Puheenaihe

”Keskustan kaupallinen vetovoima on uhattuna” – Kiinteistöpomo: Ydinkeskustan ulkopuoliset haastajat voittavat, kun Helsinki vaikeuttaa liikennettä

Keskustaan tarvitaan sekoittunutta kaupunkirakennetta. jossa ei unohdeta asumista ja työpaikkoja, toteaa HOK-Elannon Jyrki Karjalainen.

Ella Kajaste / arkisto

Helsingin keskustan kaupallinen vetovoima on uhattuna. Näin sanoo HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen.

Hän kertoo olevansa "jossain määrin" huolissaan suunnitelmista leikata samanaikaisesti sisäänajoliikennettä kaupunkibulevardeilla ja ruuhkamaksuilla sekä vähentää välityskapasiteettia useilla keskeisillä katuosuuksilla. Hämeentie muuttuu parhaillaan käynnissä olevassa remontissa joukkoliikennekaduksi ja Kaivokadulla ollaan estämässä läpiajo.

– Näiden lisäksi suunnitellaan kaistojen poistamista Mäkelänkadulla, Mannerheimintiellä, Esplanadeilla, Lauttasaaren sillalta ja mahdollisesti Teollisuuskadulta, Karjalainen muistuttaa.

Hänen mukaansa keskustan vetovoimaan vaikuttaa moni tekijä.

– Liikenne ja saavutettavuus eri kulkumuodoilla on vain yksi niistä. Keskustan ympärille nousee jatkuvasti uusia vetovoimaisia haastajia, kuten Tripla, Vallila ja Kalasatama, ja suuret yritykset siirtävät yhä enemmän toimintojaan näihin.

Myös HOK-Elanto siirtää pääkonttorinsa pian Triplaan Lassilan Kaupintieltä.

Tulevaisuudessa uudet keskukset muodostuvat joukkoliikenteen solmukohtiin, joissa tullaan uudisrakentamaan voimakkaasti, kuten esimerkiksi Pitäjänmäessä ja Oulunkylässä.

– Jos olisin asuntosijoittaja, niin näihin kohdistaisin katseeni, Karjalainen heittää.

Hän korostaa, että elinvoimainen keskusta ei pyöri vain turismin, kulttuurin ja palveluiden voimalla.

– Tarvitaan asukkaita ja asukkaiksi myös perheitä, kauppoja ja työpaikkoja, jotta syntyy elävää keskustaa.

Näivettyminen alkaa, kun alueella ei enää asuta eikä käydä töissä, vaikka siellä vietettäisiin vapaa-aikaa ja käytäisiin esimerkiksi ravintoloissa.

– Ravintolatkin tarvitsevat kivijalkakauppojen asiakkaita, Karjalainen näkee.

– Myös airbnb -ilmiö vie tähän suuntaan, kun asunnot tyhjenevät vakituisista asukkaista.

Keskustan autoliikenteestä keskusteltaessa yleinen argumentti on, että suurin osa asiakkaista kivijalkaliikkeisiinkin tulee julkisilla tai kävellen.

– Se on ihan totta, mutta autoileva asiakas ostaa moninkertaisesti enemmän, muistuttaa Karjalainen ja jatkaa, että kaikkia asiakasryhmiä tarvitaan, keskustan suunnittelu ei voi olla joko–tai-ajattelua.

Mitä mieltä olet Helsingin kävelykeskustasuunnitelmasta?

– Se on hyvä hanke, mutta samalla pitäisi huolehtia, että kun meillä on pysäköintiluolia, niin niihin myös yhä pääsee ajamaan. Ja toki tavaraliikenne on yksi iso asia, jonka pitää toimia.

Seuraavat S-ryhmän isot tilahankkeet keskustassa liittyvät Sokos-talon kehitykseen, jonka omistaa SOK.

– Sokoksen talossa on suuri hyödyntämätön potentiaali, koska ihmisiä kävelee valtavasti ohi ja jopa sen läpi tunnelissa pysähtymättä.

Karjalainen kertoo, että Sokoksen talon uudistaminen on kytketty Elielinaukion kehittämishankkeeseen, joita edistetään rinta rinnan.

– Toisaalta myöskään Pisararataa ei saa unohtaa. Toteutuessaan se aiheuttaa merkittäviä muutoksia alueen asiakasvirtoihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Usean ravintolan jättikonkurssi Helsingin keskustassa – ovet suljetaan heti20.1.2020 21.05
Apulaispormestari Pia Pakarinen Helsingin Uutisissa: Ydinkeskustan liikenneratkaisut uhka yrittäjien elinkeinolle11.1.2020 10.00
Helsingin keskustan läheltä katoaa 360 ilmaista parkkipaikkaa – tänne auton voi pysäköidä pidemmäksi aikaa15.1.2020 06.10
Mäkelänkadulle jättiremontti: 2,5-metriset pyörätiet, jalkakäytävä leveimmillään 3,7 metriä – "Katutila jaetaan uusiksi palvelemaan kaikkia"7.3.2019 19.00
Uusi leffateatteri Helsingin ytimeen – "Kilpailu kaupunkilaisten ajasta ja huomiosta kasvaa jatkuvasti"1.11.2019 12.59
Keskustatunneli kuopattiin lopullisesti – kokoomus syytti vihreitä ja demareita sopimuksen rikkomisesta9.10.2019 11.33
Hävikkiruokaa kahviloista, pikkupussit pois kassoilta – HOK-Elannon vastuullisuusjohtaja: "Muovin osalta asiat eivät ole mustavalkoisia"12.10.2019 19.45
Pasilaan tulee Prisma – HOK-Elanto valtaa suuren osan kauppakeskus Triplasta25.1.2019 11.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu