta ostosten kasvua kertyi 14 prosenttia, Kankaanpää kertoo tiedotteessa.

Odotukset tulevasta ovat niin muoti- kuin urheilukaupan puolella neutraalit vuodelle 2020.

– Jännittyneinä odotamme mihin suuntaan talous ja suomalaisten ostovoima kehittyy.

– Suomalaiset eivät ole koskaan olleet muodin kerskakuluttajia ja reagoivat herkästi tulojen muutoksiin. Nopeimmin kasvaa click and collect -ostaminen, mikä jo ilmastosyistäkin on myönteistä, kun turhat kuljetukset vähenevät, Kankaanpää arvioi tiedotteessa.

Muoti- ja urheilukauppojen erot ovat vuosien saatossa madaltuneet. Molemmat myyvät vaatteita ja kenkiä niin vapaa-aikaan kuin töihinkin.

Urheiluvälineiden myynti puolestaan on laajentunut perinteisen urheilukaupan ulkopuolelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu