Puheenaihe

Tuija ja Roger hurahtivat pienoisrautateihin – seuraavaksi työn alla 300-metrinen ulkorata: "Myytävänä olisi veturi, jonka edessä on lumilinko"

Tuija ja Roger Schmid seuraavat, kuinka vuoristojuna on saapumassa Schmidwaldin asemalle.

Anton Soinne

Mäntsäläläisillä Tuija ja Roger Schmidillä ei tule sanomista toistensa harrastuksista.

Molemmat ovat hurahtaneet pienoisrautateihin siten, että joulun allakin olohuoneessa on 15 metriä kiskoja ja vuoristomaisemaa.

Varsinaisen ylpeydenaihe on pihalla. Ulkona kiertää 20 metriä pitkä rata, jonka varrella on valaistu rautatieasema ja naapurin kanssa rakennettu vuoristotunneli. Sen tekemiseen meni yli seitsemän säkkiä laastia.

– Ensi kesänä on tarkoitus jatkaa kiskoja tuonne mäelle. Radalle voi tulla pituutta jopa 300 metriä, sveitsiläissyntyinen Roger Schmid suunnittelee.

Jatkoa varten hän testaa ulkoradan toimintaa tänä talvena eri sääoloissa. Haasteita aiheuttavat lumipyry ja alijäähtynyt vesi, jotka johtavat sähköä huonosti.

– Myytävänä olisi veturi, jonka edessä on lumilinko. Rakensin itse tällaisen pitkävartisen harjan, hän esittelee.

Synnyinmaassa Sveitsissä julkinen liikenne kulkee busseja enemmän raiteilla.

– Haastavista sääoloista huolimatta junat liikkuvat siellä Suomea paremmin aikataulussa, hän jatkaa.

Pariskunta tapasi toisensa 1990-luvun lopussa maailmaa kiertävässä Up with people -musikaaliryhmässä. Takana on nyt 13 yhteistä vuotta Sveitsissä ja kolme Suomessa.

Perheen tulevan esikoululaisen vuoksi päätettiin asettua Suomeen. Omakotitalo löytyi Tuija Schmidin lapsuudenkodin naapurista Ohkolasta.

– Suomessa on Sveitsiä helpompi sovittaa yhteen työ, opiskelu ja perhe, it-alalla työskentelevä Roger Schmid ja saksankielen opettajaksi opiskeleva puoliso kertoo.

Pienoisrautatiet ovat Sveitsissä suosittu harrastus.

– Sieltä se meillekin tuli, juna ja talo kerrallaan. Rogerilla oli isänsä kanssa ullakolla 200-metrinen rautatie, vaimo kertoo.

He hankkivat raiteita ja junia Saksan-matkoilla ja sikäläisistä verkkokaupoista. Ensi kesänä sisärata on tarkoitus siirtää autotalliin. Silloin harrastus nousee ihan uudelle tasolle.

– Puolet radasta voisi kulkea suomalaisessa järvimaisemassa ja puolet vuoristomaisemassa. Otimme jo kesämökin mittoja pienoismallia varten, he kertovat.

Pienoismalleilla on erilaisia mittakaavoja. Ulkorata on G:tä eli 1:22. Sisällä radat ovat 1:160 ja 1:87 -mittakaavassa.

– Meillä on selkeä työnjako. Mies vastaa kaikesta millä on pyörät. Minä rakentelen pieniä taloja ja muotoilen vuoria. Rakentaminen vaatii kekseliäisyyttä. Cd-levyjen kannesta saa leikkaamalla ikkunaruutuja, Tuija Schmid mainitsee.

Radanvarrella on rakennettu monenlaisia yksityiskohtia. Rautatieaseman savupiipusta tupruttaa savua, joka on peräisi pienestä savugeneraattorista. Kylän lapset luistelevat järvenjäällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu